Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Nowa wersja
Poprzednia wersja
pl:mindstorms:lab:lab1 [2008/04/03 23:24]
wpiestrak utworzono
pl:mindstorms:lab:lab1 [2019/06/27 15:50] (aktualna)
Linia 1: Linia 1:
-====== ​JSI: Laboratorium 1 ======+====== Laboratorium 1 ======
  
  
Linia 5: Linia 5:
 Cel: Cel:
   * Zapoznać się z elementami sprzętowymi zestawu NXT: NXTbrick, sensorami i silnikami.   * Zapoznać się z elementami sprzętowymi zestawu NXT: NXTbrick, sensorami i silnikami.
-  * Zapoznać się z podstawami programowania i komunikacji w.w. przy pomocy środowiska LEGO+  * Zapoznać się z podstawami programowania i komunikacji w.w. przy pomocy środowiska LEGO.
  
 Środki: Środki:
-  * sprzęt: NXTbrick, ​silniki, ​sensory, kable łączące, kabel USB, ew. łącze ​BT +  * Sprzęt: NXTbrick, ​silniki, ​sensory, kable łączące, kabel USB, ew. adapter ​BT. 
-  * software: środowisko LEGO+  * Software: środowisko LEGO.
  
 ===== Przygotowanie ===== ===== Przygotowanie =====
Linia 16: Linia 16:
 Należy mieć na tyle przestrzeni,​ żeby klocki nie leżały na klawiaturze,​ nic nie spadlo na podlogę, etc. Należy mieć na tyle przestrzeni,​ żeby klocki nie leżały na klawiaturze,​ nic nie spadlo na podlogę, etc.
  
-Istotny jest podzial ​ról w zespole: należy wybrać osobę ​obslugującą +**Należy zwrócić szczególną uwagę na sposób rozlokowania kloców w poszczególnych przegródkach w pudełku i zachować ten układ!!**\\ 
-  * komputer (wiki, instrukcja, email+[[pl:​mindstorms:​lab:​wyposazenie#​rozlozenie_klockow_w_przegrodach|Wzór rozmieszczenia klocków w przegrodach.]]\\ 
-  * pudelko ​(wyciaganie ​i podawanie elementów) +**Prosimy o przestrzeganie powyższego wzoru, w celu ułatwienia pracy sobie i innym!** 
-  * klocki (skladaniepodlączanie elementów) ​+ 
 +Istotny jest podział ​ról w zespole: należy wybrać osobę ​obsługującą: 
 +  * komputer (wiki, instrukcja) ​-> //Szef// 
 +  * pudełko ​(wyciąganie ​i podawanie elementów) ​-> //​Mechanik//​ 
 +  * klocki (składaniepodłączanie elementów) -> //​Konstruktor//​ 
 + 
 +**Uwaga:** zachęcamy do zgłaszania sugestii co do koncepcji i działania laboratorium :-)
  
 ===== Wstęp ===== ===== Wstęp =====
-W zależności od sytuacji i stanu zestawu NXT, zidentyfikować:​ +Proszę pobieżnie zapoznać się z informacjami na stroniedotyczącej wyposażenia laboratorium [[pl:​mindstorms:​lab:​wyposazenie|tutaj]]. 
-  * opisy //​Quickstart//​ (**QS**) i //​User ​Manual// (**UM**)+ 
 +Należy ​zidentyfikować:​ 
 +  * opisy //​Quickstart//​ (**QS**) ​- wersja papierowa zostanie rozdana na zajęciach ​i //​User ​Guide// (**UG**) (wersja elektroniczna UG: {{:​pl:​mindstorms:​dokumentacja:​nxtuserguide_pl_.pdf|User Guide (PL)}}),
   * podzespoły:​   * podzespoły:​
-    * Brick (komputer) - małe białe pudełko +    * Brick (komputer) - przegródka D2, 
-    * sensory x4 +    * sensory x4 - przegródka D2, 
-    * silniki x2 +    * silniki x2 - przegródka D1, 
-    * kable 2+4+1 +    * kable 2+4+1- przegródka A4. 
-  ew. czarne pudełko //​Quickstart//​ a w nim zestaw podstawowych elementów do silnika + 
-Uwaga: przed zakończeniem zajęć należy wszystko spakować tak, jak się zastalo, więc proszę zwrócić uwagę na sposób pakowania!+**Przed ​zakończeniem zajęć należy wszystko spakować tak, jak się zastało!**
  
 ===== Podłączenie Zmysłów ===== ===== Podłączenie Zmysłów =====
-  * włożyć baterie do Brick +  * Włożyć baterie do Brick. 
-  * podłączyć silniki i sensory ​ (QS:​2, ​UM:7) __zgodnie__ z numerami portów +  * Podłączyć silniki i sensory ​ (QS:​2, ​UG:7) __zgodnie__ z numerami portów. 
-  * włączyć Brick+  * Włączyć Brick.
  
