Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
pl:dydaktyka:csp:intro [2014/05/12 22:07]
msl [Real Life Use Case]
pl:dydaktyka:csp:intro [2019/06/27 15:50] (aktualna)
Linia 1: Linia 1:
-====== Constraint Programming ======+====== Constraint Programming: Wprowadzenie ​====== 
 + 
 +Programowanie z ograniczeniami (ang. //​Constraint Programming//,​ dalej nazywane CSP) jest deklaratywnym paradygmatem programowania,​ skupionym na modelowaniu problemu i wskazaniu wymagań (ograniczeń) stawianych jego rozwiązaniom. Do obowiązków programisty należy: 
 + 
 +  * zamodelowanie problemu poprzez zdefiniowanie zmiennych o odpowiedniych dziedzinach,​ 
 +  * zdefiniowanie ograniczeń,​ które określają dozwolone wartości zmiennych w rozwiązaniu 
 +  * [opcjonalne] podanie kryterium oceny rozwiązania,​ np. minimalizacja długości trasy w problemie komiwojażera 
 +  * [opcjonalne] sprecyzowanie procesu przeszukiwania przestrzeni możliwych rozwiązań. 
 + 
 +Poniższe laboratoria mają za zadanie przedstawić motywacje oraz podstawowe techniki programowania CSP.  
 + 
 + 
 + 
 +===== Przykład zastosowania =====  
 + 
 +Przypuścmy,​ że pracujemy jako kelner w restauracji,​ która leży w pobliżu trwającej akurat konferencji informatyków zajmujących się optymalizacją dyskretną. Jest to bardzo niewdzięczna praca -- przydarzają nam się różne nieprzyjemne przygody, takie jak ta opisana w poniższym komiksie: 
 + 
 +[[http://​xkcd.com/​287/​ |{{ :​pl:​dydaktyka:​csp:​xkcd_np_complete.png?​nolink&​580 | General solutions get you a 50% tip.}}]] 
 + 
 +Sytuacja byłaby beznadziejna,​ ale na szczęście jest CSP. W dalszej części laboratorium będziemy modelować i rozwiązywać problem przedstawiony w komiksie. 
 + 
 +===== Oprogramowanie ===== 
 + 
 +== Do ściągnięcia:​ == 
 +<WRAP center round tip 60%> 
 +Sala 316 ma już zainstalowane wszystkie potrzebne narzędzia. Jeżeli właśnie w niej siedzisz, możesz pominąć tę sekcję :) 
 +</​WRAP>​ 
 + 
 +  * [[http://​www.minizinc.org/​downloads/​release-1.6/​minizinc-1.6-x86_64-unknown-linux-gnu.tar.gz|MiniZinc (CSP solver) w wersji 1.6]] lub [[http://​www.minizinc.org/​downloads/​release-2.0.1/​minizinc-2.0.1-linux64.tar.gz|nowsza wersja]]  
 +  * [[http://​www.minizinc.org/​downloads/​MiniZincIDE/​MiniZincIDE-0.9.3-linux-x86_64.tgz|MiniZinc IDE w wersji 0.9.3]] lub [[http://​www.minizinc.org/​downloads/​MiniZincIDE/​MiniZincIDE-0.9.6-linux-x86_64.tgz|nowsza wersja]]  
 + 
 +Wybór wersji nowszej ma wady: 
 +  * nie testowana na borgu (możesz być pierwsz(-y/​-a),​ który tego dokona) 
 +  * nie powstała jeszcze oficjalna dokumentacja dla tej wersji 
 +i zalety: 
 +  * zostało usuniętych wiele ograniczeń,​ który w duży stopniu utrudniały modelowanie 
 +  * ma nowe funkcjonalności,​ użyteczne, gdyby ktoś się chciał zając tematem bardziej poważnie 
 +  * IDE stało się bardziej profesjonalne 
 + 
 +== Instalacja: == 
 +Ściągnięte archiwa zawierają skompilowane już pliki binarne. Instalacja sprowadza się do rozpakowania plików. W przypadku paczki zawierającej solver rozsądne jest wywołanie skryptu ''​SETUP'',​ który przygotowuje środowisko do działania. W przypadku paczki zawierającej IDE, uruchamia się ono poprzez uruchomienie skryptu ''​MiniZincIDE.sh''​. Po pierwszym uruchomieniu może być konieczne wskazanie ściezki do katalogu z solverem.  
 + 
 +<WRAP center round important 60%> 
 +Aby IDE zadziałało na serwerze borg, należy do katalogu ''​lib''​ skopiować bibliotekę z archiwum: {{:​pl:​dydaktyka:​csp:​libqt5network.so.5.zip}} 
 +</​WRAP>​ 
 + 
 + 
 +===== Rozwiązanie problemu ===== 
 + 
 +Napisanie prostego programu w języku MiniZinc sprowadza się do czterech kroków. 
