**Zdjęcia robota:** {{1.jpg}} {{2.jpg}} {{3.jpg}} {{4.jpg}} **Konstrukcja:** Zamiast odtwarzać konstrukcje z instrukcji, zbudowaliśmy robota czterokołowego napędzanego dwoma silnikami. Tak jak w samochodach z napędem na tył oś tylnia była "na sztywno", zaś przednia (dzięki użuciu przekładni ślimakowej) pozwalała na skręcanie kół (tu został użyty drugi silnik). **Program:** Do robota podłączyliśmy czujnik ultradźwiękowy, mikrofon, czujnik światła. Stworzyliśmy program, który działał tak: Robot jedzie prosto dopóki nie natrafi na przeszkodę (wykrywaną cz. ultradźwiękowym), wówczas skręca koła i cofa się kawałek. Następnie prostuje oś przednią i ponownie zaczyna jechać do przodu. Dodatkowo gdy przekroczymy pewną wartość dźwięku (np. głośna rozmowa, buczenie etc. :)) robot zmienia kierunek jazdy - jedzie do tyłu. **Problemy:** - Z racji tego, że konstruowaliśmy robota "z głowy" bez jakichkolwiek schematów nie mieliśmy wystarczającej ilości czasu do stworzenia bardziej ambitnych programów. - Pojawił się też problem z ustawieniem odpowiedniej wartości granicznej dźwięku dla mikrofonu - przy zbyt małej dźwięk pracujących silniczków powodował, że robot jechał cały czas do tyłu. - Ponadto był problem z wagą robota - ciężar powodował, że ślimak wyskakiwał z zębatki (ślizgał się po niej) - konieczne było usztywnienie (dociśnięcie) konstrukcji dodatkowymi elementami. - Ostatecznie chcieliśmy wykrywać przeszkody za robotem by nie doszło do kolizji przy cofaniu - zastosowaliśmy w tym celu czujnik światła. Jednak jego dokładność pozostawała wiele do życzenia. Zarówno przy włączonym jak i wyłączonym generowaniu światła przez czujnik, wartość mierzona zmieniała się dopiero przy całkowitym zasłonięciu czujnika palcem. **Propozycje zmian w Wiki/laboratoriach:** Można by się zastanowić nad umożliwieniem studentom konstruowania bardziej widowiskowych robotów - np. lansowanego przez LEGO spike'a (skorpion), czy AlphaRex'a (humanoid). Programowanie takich robotów daje dużo więcej frajdy i stawia przed studentem nowe wyzwania. Dokładne schematy konstrukcji tych robotów w .pdf można np. znaleźć [[http://www.active-robots.com/products/mindstorms4schools/building-instructions.shtml|TUTAJ]]. Ponadto można na tej stronie znaleźć sporo ciekawych informacji dotyczących ogólnie rozumianej robotyki. **Plik z programem:** {{program.zip}}