 ===== I'm alive! ===== ===== I'm alive! =====
-Przetestować UI Brick+Przetestować UI Brick: 
-  * podstawy, QS:3 +  * uruchomić testowe programy "Try Me" ​(UG:16), 
-  * uruchomić testowe programy ​UM:14--17 ("Try Me") +  * sprawdzić wskazania sensorów przez "​View"​ (UG:17), 
-  * pełny opis UI w UM:20--21 +  * przejrzeć ​pełny opis UI (UG:20--21).
-  * oglądnąć dane ze zmysłów przez "​View"​ +
  
 ===== Podłączenie do komputera ===== ===== Podłączenie do komputera =====
-  * uruchomić aplikację LEGO +  * Uruchomić aplikację LEGO
-  * podłączyć Brick przez USB do komputera +  {{:​pl:​mindstorms:​lab:​mindstorms_icon.png|}} 
-  * utworzyć nowy projekt +  * Podłączyć Brick przez USB do komputera. 
-  * nawiązać połączenie+  * Utworzyć nowy projekt
 +  * Nawiązać połączenie. 
 +  * Nawiązać połączenie ​Bluetooth.
  
 ===== Programowanie ===== ===== Programowanie =====
-  * skonstruować trywialny program składający się z 2 elementów w sekwencji sensor/​motor +  * Skonstruować trywialny program składający się z 2 elementów w sekwencji sensor/​motor. 
-  * przesłać program do Brick i przetestować +  * Przesłać program do Brick i przetestować. 
-  * powyższe 2 kroki powtórzyć dla kilku sensorów+  * Powyższe 2 kroki powtórzyć dla kilku sensorów
 + 
 +===== Budowa robota ===== 
 +  * Zbudować trywialnego robota mobilnego opisanego w instrukcji //​QuickStart//​ 
 +  * Dołączyć z boku lub z przodu Brick wybrany sensor (np. sonar)
  
 ===== Logika ===== ===== Logika =====
-ycie podstawowych konstrukcji sterujących (np. warunkowych) do budowania trywialnych miniprogramów+  * yć podstawowych konstrukcji sterujących (np. warunkowych) do stworzenia prostych programów
-  * zaprogramować algorytmy typu: jeżeli jakieś zdarzenie sensoryczne,​ wtedy, jeżeli inne coś innego, etc.+  * Dokonać rozbudowy robota według własnego uznania
  
 ===== Koniec ===== ===== Koniec =====
 Po zakończeniu laboratorium a __przed__ wyjściem z sali należy: Po zakończeniu laboratorium a __przed__ wyjściem z sali należy:
-  * wyłączyć Brick i odłączyć USB +  * wyłączyć Brick i odłączyć USB, 
-  * wylogować się +  * wylogować się, 
-  * rozłączyć elementy +  * schować ​Brick, silniki i sensory do pudełka, chyba, że na początku laboratorium robot był zbudowany - wówczas nie należy go rozmontowywać,​ 
-  * schować ​brick, silniki i sensory do pudełek +  * zamknąć pudełko i uprzątnąć stanowisko.
- +
  
 +===== SPRAWOZDANIE =====
 +W przypisanej grupie przestrzeni nazw stworzyć stronę, na której:
 +  * opisać krótko zbudowanego robota oraz działanie stworzonego programu
 +  * uploadować pliki projektów, ewentualnie zdjęcia, filmiki
 +  * zapisać spostrzeżenia,​ napotkane problemy, wnioski
 +[[pl:​dydaktyka:​piw:​2010:​wykaz_sprawozdan|Wykaz sprawozdań]]
pl/mindstorms/lab/lab1.1207257877.txt.gz · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:57 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0