===== Zajęcia ===== ==== - Wprowadzenie i warsztat pracy ==== 2013-10-23 -> GJN Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w metodologię i warsztat związany z * prowadzeniem badań naukowych, * uzyskiwaniem środków finansowania pracy naukowej, * prezentacji wyników i rozwiązań. * krytyczną weryfikacją badań, * korzystania z repozytoriów artykułów naukowych i cytowań. 1. Studia doktoranckie jako trzeci poziom kształcenia. * Cele kształcenia na studiach doktoranckich. * Studia doktoranckie a rozwój naukowy. * Studia doktoranckie w krajach UE i USA. * Omówienie elementów kształcenia na studiach doktoranckich. * Regulaminy. * Stypendia wewnętrzne i zewnętrzne. * Kryteria przyznawania stypendiów i terminy. * Prawa i obowiązki studenta SD. * Omówienie najważniejszych etapów studiów doktoranckich. Dyskusja: * organizacja pracy na WEAIiIB * stypendia -> DIY * prowadzenie dydaktyki * moduły obieralne * ubezpieczenie * udział w projektach 3. Struktura oraz organizacja instytucji naukowych i zespołów badawczych. * Instytucjonalizacja i globalizacja nauki. * Światowe organizacje naukowe. * Uniwersytety, instytuty badawcze. * Zespoły i grupy badawcze. Dyskusja: Prezentacja uczestników * sylwetka * motywacja * zespół, promotor?, OPI:LudzieNauki * zainteresowania * plany i projekty 2. Nauka jako element cywilizacji, relacje przemysłu i nauki * Nauka w świecie i jej rola. * Nauka a cywilizacja, gospodarka, technologia. * Nauka w Polsce i na świecie, "innowacje" * Rola firm rynku IT w wytyczaniu kierunków rozwoju Informatyki. * Powiązanie badań naukowych z rozwojem nowoczesnych narzędzi informatycznych. Dyskusja: * rola nauki * powiązania cywilizacji, gospodarki, technologii * okdrywanie vs kreowanie * soliści vs orkiestry * innowacyjność? * przemysł a uczelnie * przemysł a badania * technologia o funkcjonowanie orgazniacji publicznych, państwowych * otwartość technologiczna państwa, egoverment? **Zadania domowe:** - LaTeX - konto w OPI - zdefinowanie wybranego obszaru zainteresowań, lista problemów badawczych - bitbucket Następne zadania - prezentacja + dyskusja -> listopad-początek - opracowanie pisemne state of the art w LaTeX -> grudzień-styczeń - wniosek PRELUDIUM dla NCN -> listopad-styczeń - artykuł -> styczeń-luty ==== - Cykl pracy badawczej ==== :?: 2013-11-19 -> GJN {{:pl:dydaktyka:mbn:hindexpres.pdf|}} 5. Kategoryzacja badań naukowych, repozytoria cytowań, wykorzystanie, ocena jakości badań * Elementy kategoryzacji badań naukowych. [[http://www.nauka.gov.pl/komitet-ewaluacji-jednostek-naukowych-main/]] * Kategoryzacja jednostek naukowych w Polsce, etc. [[https://polon.nauka.gov.pl/]] * Omówienie najważniejszych repozytoriów cytowań: Google Scholar, Scopus, SCI i Web of Knowledge. * Indeksy cytowań i ich rola. * Kategoryzacja czasopism i konferencji naukowych. * Wydawnictwa naukowe. Dane statystyczne. * Dyskusja: Wady i zalety „indeksowania” osiągnięć naukowych. * Szkolenia BJ http://www.bj.uj.edu.pl/zb/cytowania.pdf http://www.bj.uj.edu.pl/o_bib/AQ1.php http://www.bj.uj.edu.pl/o_bib/AQ_tematyka_od_I_2013.pdf * prezentacja KKL 6. Metody wyszukiwania informacji naukowej * Wykorzystanie repozytoriów cytowań i bibliotek. * IEEE Explore, DBLP. Publish or Perish. * Ważniejsze repozytoria danych i sposoby korzystania. * Ważniejsze formaty danych. 