 + 
 +=== 1. Krok pierwszy: zmienne decyzyjne === 
 + 
 +Chcemy ustalić z czego ma składać się zamówienie,​ zatem potrzebujemy wiedzieć, ile razy ma zostać zamówione każde danie z osobna. Każda zmienna ma opisywać ile egzemplarzy danego dania zamówiono, powinna być więc typu liczby całkowitej (zakładamy,​ że nie można zamówić połowy dania). W MiniZinc zapiszemy to następująco (słowo kluczowe ''​var''​wskazuje na zmienne decyzyjne):​ 
 + 
 +<​code>​ 
 +var int: fruit; 
 +var int: fries; 
 +var int: salad; 
 +var int: wings; 
 +var int: sticks; 
 +var int: sampler; 
 +</​code>​ 
 + 
 +=== 2. Krok drugi: ograniczenia === 
 + 
 +Jesteśmy przekonani, że nie da się zamówić ujemnej liczby dań, zatem wprowadzamy odpowiednie ograniczenia korzystając ze słowa kluczowego ''​constraint'':​ 
 + 
 +<​code>​ 
 +constraint fruit >= 0; 
 +constraint fries >= 0; 
 +constraint salad >= 0; 
 +constraint wings >= 0; 
 +constraint sticks >= 0; 
 +constraint sampler >= 0; 
 +</​code>​ 
 + 
 + 
 +Ponadto wiemy, że suma kosztów zamówień ma być równa pewnej liczbie. Na razie będziemy używać jedynie liczb całkowitych i po prostu wszystkie ceny pomnożymy przez 100. 
 + 
 +<​code>​ 
 +constraint fruit*215 + fries*275 + salad*335 + wings*355 + sticks*420 + sampler*580 == 1505; 
 +</​code>​ 
 + 
 +=== 3. Krok trzeci: cel === 
 + 
 +Szukamy takiego zamówienie,​ które **spełnia** (ang. //​satisfies//​) zadane ograniczenia. Słowo kluczowe ''​solve''​ oznacza moment, w których wybierany jest cel programu. 
 + 
 +<​code>​ 
 +solve satisfy; 
 +</​code>​ 
 + 
 +=== 4. Wypisanie wyniku === 
 + 
 +Na koniec definiujemy,​ jak ma wyglądać wynik działania programu - służy do tego słowo kluczowe ''​output'':​ 
 + 
 +<​code>​ 
 +output ["​fruit:",​ show(fruit),​ "\t fries:",​ show(fries),​  
 +        "\t salad:",​ show(salad),​ "\t wings:",​ show(wings),​ 
 +        "\t sticks:",​ show(sticks),​ "\t sampler:",​ show(sampler)];​ 
 +</​code>​ 
 + 
 +==== Uruchomienie programu ==== 
 + 
 +Wszystkie powyższe linijki należy skopiować w danej kolejności do pliku z rozszerzeniem :​!:''​.mzn'':​!:​. Następnie w katalogu z plikiem, należy wykonać: 
 +<​code>​ 
 +mzn-g12fd <​nazwa_pliku>​ 
 +</​code>​ 
 +lub 
 +<​code>​ 
 +mzn-g12fd --all-solutions <​nazwa_pliku>​ 
 +</​code>​ 
 +jeżeli nie chcemy, by solver zatrzymał się pierwszym możliwym rozwiązaniu. W IDE można to wszystko "​wyklikać"​ we względnie intuicyjny sposób (menu na górze -> run, configuration -> print all solutions). 
 + 
 +<WRAP center round tip 60%> 
 +Należy zadbać, żeby katalog ''​bin''​ solvera był na liście ściezek PATH:\\ 
 +''​export PATH=$PATH:<​solver_dir/​bin>''​ 
 +</​WRAP>​ 
 + 
 +===== Napiwek 50% ===== 
 + 
 +Komiks twierdzi, że dostaniemy napiwek, jeżeli zdołamy stworzyć rozwiązanie ogólne. Napiwki są przydatne, zatem bierzemy się do roboty i parametryzujemy nasz problem. 
 + 
 +=== 1. Krok pierwszy: parametry === 
 +Najpierw ustalamy, ile pozycji zawiera menu i do jakiej liczby ma się równać koszt zamówienia. Brak słówka ''​var''​ sugeruje, że te wartości są niezmienne. 
 + 
 +<​code>​ 
 +int: menu_length = 6; 
 +int: money_limit = 1505; 
 +</​code>​ 
 + 
 +Następnie posłużymy się tablicami w celu opisania zawartości menu. Każda tablica ma ustalony zakres indeksów i typ swoich elementów. 
 + 
 +<​code>​ 
 +array[1..menu_length] of int: menu_prices = [215, 275, 335, 355, 420, 580]; 
 +array[1..menu_length] of string: menu_names = ["​fruit",​ "​fries",​ "​salad",​ "​wings",​ "​sticks",​ "​sampler"​];​ 
 +</​code>​ 
 + 
 +=== 2. Krok drugi: definicja zmiennych === 
 + 
 +W wersji za napiwek liczba zmiennych również jest sparametryzowana -- jest ich tyle samo, ile pozycji w menu.  
