====== Sprawozdanie z laboratorium 2 ====== ===== 1. Wstęp ===== Celem laboratorium było doskonalenie technik programowania robotów przy użyciu technologii LEGO Mindstorms. Podczas zajęć tworzone były bardziej zaawansowane algorytmy postępowania robota mające na celu na przykład rozpoznawanie i omijanie przeszkód lub podążanie za głosem. ===== 2. Modyfikacja robota ===== Podczas laboratorium Henio przeszedł niewielką modyfikację dzięki której przekształcony został w wózek kamerowy. Modyfikacja ta miała na celu umieszczenie w nim telefonu z włączoną opcją kamery. Zmiany były na tyle niewielkie aby przed zakończeniem laboratorium można było łatwo doprowadzić Henia do stanu w jakim znajdował się przed rozpoczęciem pracy. Konstrukcję przedstawia poniższe zdjęcie. {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:iphone2.jpg|}} ===== 3. Programowanie robota ===== * Patrol Celem tego programu było takie zaprogramowanie robota aby jego trajektoriom był kwadrat oraz aby w przypadku napotkania przeszkody wycofał się i wydał sygnał dźwiękowy. Schemat tego algorytmu znajduje się na poniższym zrzucie ekranu: {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:kwadrat1.jpg|}} A tutaj znajduje się film prezentujący zachowanie robota po uruchomieniu powyższego algorytmu: * Uniki Program ten miał na celu stworzenie algorytmu omijania przeszkód. Podczas tego programu pierwszy raz użyta została zamocowana na robocie kamera. Oto wynik jej pracy: [[http://www.youtube.com/watch?v=M8v8lWEA78g]] Schemat tego algorytmu przedstawiony jest na poniższym obrazku: {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:unik1.jpg|}} Poniższy film pokazuje pracę robota "od góry": * Śledzenie Ostatnim zadaniem zrealizowanym w trakcie laboratorium było takie zaprogramowanie Henia aby podążał za głosem. Wynik jego pracy przedstawia poniższy film: [[http://www.youtube.com/watch?v=O6Eq2fRNP7E]] Schemat tego algorytmu znajduje się na poniższym rysunku: {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:szpieg1.jpg|}} Podczas realizacji tego zadania pojawił się problem ponieważ Henio miał problemy z rozróżnieniem dźwięku od echa które powstawało w uczelnianych korytarzach. Poniżej znajduje się film na którym widać jak robot nie może się zdecydować czy udać się do wołającej go osoby czy w kierunku ściany od której odbija się dźwięk. [[http://www.youtube.com/watch?v=inpaG6eVYls]] ===== 4. Sugestie i przemyślenia ===== Przy pracy z Lego Midstorm czas płynie bardzo. Półtoragodzinny czas zajęć ogranicza realizację pomysłów. Między innymi podczas programowania robota tak, aby podążał za dźwiękiem pojawił się pomysł, że jeden robot mógłby emitować dźwięk, a drugi za nim podążać. Praca na zajęciach, dzięki sporej dowolności w wykonaniu ćwiczenia jest ciekawa i efektywna, jedynym mankamentem jest ograniczony czas. ===== 5. Podsumowanie ===== Środowisko LEGO Mindstorm umożliwia bardzo przyjemną zabawę z programowaniem robotów. Nie nadaję się jednak do powierzenia mu odpowiedzialnych zadań ze względu na małą dokładność elementów pomiarowych oraz mało precyzyjne sterowanie. Przykładowo gdy ustawiono aby robot obrócił się o 90° gołym okiem można było zaobserwować iż czasami obracał się o kąt ostry a czasami o rozwarty. ===== 6. Spakowane programy ===== {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:lab2.zip|}}