7. Konferencje, udział * szukanie * CfP * konferencja, workshop, multikonf * proces * easychair * delegacje, dwz * artykuły * geistowy kalendarz * post/proceedings, ksiazki * punkatcja 8. Konferencje, organizacja * udział w PC i OC * recenzje * easychair * czemu gjn nie jest w grecji 4. Omówienie cyklu pracy badawczej * Naukowiec a zespół naukowy. * Co produkuje naukowiec i zespół naukowy? * Publikacje, dokumentacja naukowa i inne produkty badań. * Ocena jakości rezultatów badań. * Finansowanie badań. * Dyskusja: Struktury naukowe i biznesowe: podobieństwa i różnice. ==== - Pisanie artykułów i innych dokumentów ==== prof. Gryboś 13.11.2013, 03.12.2013 7. Metodologia pisania artykułu naukowego * Rola artykułu naukowego. * Rodzaje artykułów naukowych. * Struktura artykułu naukowego. * Sposoby pisania poszczególnych elementów artykułu: tytuł, podsumowanie, wstęp, state_of_the_art etc. * Edycja artykułu naukowego. * Spis literatury. * Gdzie i jak wysłać artykuł? 8. Metodologia pisania innych dokumentów * Rozdziały w książkach, książki i dysertacje. * Ważniejsze oficyny wydawnicze. * Dysertacja doktorska: oddzielny dokument. * Dysertacja doktorska: zestaw jednotematycznych artykułów. * Etapy przygotowywania i obrony pracy doktorskiej. * Dalsze stopnie i tytuły akademickie w Polsce i na świecie. * Habilitacja i profesura. * Recenzje dorobku. * Listy referencyjne. ==== - Projekty i finansowanie ==== 9. Finansowanie badań naukowych * Grant a projekt naukowy. * Instytucje i organizacje finansujące badania naukowe. Świat. USA. Unia Europejska. Polska. * Rodzaje i programy projektów naukowych: UE, USA, Polska. * Etapy i sposoby ewaluacji projektów naukowych. 10. Metodologia przygotowania projektu naukowego * Zalecenia ogólne. * Struktura projektu naukowego - ogólnie. * Programy narodowe. * Struktura projektu wysyłanego do Narodowego Centrum Nauki. * Omówienie paneli i różnych programów (calls) NCN. * Programy unijne. * Organizacja konsorcjum i typowa struktura projektu finansowanego przez Unię Europejską. * Terminologia angielska związana z programami unijnymi. G. J. Nalepa, 11.12.2013 (NCN) * [[http://ncn.gov.pl/|NCN]] * [[http://ncn.gov.pl/finansowanie-nauki/panele-ncn|Panele]] * [[http://ncn.gov.pl/ogloszenia/konkursy/preludium-16-09-2013|PRELUDIUM 6]] G. J. Nalepa, 18.12.2013 (NCBR, proj. EU) * [[http://cordis.europa.eu/fp7/home_en.html|FP7]] * [[http://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/|HORIZON2020]] * [[http://www.ncbir.pl/|NCBR]] ==== - Efektywność badań ==== 11. Ocena wyników badań naukowych - recenzje * Rola recenzji naukowej – pomoc, a nie instrument współzawodnictwa. * Sposób pisania recenzji projektu naukowego i artykułu. * Podobieństwa i różnice. * Terminologia angielska używana w pisaniu recenzji. 12. Etyka w nauce * Prawa autorskie i problemy ich naruszania. * Plagiaty, fałszywe konferencje, hochsztaplerzy naukowi czyli o nieuczciwości w nauce. * Dyskusja. ==== - Strona praktyczna ==== * używanie repozytoriów cytowań: Scopus, Web of Science, DBLP, End Note i inne.` * portale społecznośćiowe a nauka: LinkedIn, Research Gate * recenzowanie artykułów, wybranych przez uczestników * prezentacja wybranego przez studenta problemu naukowego. * napisanie krótkiej publikacji typu state_of_the_art + recenzja * przygotowanie i prezentacja projektu naukowego typu NCN Opus/FP7 ICT przez członków grupy seminaryjnej. * przygotowanie recenzji prezentowanych projektów typu NCN Opus/FP7 ICT przez grupy studentów i ich prezentacja. * praca w systemie Easychair * praca z systemem LaTeX * style art. np. Springer LNCS, IEEE, Easychair * CEUR