To jest stara wersja strony!
Laboratorium 4
Cel
Celem tego laboratorium jest poznanie(porównanie) możliwości tworzenia programów dla LEGO Mindstorms przy pomocy różnych środowisk.
Środowiska wykorzystywane w ramach tego ćwiczenia:
Waszym zadaniem będzie uruchomienie oraz przeanalizowanie dwóch algorytmów (ich implementacji):
Przygotowanie stanowiska
Do poprawnego przeprowadzenia ćwiczenia wymagane jest:
-
plansza testowa dostarczona z zestawem Lego
zainstalowane środowiska: LEGO Mindstorms, Brixcc, Microsoft Robotics Studio
Uwaga: Konstrukcja robota Tribot(wysokie umieszczenie sonara) w zasadzie uniemożliwia stosowanie proponowanych przez LEGO platform z piłeczkami jako przeszkody.
Ćwiczenie
Uwagi ogólne
Kalibracja - jest to bardzo ważny krok który jest wykonywany przed każdym algorytmem. Dzięki niemu definiujemy jaki jest zakres możliwych wartości odczytywanych przez sensory. W naszym przypadku kalibrujemy czujnik natężenia światła. Po uruchomieniu każdego algorytmu na ekranie pojawi się napis „MAX:” oraz wartość liczbowa poniżej. Jest wartość odczytywana z czujnika natężenia światła (spróbuj umieścić czujnik nad jasną powierzchnią, a następnie nad ciemną i zauważ jak zmienia się wartość odczytu).
Przebieg kalibracji: Po uruchomieniu algorytmu (na ekranie widoczne jest „MAX: <wartość liczbowa>”) ustaw robota, tak aby czujnik światła znajdował się nad najciemniejszym z obszarów po którym będzie poruszał się robot (np. czarna linia na planszy testowej), zatwierdź używając przycisku lewej strzałki znajdującego się na kostce NXT. W ten sposób ustawiliśmy maksymalną wartość odczytu z czujnika natężenia światła względem, której dokonywana będzie normalizacja pomiaru. Na ekranie powinien być widoczny napis „MIN: <wartość liczbowa>”, umieść tym razem robota nad najjaśniejszym obszarem, po którym będzie się poruszał (białe tło planszy) i wciśnij przycisk prawej strzałki znajdujący się na kostce NXT. Gdy kalibracja jest zakończona na ekranie widoczny jest napis „Calibrated”.
kasowanie programow
zmiana konstrukcji
przeszkoda
Lego Mindstorms
Ściągnij implementację algorytmów dla środowiska LEGO:
saper.rbt.zip - implementacja algorytmu Saper w natywnym środowisku LEGO Mindstorms.
patrol.rbt.zip - implementacja algorytmu Patrol w natywnym środowisku LEGO Mindstorms.
Spróbuj porównać implementację algorytmów z diagramami aktywności, które je opisują:
Brixcc
Microsoft Robotics Studio