====== Sprawozdanie 2 ====== **Robot:** Ewka\\ **Data wykonania:** 12.05.2010 godz. 9:30\\ **Autorzy:** Martyka Łukasz, Stereńczak Agata, Szczurek Joanna\\ ===== Budowa robota ===== Po przyjściu na zajęcia otrzymaliśmy już zmontowanego robota. Jedyne co dobudowaliśmy to ramię do czujnika ultradźwięków. ===== Konfiguracja środowiska PLNXT ===== Postępując zgodnie z instrukcją do laboratorium w pliku plnxt.pl odkomentowaliśmy linię :- use_module(lib/nxt_actions_serial). a następnie w poniższej linii wstawilismy nr naszego robota - 5. Ten sam numer wstawiliśmy w trzech analogicznych liniach. nxt_goal_definition(my_robot,'/dev/rfcomm5',bt,off,on_demand,17.5,11,'C','B','A',false,'S1','S2','S3','S4'). ===== Testowanie połączenia ===== Aby dokonać połączenia z robotem w powłoce SWIPL wpisaliśmy poniższy kod: $ pl ?- [plnxt]. ?- nxt_open. Połączenie poprzez Bluetooth sprawiło nam wiele problemów. W sytuacji gdy Brick przechodził w stan uśpienia następowało przerwanie połączenia, którego ponowne nawiązanie wymagało usuwania ustawień z komputera. Zabiegi te musiały być często powtarzane i nie zawsze przynosiły pożądany skutek.\\ Odkrytym przez nas sposobem, który umożliwiał skuteczne połączenie było usunięcie połączeń z komputera a następnie nawiązanie połączenia od strony Brick-a. ===== Praca w powłoce SWIPL ===== Pracę rozpoczęliśmy od przetestowanie komend podanych w treści laboratorium. ===== Zadanie 1 ===== Robot porusza się dowolnie wewnątrz obszaru ograniczonego czarną linią (można wykorzystać planszę testową). Nie może poza niego wyjechać! Gdy najedzie na czarną linię, powinien zawrócić – niekoniecznie o 180 stopni, żeby było ciekawiej.\\ Kod programu: :- consult('plnxt.pl'). start :- nxt_open, nxt_light_LED(activate, force), trigger_create(_,check_light,change_angle), nxt_go(300). change_angle :- Angle is 100 + random(60), nxt_rotate(360, Angle, force), start. check_light :- nxt_light(Light,force), Light < 44. :- start. Działanie naszego robota prezentuje nakręcony przez nas filmik: [[http://www.youtube.com/watch?v=iu3KdBIg-Pk|zadanie 1 na robocie Ewka]]\\ ===== Zadanie 2 ===== Robot podąża wzdłuż czarnej linii (można wykorzystać planszę testową). Nie może jej zgubić! Gdy napotka przeszkodę, powinien się zatrzymać i poinformować o problemie sygnałem dźwiękowym. Po usunięciu przeszkody robot powinien kontynuować jazdę. \\ Kod: :- consult('plnxt.pl'). start :- nxt_open, nxt_light_LED(activate, force), trigger_create(_,check_light,change_angle), nxt_go(400). change_angle :- Angle is 3, nxt_rotate(140, Angle, force), start. check_light :- nxt_light(Light,force), Light > 44. :- start. Nasz robot jeździł po czarnej linii, kiedy z niej zjeżdżał zmieniał kąt jazdy o 3 stopnie. Jednak jego działanie nie było w pełni poprawne. Na dodanie sygnału dźwiękowego zabrakł nam czasu. ===== Wnioski ===== Uważamy, że praca w powłoce PLNXT była dużo bardziej przyjazna, niż praca w graficznym oprogramowaniu LEGO.\\ Plusem był również fakt, iż komendy można testować na robocie wpisując od razu z konsoli, bez konieczności przesyłania pliku do Brick-a.\\ Gdyby nie problemy z połączeniem Bluetooth praca w powłoce PLNXT byłaby o wiele bardziej owocna i przyjemna.\\ Proponowanym przez nas ulepszeniem powłoki PLNXT jest to, aby w sytuacji przerwania połączenia Bluetooth, naprawa połączenia dokonywana była w bardziej zautomatyzowany sposób.\\ ===== Spakowane pliki ===== {{:pl:dydaktyka:piw:2010:sprawozdania:piw20100512-09d.rar|pliki lab2}}