Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
pl:dydaktyka:planning:pddl_2 [2016/04/20 01:57]
msl
pl:dydaktyka:planning:pddl_2 [2019/06/27 15:50] (aktualna)
Linia 1: Linia 1:
 ====== - Planowanie z zastosowaniem Fluentów ====== ====== - Planowanie z zastosowaniem Fluentów ======
  
-Celem laboratorium jest rozszerzenie wiedzy na temat języka PDDL o tzw. fluenty. Laboratoria opierają się o samodzielną pracę nad planowanie ​w kontekście popularnych zagadek logicznych.+Celem laboratorium jest rozszerzenie wiedzy na temat języka PDDL o tzw. fluenty. Laboratoria opierają się o samodzielną pracę nad planowaniem ​w kontekście popularnych zagadek logicznych.
  
 ===== - Preliminaria ===== ===== - Preliminaria =====
  
-Dotychczas nasza reprezentacja problemów planowania opierała się o rachunek predykatów pierwszego rzędu. Standard PDDL 2.1 rozszerza tę reprezentacje o [[https://​en.wikipedia.org/​wiki/​Fluent_%28artificial_intelligence%29|Fluenty]], czyli warunki, które ​są zmienne ​w czasie. Prócz predykatów w modelu znajdą się zatem funkcje, które zwracają wartości ​--- zwracane wartości ​będą zmieniać się w czasie. ​+Dotychczas nasza reprezentacja problemów planowania opierała się o rachunek predykatów pierwszego rzędu. Standard PDDL 2.1 rozszerza tę reprezentacje o [[https://​en.wikipedia.org/​wiki/​Fluent_%28artificial_intelligence%29|fluenty]], które ​w przypadku PDDL przyjmują postać przypominającą zmienne ​znane z klasycznych języków programowania. Prócz predykatów w modelu znajdą się  funkcje, które zwracają wartości, które ​będą zmieniać się w czasie. ​
  
 ===== - Przygotowania ===== ===== - Przygotowania =====
Linia 36: Linia 36:
 Proszę przeanalizować przykład i wykorzystać jako referencję do rozwiązywania kolejnych problemów. Proszę przeanalizować przykład i wykorzystać jako referencję do rozwiązywania kolejnych problemów.
  
-===== - Zagadka Pierwsza: ​Przelewanie Wody =====+===== - Zagadka Pierwsza: ​Problem Bruce'​a Willisa ​=====
  
 +{{ :​pl:​dydaktyka:​planning:​die-hard-3.jpg?​200|}}
 Proszę obejrzeć fragment [[https://​www.youtube.com/​watch?​v=BVtQNK_ZUJg|Szklanej Pułapki 3]]. Przedstawiona tam zagadka należy do dość dużej rodziny problemów - katalog ''​./​examples/​jugs''​ zawiera model podobnego problemu [[http://​www.riddleministry.com/​riddles/​water-puzzle-19-13-7/​1246/​|przelewania wody]]. ​ Proszę obejrzeć fragment [[https://​www.youtube.com/​watch?​v=BVtQNK_ZUJg|Szklanej Pułapki 3]]. Przedstawiona tam zagadka należy do dość dużej rodziny problemów - katalog ''​./​examples/​jugs''​ zawiera model podobnego problemu [[http://​www.riddleministry.com/​riddles/​water-puzzle-19-13-7/​1246/​|przelewania wody]]. ​
  
 ==== Zadania obowiązkowe ==== ==== Zadania obowiązkowe ====
  
-Proszę uzupełnić plik ''​problem.pddl'',​ tak, aby rozwiązać ​instnację ''​instance.pddl''​ (plan powinien składać się z 16 akcji).+Proszę uzupełnić plik ''​problem.pddl'',​ tak, aby rozwiązać ​instancję ''​instance.pddl''​ (plan powinien składać się z 16 akcji).
  
 ==== Zadania na plus ==== ==== Zadania na plus ====
 +
 +<WRAP center round tip 60%>
 +W PDDL 2.1 można formułować efekty warunkowe: ​
 +<code lisp>
 +(when (warunek)
 +  (efekt)
 +)
 +</​code>​
 +Oznacza to, że dana akcja będzie miała określony efekt jedynie, gdy spełniony jest zadany warunek.
 +
 +</​WRAP>​
 +
  
   - Czy jesteś w stanie zamodelować problem używając tylko jednej akcji?   - Czy jesteś w stanie zamodelować problem używając tylko jednej akcji?
-  - Czy jesteś w stanie zmodyfikować problem tak, żeby uwzględniał on fontannę? Jeżeli tak, rozwiąż ​wersję z filmu.+  - Czy jesteś w stanie zmodyfikować problem tak, żeby uwzględniał on fontannę? Jeżeli tak, rozwiąż ​Problem Bruce'​a Willisa.
   - Czy jesteś w stanie zamodelować ten problem w MiniZincu?   - Czy jesteś w stanie zamodelować ten problem w MiniZincu?
  
Linia 60: Linia 73:
 ==== Zadania na plus ==== ==== Zadania na plus ====
  
-  ​Czy jesteś w stanie zamodelować problem używając tylko jednej akcji? +  ​Czy jesteś w stanie zamodelować problem używając tylko jednej akcji? 
-  ​Czy jesteś w stanie zamodelować ten problem w MiniZincu?+  ​- Czy jesteś w stanie w podobny sposób zamodelować [[http://​www.learn4good.com/​games/​puzzle/​boat.htm|problem misjonarzy i kanibali]]?​ 
 +  - Czy jesteś w stanie zamodelować ten problem w MiniZincu?
  
pl/dydaktyka/planning/pddl_2.1461110223.txt.gz · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:54 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0