====== Raport końcowy ====== =====-. Implementacja bazy danych ===== Implementacja bazy danych została przeprowadzona zgodnie ze schematem zamieszczonym w projekcie logicznym: [[http://ai.ia.agh.edu.pl/wiki/pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:futsalteam:start:prokekt_logiczny:diagram_ERD|diagram ERD]] Baza o nazwie //futsalteam// została stworzona w systemie PostgreSQL 9.0 na podstawie skryptu SQL zamieszczonego w projekcie logicznym: [[http://ai.ia.agh.edu.pl/wiki/pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:futsalteam:start:prokekt_logiczny:kod_sql|kod SQL]] =====-. Zdefiniowanie interfejsów do prezentacji, edycji i obsługi danych ===== ==== Interfejsy do obsługi danych: ==== Logowanie: {{:pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:futsalteam:start:logowanie.jpg|}} Rejestracja: {{:pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:futsalteam:start:rejestracja.jpg|}} Edycja profilu: {{:pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:futsalteam:start:edycja.jpg|}} Dodanie komentarza: {{:pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:futsalteam:start:komentarz.jpg|}} =====-. Zdefiniowanie dokumentów do przetwarzania i prezentacji danych ===== W naszym projekcie jako aplikacji internetowej nie zachodzi konieczność przetwarzania dokumentów. Jedynie w celach weryfikacji wzrostu liczby użytkowników generowane są co miesięczne raporty podsumowujące liczbę wszystkich użytkowników portalu oraz użytkowników posiadających konta z założonymi stronami swoich drużyn. Raporty te są generowane na podstawie zapytań SQL do bazy danych: SELECT * FROM Uzytkownicy; SELECT * FROM Uzytkownicy_Druzyna NATURAL JOIN Uzytkownicy; =====-. Zdefiniowanie panelu sterowania aplikacji ===== Panel administracyjny pozwala na modyfikację (edycję, dodawanie, usuwanie) zasobów w bazie oraz na moderowanie dodawanych artykułów i komentarzy. =====-. Zdefiniowanie makropoleceń dla realizacji typowych operacji ===== Makropolecenia dla realizacji operacji na bazie danych jest przeprowadzane przez mechanizm mapowania obiektowo-relacyjnego przy wykorzystaniu Hibernate =====-. Uruchamianie i testowanie aplikacji ===== Uruchamianie aplikacji przeprowadzone zostało jedynie na lokalnej maszynie. Wykorzystano w tym celu oprogramowanie Eclipse i przeglądarkę Firefox oraz zainstalowaną lokalnie bazę danych PostgreSQL. Docelowo aplikacja będzie działała na serwerze. W celu testowania aplikacji zostanie zastosowane narzędzie Selenium, które dobrze sprawdza się w przypadku testowania aplikacji internetowych. =====-. Wprowadzanie danych ===== Przykładowe dane wprowadzono manualnie do bazy danych. Kolejne dane wprowadzane będą za pomocą interfejsów i formularzy zawartych w aplikacji. =====-. Wdrażanie systemu do użytkowania ===== Wdrożenie systemu do użytkowania będzie polegało na konfiguracji aplikacji oraz bazy danych na serwerze. =====-. Przeprowadzenie szkolenia użytkowników. ===== Ponieważ projekt ma charakter aplikacji internetowej, na stronie zostanie zamieszczony odnośnik z pomocą dla użytkownika wyjaśniający zasady działania aplikacji i sposoby realizacji poszczególnych funkcjonalności przez użytkownika. Zamieszczony zostanie także regulamin korzystania z aplikacji. =====-. Zapewnienie dokumentacji technicznej i użytkowej ===== Dokumentacja techniczna zostanie wygenerowana w postaci javadoc. Natomiast dokumentacja użytkowa zostanie zamieszczona na stronie w zakładce 'Pomoc' =====-. Zapewnienie obsługiwania systemu po wdrożeniu ===== Po wdrożeniu system będzie obsługiwany przez osobę za to odpowiedzialną przy zastosowaniu panelu administracyjnego. =====-. Rozwijanie i modyfikowanie aplikacji ===== Jako kierunki rozwoju aplikacji można wymienić dodanie nowych funkcjonalności do aplikacji. Mogą to być: * Użytkownik (członek zespołu) w łatwy sposób będzie mógł zamieszczać zdjęcia z meczów swojej drużyny poprzez interfejs na stronie. * Użytkownik będzie miał dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk oraz bieżącej tabeli drużyn, po wprowadzeniu np. aktualnych wyników. * Ustalanie taktyki na mecz – widoczne tylko dla użytkowników należących do danej drużyny (trenera, piłkarzy), oraz rozpisane aktualne schematy rozgrywek. * Edytor tworzenia taktyk. * Dla użytkowników zalogowanych jako kibic danej drużyny możliwość typowania wyników – liga typerów * Chat dla zalogowanych użytkowników * Intranet dla wszystkich drużyn, pomagający np. w organizacji turniejów. =====-. Opracowanie doświadczeń wynikających z realizacji projektu ===== Najwięcej czasu przy realizacji projektu zajęło wdrażanie się w nowe technologie z którymi wcześniej nie mieliśmy styczności. Przed ostatecznym wyborem technologii trzeba bardzo dokładnie przeanalizować jej zalety i wady odnośnie realizowanego zadania. W naszym przypadku nowa technologia dostarczyła nam wielu problemów i nie udało nam się zaimplementować kompletnie działającej aplikacji. Kluczowe jest także rozplanowanie czasu realizacji poszczególnych zadań. Niemniej jednak dostarczona dokumentacja zawierająca projekt trzech etapów: * projekt konceptualny * projekt logiczny * raport końcowy została w pełni zrealizowana i zamieszczona na wiki. =====-. Wykaz literatury, załączniki ===== "GWT w praktyce", Robert T. Cooper, Charlie E. Collins http://www.postgresql.org/ http://www.sparxsystems.com/ http://code.google.com/intl/pl-PL/webtoolkit/ http://www.hibernate.org/