Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
pl:mindstorms:lab:lab4 [2008/05/20 00:35]
miw detailed info
pl:mindstorms:lab:lab4 [2019/06/27 15:50] (aktualna)
Linia 1: Linia 1:
 ====== Laboratorium 4 ====== ====== Laboratorium 4 ======
 +
 +Laboratorium przygotowane w oparciu o [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv | MindsotrmsENV ]].
 +
 +support: <​dziedzia@student.agh.edu.pl>​
 +
 +===== Lab z iCommand =====
 +
 +[[pl:​miw:​miw08_mindstormscontrolj]]
 +support P. Gutowski
  
  
Linia 8: Linia 17:
    * LEGO Mindsotrms    * LEGO Mindsotrms
    * BrixCC    * BrixCC
-   * Microsoft Robotics Studio+   * Microsoft Robotics Studio ​(opcjonalnie)
  
 Waszym zadaniem będzie uruchomienie oraz przeanalizowanie [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv#​Propozycje_algorytmow|dwóch algorytmów]] (ich implementacji). Waszym zadaniem będzie uruchomienie oraz przeanalizowanie [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv#​Propozycje_algorytmow|dwóch algorytmów]] (ich implementacji).
Linia 14: Linia 23:
 Filmiki pokazujące działanie algorytmów:​ Filmiki pokazujące działanie algorytmów:​
    * [[http://​www.youtube.com/​watch?​v=dollW5dg_v0 | Saper]]    * [[http://​www.youtube.com/​watch?​v=dollW5dg_v0 | Saper]]
 +
 +Uwaga: Ostatanie 5 minut laboratorium proszę poświęcić na [[pl:​mindstorms:​lab:​lab4#​sprawozdanie | Sprawozdanie]]
  
 ===== Przygotowanie stanowiska ===== ===== Przygotowanie stanowiska =====
Linia 22: Linia 33:
    * zainstalowane środowiska:​ LEGO Mindstorms, BrixCC, Microsoft Robotics Studio    * zainstalowane środowiska:​ LEGO Mindstorms, BrixCC, Microsoft Robotics Studio
    * konstrukcja robota proponowana przez Lego charakteryzuje się tym, że czujnik natężenia światła jet umieszczony bardzo nisko - powoduje to często pojawianie się nieprawidłowych odczytów, a w konsekwencji błędne działanie algorytmów. Można dokonać niewielkiej [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​materialy#​Modyfikacja_konstrukcji_TriBot_a | modyfikacji konstrukcji TriBot'​a]].    * konstrukcja robota proponowana przez Lego charakteryzuje się tym, że czujnik natężenia światła jet umieszczony bardzo nisko - powoduje to często pojawianie się nieprawidłowych odczytów, a w konsekwencji błędne działanie algorytmów. Można dokonać niewielkiej [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​materialy#​Modyfikacja_konstrukcji_TriBot_a | modyfikacji konstrukcji TriBot'​a]].
-   * konstrukcja robota Tribot(wysokie umieszczenie sonara) w zasadzie uniemożliwia stosowanie proponowanych przez LEGO platform z piłeczkami jako przeszkody(poza tym robot nie jest w stanie podnieść platformy, która przeszkadzałaby w ruchu). W tym celu należy użyć ​przeszkodyFIXME+   * konstrukcja robota Tribot(wysokie umieszczenie sonara) w zasadzie uniemożliwia stosowanie proponowanych przez LEGO platform z piłeczkami jako przeszkody(poza tym robot nie jest w stanie podnieść platformy, która przeszkadzałaby w ruchu). W tym celu należy ​(tymczasowo) ​użyć ​np.telefonu komórkowego,​ lub  przedmiotu który generalnie jest trochę wyższy od platformy i piłeczki (ewentualnie można testować algorytmy wskazując miejsce położenia przeszkody ręką).
  
