==== Laboratorium nr. 3 ==== ---- **Konstrukcja robota Robo Arm T-56:** Na laboratorium zdecydowaną większość czasu poświęciliśmy na zbudowanie ramienia robota wraz z chwytakiem. Instrukcja znajdowała się w programie Mindstorms NXT (W instrukcjach w dziale: Mechanics -> Robo Arm T-56) i całość zajmowała 82 strony. Bezpośredni link do instrukcji: [[http://www.active-robots.com/products/mindstorms4schools/building-instructions/Build-RoboArm.pdf|Robo Arm T-56]] **Zdjęcia robota:** {{:pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:17_12_henio:1.jpg|}} {{:pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:17_12_henio:2.jpg|}} **Algorytmy:** Niestety, po zbudowaniu dość skomplikowanego robota zostało nam tylko kilka minut na zaprogramowanie go. 1) Zdążyliśmy sprawdzić, że silniki pracują prawidłowo, możliwość wykonywania trzech rodzaju ruchów: ramię w lewo/prawo, ramię góra/dół, operowanie chwytakiem: złap/puść. 2) Prosty algorytm: opuszczaj ramię w dół dopóki nie będzięsz mógł złapać piłeczki (warunek: wciśnięcie przycisku), chwyć piłeczkę, następnie podnieś ramię do góry i upuść piłeczkę z wysokości na zbudowaną platformę. **Problemy:** - Zgodnie z instrukcją do laboratorium 3, powinniśmy zastać już zbudowanego robota, który mógł przenosić kulki. W związku z brakiem jakiegokolwiek robota zbudowaliśmy robota z Help'a w programie MindStorms NXT, który mógł wykonywać podobne funkcje, a który mogłaby oprogramować grupa następna. - Pomysł podany w instrukcji NXT na stosowanie czujnika przycisku jako warunku na chwycenie piłki jest chybiony - gdy ramię opadało w dół na piłeczkę i natrafiało na przycisk, piłeczka zamiast wciskać przycisk na ramieniu wyślizgywała się z platformy. Możnaby skorzystać z czujnika odległości lub światła, z braku czasu nie zdążyliśmy sprawdzić innych czujników. **Propozycje zmian:** - Proponujemy wydrukować kilka instrukcji składania robotów (z Help'a programu lub z podanych niżej linków) - wtedy 2 osoby mogą składać robota z instrukcji na papierze, a trzecia osoba może tworzyć zarys algorytmów w NXT (bo instrukcja nie musi być już wyświetlana na monitorze jak w naszym przypadku). - Budowanie skomplikowanych robotów zajmuje zbyt dużo czasu, dlatego też wydaje się, że lepszym pomysłem byłoby poświęcenie pierwszych zajęć na zbudowanie robotów np. ze strony [[http://www.active-robots.com/products/mindstorms4schools/building-instructions.shtml]] czy [[http://ricquin.net/lego/instructions/]], które do końca semestru nie byłyby rozkładane. W podanych linkach znajduje się 8 instrukcji różnego rodzaju robotów, które można zaprogramować w NXT (w laboratorium jest dostępnych 12 zestawów, więc 4 mogłyby być rezerwowe). Dzięki temu, zajęcia polegałyby na samodzielnym rozmieszczeniu czujników i oprogramowaniu robota, a nie na układaniu klocków. - Na stronie [[pl:mindstorms:realizacje]] są podane tylko linki do instrukcji budowy dwóch robotów (Classic Clock i Sound Bot). Proszę w miarę możliwości dopisać linki do instrukcji: [[http://www.active-robots.com/products/mindstorms4schools/building-instructions.shtml]], [[http://ricquin.net/lego/instructions/]]. **Plik z laboratorium:** {{:pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:17_12_henio:RoboArm.zip|}}