====== Laboratorium 1 ====== ===== Opis ===== Cel: * Zapoznać się z elementami sprzętowymi zestawu NXT: NXTbrick, sensorami i silnikami. * Zapoznać się z podstawami programowania i komunikacji w.w. przy pomocy środowiska LEGO. Środki: * Sprzęt: NXTbrick, 3 silniki, 4 sensory, kable łączące, kabel USB, ew. adapter BT. * Software: środowisko LEGO. ===== Przygotowanie ===== Ważne jest przemyślane zagospodarowanie przestrzeni. Każda grupa ma obok swojego stołu inny, wolny. Należy mieć na tyle przestrzeni, żeby klocki nie leżały na klawiaturze, nic nie spadlo na podlogę, etc. **Należy zwrócić szczególną uwagę na sposób rozlokowania kloców w poszczególnych przegródkach w pudełku i zachować ten układ!!**\\ [[pl:mindstorms:lab:wyposazenie#rozlozenie_klockow_w_przegrodach|Wzór rozmieszczenia klocków w przegrodach.]]\\ **Prosimy o przestrzeganie powyższego wzoru, w celu ułatwienia pracy sobie i innym!** Istotny jest podział ról w zespole: należy wybrać osobę obsługującą: * komputer (wiki, instrukcja) -> //Szef// * pudełko (wyciąganie i podawanie elementów) -> //Mechanik// * klocki (składanie, podłączanie elementów) -> //Konstruktor// **Uwaga:** zachęcamy do zgłaszania sugestii co do koncepcji i działania laboratorium :-) ===== Wstęp ===== Proszę pobieżnie zapoznać się z informacjami na stronie, dotyczącej wyposażenia laboratorium [[pl:mindstorms:lab:wyposazenie|tutaj]]. Należy zidentyfikować: * opisy //Quickstart// (**QS**) - wersja papierowa zostanie rozdana na zajęciach i //User Guide// (**UG**) (wersja elektroniczna UG: {{:pl:mindstorms:dokumentacja:nxtuserguide_pl_.pdf|User Guide (PL)}}), * podzespoły: * Brick (komputer) - przegródka D2, * sensory x4 - przegródka D2, * silniki x2 - przegródka D1, * kable 2+4+1- przegródka A4. **Przed zakończeniem zajęć należy wszystko spakować tak, jak się zastało!** ===== Podłączenie Zmysłów ===== * Włożyć baterie do Brick. * Podłączyć silniki i sensory (QS:2, UG:7) __zgodnie__ z numerami portów. * Włączyć Brick. ===== I'm alive! ===== Przetestować UI Brick: * uruchomić testowe programy "Try Me" (UG:16), * sprawdzić wskazania sensorów przez "View" (UG:17), * przejrzeć pełny opis UI (UG:20--21). ===== Podłączenie do komputera ===== * Uruchomić aplikację LEGO. {{:pl:mindstorms:lab:mindstorms_icon.png|}} * Podłączyć Brick przez USB do komputera. * Utworzyć nowy projekt. * Nawiązać połączenie. * Nawiązać połączenie Bluetooth. ===== Programowanie ===== * Skonstruować trywialny program składający się z 2 elementów w sekwencji sensor/motor. * Przesłać program do Brick i przetestować. * Powyższe 2 kroki powtórzyć dla kilku sensorów. ===== Budowa robota ===== * Zbudować trywialnego robota mobilnego opisanego w instrukcji //QuickStart// * Dołączyć z boku lub z przodu Brick wybrany sensor (np. sonar) ===== Logika ===== * Użyć podstawowych konstrukcji sterujących (np. warunkowych) do stworzenia prostych programów. * Dokonać rozbudowy robota według własnego uznania ===== Koniec ===== Po zakończeniu laboratorium a __przed__ wyjściem z sali należy: * wyłączyć Brick i odłączyć USB, * wylogować się, * schować Brick, silniki i sensory do pudełka, chyba, że na początku laboratorium robot był zbudowany - wówczas nie należy go rozmontowywać, * zamknąć pudełko i uprzątnąć stanowisko. ===== SPRAWOZDANIE ===== W przypisanej grupie przestrzeni nazw stworzyć stronę, na której: * opisać krótko zbudowanego robota oraz działanie stworzonego programu * uploadować pliki projektów, ewentualnie zdjęcia, filmiki * zapisać spostrzeżenia, napotkane problemy, wnioski [[pl:dydaktyka:piw:2010:wykaz_sprawozdan|Wykaz sprawozdań]]