 ===== Ćwiczenie ===== ===== Ćwiczenie =====
 ==== Uwagi ogólne ==== ==== Uwagi ogólne ====
    * Kalibracja - jest to bardzo ważny krok który jest wykonywany przed każdym algorytmem. Dzięki niemu definiujemy jaki jest zakres możliwych wartości odczytywanych przez sensory. W naszym przypadku kalibrujemy czujnik natężenia światła. Po uruchomieniu każdego algorytmu na ekranie pojawi się napis "​MAX:"​ oraz wartość liczbowa poniżej. Jest wartość odczytywana z czujnika natężenia światła (spróbuj umieścić czujnik nad jasną powierzchnią,​ a następnie nad ciemną i zauważ jak zmienia się wartość odczytu).    * Kalibracja - jest to bardzo ważny krok który jest wykonywany przed każdym algorytmem. Dzięki niemu definiujemy jaki jest zakres możliwych wartości odczytywanych przez sensory. W naszym przypadku kalibrujemy czujnik natężenia światła. Po uruchomieniu każdego algorytmu na ekranie pojawi się napis "​MAX:"​ oraz wartość liczbowa poniżej. Jest wartość odczytywana z czujnika natężenia światła (spróbuj umieścić czujnik nad jasną powierzchnią,​ a następnie nad ciemną i zauważ jak zmienia się wartość odczytu).
-Przebieg kalibracji: Po uruchomieniu algorytmu (na ekranie widoczne jest "MAX: <​wartość liczbowa>"​) ustaw robota, tak aby czujnik światła znajdował się nad najciemniejszym z obszarów po którym będzie poruszał się robot (np. czarna linia na planszy testowej), zatwierdź używając przycisku lewej strzałki znajdującego się na kostce NXT. W ten sposób ustawiliśmy maksymalną wartość odczytu z czujnika natężenia światła względem, której dokonywana będzie normalizacja pomiaru. Na ekranie powinien być widoczny napis "MIN: <​wartość liczbowa>",​ umieść tym razem robota nad najjaśniejszym obszarem, po którym będzie się poruszał (białe tło planszy) i wciśnij przycisk prawej strzałki znajdujący się na kostce NXT. Gdy kalibracja jest zakończona na ekranie widoczny jest napis "​Calibrated"​. ​+**Przebieg kalibracji:** Po uruchomieniu algorytmu (na ekranie widoczne jest "MAX: <​wartość liczbowa>"​) ustaw robota, tak aby czujnik światła znajdował się nad najciemniejszym z obszarów po którym będzie poruszał się robot (np. czarna linia na planszy testowej), zatwierdź używając przycisku lewej strzałki znajdującego się na kostce NXT. W ten sposób ustawiliśmy maksymalną wartość odczytu z czujnika natężenia światła względem, której dokonywana będzie normalizacja pomiaru. Na ekranie powinien być widoczny napis "MIN: <​wartość liczbowa>",​ umieść tym razem robota nad najjaśniejszym obszarem, po którym będzie się poruszał (białe tło planszy) i wciśnij przycisk prawej strzałki znajdujący się na kostce NXT. Gdy kalibracja jest zakończona na ekranie widoczny jest napis "​Calibrated"​. ​ 
 + 
 +   * Jeżeli po skalibrowaniu czujników robot nie zachowuje się jak powinien (nie rozpoznaję linii, nie rozpoznaję przeszkód, etc.) spróbuj zlokalizować  
 +fragment kodu i zmienić wartość odczytu dla jakiej dana akcja nie wykonuje się prawidłowo. Oczywiście wszelki modyfikacje kodu wskazane:​) 
 + 
    * Usuwanie programów - ponieważ pamięć przeznaczona na przechowywanie plików jest ograniczona (124kB) prawdopodobnie konieczne będzie usuwanie plików z programami z kostki. W tym celu:     * Usuwanie programów - ponieważ pamięć przeznaczona na przechowywanie plików jest ograniczona (124kB) prawdopodobnie konieczne będzie usuwanie plików z programami z kostki. W tym celu: 
-      ​otwórz Lego Mindstorms NXT +      ​otwórz Lego Mindstorms NXT 
-      ​wybierz File->​New - pojawi się okno edytora +      ​wybierz File->​New - pojawi się okno edytora 
-      ​z Menu znajdującego się w prawej-dolnej części ekranu wybierz "NXT Window",​ a następnie zakładkę "​Memory"​ +      ​z Menu znajdującego się w prawej-dolnej części ekranu wybierz "NXT Window",​ a następnie zakładkę "​Memory"​ 
-      ​w tym miejscu można zobaczyć ile pamięci zajmuje każdy z programów oraz usunąć, te które są już niepotrzebne+      ​w tym miejscu można zobaczyć ile pamięci zajmuje każdy z programów oraz usunąć, te które są już niepotrzebne
 Program można też usunąć bezpośrednio z kostki NXT(My Software Siles -> <nazwa programu>​ -> Delete) Program można też usunąć bezpośrednio z kostki NXT(My Software Siles -> <nazwa programu>​ -> Delete)
 +
 +   * Komunikacja z robotem najlepiej działa przy użyciu USB (wyjątkiem jest Microsoft Robotics Studio, dla którego jedenym możliwym kanałem komunikacji ​  jest BlueTooth)
  
