|
|
pl:mindstorms:lab:lab1 [2008/11/27 15:34] holownia |
pl:mindstorms:lab:lab1 [2019/06/27 15:50] |
====== Laboratorium 1 ====== | |
| |
| |
===== Opis ===== | |
Cel: | |
* Zapoznać się z elementami sprzętowymi zestawu NXT: NXTbrick, sensorami i silnikami. | |
* Zapoznać się z podstawami programowania i komunikacji w.w. przy pomocy środowiska LEGO. | |
| |
Środki: | |
* Sprzęt: NXTbrick, 3 silniki, 4 sensory, kable łączące, kabel USB, ew. adapter BT. | |
* Software: środowisko LEGO. | |
| |
===== Przygotowanie ===== | |
Ważne jest przemyślane zagospodarowanie przestrzeni. | |
Każda grupa ma obok swojego stołu inny, wolny. | |
Należy mieć na tyle przestrzeni, żeby klocki nie leżały na klawiaturze, nic nie spadlo na podlogę, etc. | |
| |
**Należy zwrócić szczególną uwagę na sposób rozlokowania kloców w poszczególnych przegródkach w pudełku i zachować ten układ!!**\\ | |
[[pl:mindstorms:lab:wyposazenie#rozlozenie_klockow_w_przegrodach|Wzór rozmieszczenia klocków w przegrodach.]]\\ | |
**Prosimy o przestrzeganie powyższego wzoru, w celu ułatwienia pracy sobie i innym!** | |
| |
Istotny jest podzial ról w zespole: należy wybrać osobę obslugującą | |
* komputer (wiki, instrukcja) | |
* pudelko (wyciąganie i podawanie elementów) | |
* klocki (składanie, podlączanie elementów) | |
| |
===== Wstęp ===== | |
Rozlokowanie klocków w pudełku i opis przegródek znajduje się tu: | |
(Link do rysunku z podpisanymi przegródkami i zdjęciami klocków) | |
| |
Na początku należy zidentyfikować: | |
* opisy //Quickstart// (**QS**) i //User Guide// (**UG**) (wersja elektroniczna UG: {{:pl:mindstorms:dokumentacja:nxtuserguide_pl_.pdf|User Guide (PL)}}) | |
* podzespoły: | |
* Brick (komputer) - przegródka D2 | |
* sensory x4 - przegródka D2 | |
* silniki x2 - przegródka D1 | |
* kable 2+4+1- przegródka A | |
| |
Uwaga: przed zakończeniem zajęć należy wszystko spakować tak, jak się zastalo, więc proszę zwrócić uwagę na sposób rozlokowania klocków w pudełku! | |
| |
===== Podłączenie Zmysłów ===== | |
* włożyć baterie do Brick | |
* podłączyć silniki i sensory (QS:2, UG:7) __zgodnie__ z numerami portów | |
* włączyć Brick | |
| |
===== I'm alive! ===== | |
Przetestować UI Brick. | |
* uruchomić testowe programy UG:14--16 ("Try Me") | |
* pełny opis UI w UG:20--21 | |
* oglądnąć dane ze zmysłów przez "View" UG:17 | |
| |
===== Podłączenie do komputera ===== | |
* uruchomić aplikację LEGO | |
* podłączyć Brick przez USB do komputera | |
* utworzyć nowy projekt | |
* nawiązać połączenie | |
* nawiązać połączenie Bluetooth | |
| |
===== Programowanie ===== | |
* skonstruować trywialny program składający się z 2 elementów w sekwencji sensor/motor | |
* przesłać program do Brick i przetestować | |
* powyższe 2 kroki powtórzyć dla kilku sensorów | |
| |
===== Logika ===== | |
Użycie podstawowych konstrukcji sterujących (np. warunkowych) do budowania trywialnych miniprogramów. | |
* zaprogramować algorytmy typu: jeżeli jakieś zdarzenie sensoryczne, wtedy, jeżeli inne coś innego, etc. | |
| |
===== Koniec ===== | |
Po zakończeniu laboratorium a __przed__ wyjściem z sali należy: | |
* wyłączyć Brick i odłączyć USB | |
* wylogować się | |
* rozłączyć elementy | |
* schować brick, silniki i sensory do pudełka | |
| |