====== Sprawozdanie (laboratorium 1) ====== ===== 1. Cel zajęć ===== Celem pierwszego z laboratoriów dotyczących programowania robota LEGO Mindstorms było wstępne zapoznanie się z zestawami NXT (NXTbrick, sensorami, silnikami) oraz napisanie pierwszych, prostych programów z wykorzystaniem środowiska LEGO. ===== 2. Poznanie robota ===== {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:robot.jpg|}} Ku ogólnemu niezadowoleniu członków naszej grupy robot (Leon) trafił w nasze ręce już w pełni złożony i przygotowany do działania (zdecydowanie wolelibyśmy mieć możliwość poskładania go osobiście). W związku z tym od razu przystąpiliśmy do sprawdzania poszczególnych 'zmysłów' Leona z wykorzystaniem testowych programów 'Try Me' oraz 'View'. Na tym etapie po raz pierwszy usłyszeliśmy 'głos' Leona, który wysokością swojego tonu informował nas np. o tym jak daleko od czujnika odległości znajduje się potencjalna przeszkoda (czyli w tym wypadku ręka któregoś z nas). Gdy już upewniliśmy się że wszystkie sensory działają poprawnie i tym samym nasz robot jest w pełni sprawny, zabraliśmy się za pisanie pierwszego programu dla Leona. ===== 3. Pierwszy program ===== Pierwsza wersja naszego programu wprawiała robota w ruch do przodu. W razie zbliżenia się do przeszkody na odległość mniejszą niż 20cm Leon miał skręcić w prawo i dalej kontynuować jazdę. Schemat 1: {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:schemat1.jpg|}} Ustawienia bloczku Move odpowiedzialnego za skręcanie: {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:move1.jpg|}} Ustawienia bloczku Switch powiązanego z sensorem ultrasonic: {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:ultrasonic_switch1.jpg|}} __Obserwacje:__ Robot na tym etapie spełniał postawione przez nas założenia. ---- Następnie chcieliśmy żeby nasz robot podniósł należącą do zestawu NXT kulkę. Schemat 2: {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:schemat2.jpg|}} __Obserwacje:__ Niestety Leonowi ani razu nie udało się podnieść kulki (chwytak nie zaciskał się wystarczająco mocno). ---- Na koniec, chcąc wykorzystać w programie również czujnik dźwiękowy, zmodyfikowaliśmy układ tak, by robot zaczynał i kończył pracę w reakcji na odpowiednio głośny dźwięk (np. klaśnięcie). Schemat 3: {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:schemat3.jpg|}} Ustawienia bloczków Loop powiązanych z sensorem sound: {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:sound_loop.jpg|}} __Obserwacje:__ Zgodnie z naszymi oczekiwaniami Leon posłusznie uruchamiał się i zatrzymywał w reakcji na nasze komendy i klaśnięcia. ===== 4. Podsumowanie ===== Generalnie pierwsze zajęcia z robotami LEGO Mindstorm były bardzo udane. W przyjemny sposób (bo właściwie poprzez zabawę) zaznajomiliśmy się z budową, obsługą i podstawami programowania tych ciekawych urządzeń. Mamy nadzieję że kolejne zajęcia będą wyglądały podobnie. ===== 5. Link do programu ===== {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:firstprogram.rar|}}