 ==== Lego Mindstorms ==== ==== Lego Mindstorms ====
Linia 40: Linia 57:
    - Ściągnij implementację algorytmów dla środowiska LEGO:    - Ściągnij implementację algorytmów dla środowiska LEGO:
       * {{:​pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​saper_rbt.zip|saper_rbt.zip}} - implementacja algorytmu Saper w natywnym środowisku LEGO Mindstorms.       * {{:​pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​saper_rbt.zip|saper_rbt.zip}} - implementacja algorytmu Saper w natywnym środowisku LEGO Mindstorms.
-      * {{:​pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​patrol_rbt.zip|patrol_rbt.zip}} - implementacja algorytmu Patrol w natywnym środowisku LEGO Mindstorms.+      * {{:​pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​patrol_rbt.zip|patrol_rbt.zip}} - implementacja algorytmu Patrol w natywnym środowisku LEGO Mindstorms ​(wersja nieco różniąca się od wersji napisanej w BrixCC (uboższa))FIXME.
    - Podłącz robota poprzez USB do komuptera.    - Podłącz robota poprzez USB do komuptera.
    - Uruchom środowisko Mindstorms NXT. Wybierz File->​Open...,​ a następnie wskaż uprzednio rozpakowany plik z implementacją algorytmu.    - Uruchom środowisko Mindstorms NXT. Wybierz File->​Open...,​ a następnie wskaż uprzednio rozpakowany plik z implementacją algorytmu.
 +   - Zapoznaj się z kodem algorytmów.
    - Załaduj program na kostkę.    - Załaduj program na kostkę.
    - Spróbuj porównać implementację algorytmów z diagramami aktywności,​ które je opisują:    - Spróbuj porównać implementację algorytmów z diagramami aktywności,​ które je opisują:
       * [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​materialy#​Saper|algorytm Saper]] - diagram       * [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​materialy#​Saper|algorytm Saper]] - diagram
       * [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​materialy#​Patrol|algorytm Patrol]] - diagram       * [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​materialy#​Patrol|algorytm Patrol]] - diagram
 +
  
  
Linia 59: Linia 78:
       * Port - Automatic       * Port - Automatic
       * Brick Type - NXT       * Brick Type - NXT
-   - Otwórz plik z wcześniej ściagniętym kodem (File->​Open...) +   - Otwórz plik z wcześniej ściągniętym kodem (File->​Open...) 
-   - Skompiluj oraz prześlij program na kostkę ​(F6)+   - Zapoznaj się z kodem algorytmów (czytanie kodu należy rozpocząć od metody main() znajdującej się na samym końcu pliku z kodem źródłowym). 
 +   - Skompiluj oraz prześlij program na kostkę
    - Podobnie jak w poprzednim przykładzie porównaj implementację z diagramami algorytmów (diagramy są te same).    - Podobnie jak w poprzednim przykładzie porównaj implementację z diagramami algorytmów (diagramy są te same).
  
 ==== Microsoft Robotics Studio ​ ==== ==== Microsoft Robotics Studio ​ ====
  
 +Ponieważ środowisko Microsoft Robotics Studio udostępnia inne od ww. środowisk możliwości,​ przygotowane zostały inne programy pokazujące możliwości tego środowiska.
 +Działanie przygotowanego programu zostało przedstawione [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​materialy#​Messages|tutaj]].\\
 +Aby uruchomic program należy:
 +   - Ściągnij plik {{:​pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​messages.zip|messages.zip}},​ a następnie go rozpakuj
 +   - Upewnij się, że do komputera podłączony jest adapter BlueTooth
 +   - W środowisku Lego Mindstorms NXT załaduj plik Msg.rbt, zapoznaj sie z nim, a następnie skompiluj i przeżlij do modułu NXT
 +   - W środowisku Microsoft Robotics Studio otwórz projekt Messages, zapoznaj się z nim
 +   - Upewnij się czy blok LegoNXTBrickv2(pierwszy blok na schemacie wskazuje na właściwy port, przez który odbywa się koumunikacja)
 +   - Uruchom program
 +Po chwili powinno otworzyć się okno przegladarki internetowej zawierające informacje o połączeniu. Po uruchomieniu pojawiają się także '​alerty'​ informujące o sukcesie/​niepowodzeniu kolejnych kroków.
 +\\
 +Uwaga: Komunikacja poprzez BlueTooth dla niektórych adapterów jest uciążliwa. Jeżeli nie można się połączyć należy spróbować kilkakrotnie (za każdym razem upewniając się czy na kostce NXT widnieje symbol nawiązanego połączenia BlueTooth "​B<>"​)
 ===== Sprawozdanie ===== ===== Sprawozdanie =====
  
Linia 71: Linia 103:
    * problemów z uruchamianiem algorytmów    * problemów z uruchamianiem algorytmów
    * problemów z działaniem algorytmów    * problemów z działaniem algorytmów
 +
 +na adres: <​dziedzia@student.agh.edu.pl>​
  
  
  
pl/mindstorms/lab/lab4.1211236554.txt.gz · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:57 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0