 + 
 +<​code>​ 
 +array[1..menu_length] of var int: order; 
 +</​code>​ 
 + 
 +=== 3. Krok trzeci: ograniczenia === 
 + 
 +Liczba ograniczeń również zależy od rozmiarów menu. Aby je zdefiniować,​ posłużymy się funkcjami agregującymi:​ ''​forall''​ --- dołącza wszystkie ograniczenia w tablicy, ''​sum''​ --- sumuje liczby zawarte w tablicy. Notacja ''​[array[i]*2 | i in 1..array_length]''​ jest nazywana ''​array comprehension''​ i należy ją rozumieć jako wyrażenie przetwarzające elementy z jednej tablicy (''​1..array_length''​) na nową tablicę zawierającą elementy po lewej stronie ''​|''​. 
 + 
 +<​code>​ 
 +constraint forall([order[i] >= 0 | i in 1..menu_length]);​ 
 +constraint sum([order[i] * menu_prices[i] | i in 1..menu_length]) == money_limit;​ 
 +</​code>​ 
 + 
 +=== 4. Krok czwarty: cel === 
 + 
 +Cel nie ulega zmianie. 
 + 
 +=== 5. Krok piąty: wypisanie wyniku === 
 + 
 +Aby wypisać wynik, również posłużymy się notacją ''​array comprehension''​. Operator '​++'​ łączy napisy, funkcja ''​show''​ przekształca liczbę w napis.  
 + 
 +<​code>​ 
 +output [menu_names[i] ++ ": " ++ show(order[i]) ++ "​\n"​ | i in 1..menu_length];​ 
 +</​code>​ 
 + 
 +==== Uruchomienie kodu ==== 
 + 
 +Przebiega bez zmian. Proszę uruchomić program i zainkasować 50% z wyimaginowanej sumy pieniędzy. 
 +===== Dodanie karty menu ===== 
 + 
 +Słabym elementem naszej dotychczasowej pracy jest zapisywanie wszystkich parametrów wewnątrz programu --- przy zmianie menu musielibyśmy zmieniać program, co nie jest szczególnie ogólne i być może ten napiwek to nam się jeszcze do końca nie należy. Aby poradzić sobie z tym problemem, MiniZinc może wczytywać problemy z zewnętrznych plików. Proszę stworzyć plik o rozszerzeniu ''​.dzn''​ i zawartości:​ 
 + 
 +<​code>​ 
 +menu_length = 6; 
 +money_limit = 1505; 
 +menu_prices = [215, 275, 335, 355, 420,580]; 
 +menu_names = ["​fruit",​ "​fries",​ "​salad",​ "​wings",​ "​sticks",​ "​sampler"​];​ 
 +</​code>​ 
 + 
 +Następnie proszę usunąć z programu wartości parametrów,​ zostawiając jedynie ich deklaracje, np. w miejsce linijki ''​int:​ menu_length = 6;''​ ma się znaleźć jedynie ''​int:​ menu_length;''​. 
 + 
 +==== Uruchamianie programu ==== 
 + 
 +Z poziomu konsoli należy wpisać: 
 +<​code>​ 
 +mzn-g12fd -d <​plik.dzn>​ <​plik.mzn>​ 
 +</​code>​ 
 +W IDE należy mieć otwarty plik ''​.dzn''​ i należy go wybrać jako ''​Data file''​ w zakładce ''​Configuration''​. 
 +===== Problem portfelowy ===== 
 + 
 +Dotychczas nasz cel był zdefiniowany jedynie jako ''​satisfy''​ --- istnieją jeszcze dwa inne rodzaje celów: ''​maximize <​wyrażenie>''​ oraz ''​minimize wyrażenie'',​ które odpowiednio poszukują rozwiązań,​ które maksymalizują/​minimalizują wartość wyrażenia, np. 
 +<​code>​ 
 +solve minimize sum(order);​ 
 +</​code>​ 
 +znajdzie takie zamówienie,​ które spełnia wymagane ograniczenia i zawiera jak najmniej dań. 
 + 
 +=== Ćwiczenie === 
 + 
 +  - Proszę dodać do programu kolejny parametr o nazwie ''​yumyum_factors''​. Będzie to tablica liczb całkowitych,​ które wskazują jak bardzo dana pozycja w menu jest smaczna (im większy współczynnik yumyum, tym smaczniejsze danie). 
 +  - Poszukujemy takiego rozwiązania,​ który maksymalizuję sumę wartości yumyum zamiówionych dań, 
 +  - Należy zadbać, aby koszt zamówienia nie musiał być równy wartości ''​money_limit'',​ ale mógł być również od niego mniejszy. 
  
  
-===== Real Life Use Case =====  
  
-Przypuścmy,​ że pracujemy jako kelner w restauracji,​ która leży w pobliżu trwającej akurat konferencji informatyków zajmujących się optymalizacją dyskretną. Jest to bardzo niewdzięczna praca, przydarzają nam się przygody, takie jak ta opisana w poniższym komiksie: 
  
-[[http://​xkcd.com/​287/​ |{{ :​pl:​dydaktyka:​csp:​xkcd_np_complete.png?​nolink | General solutions get you a 50% tip.}}]] 
pl/dydaktyka/csp/intro.1399925254.txt.gz · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:52 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0