====== Analiza różnych wind i design ====== ==== Wybrany przykład: ==== P1: {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator_example_in_uml.pdf|Example of elevator (local copy)}} == Pozostałe przykłady == P2: {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:download.zip|Very well documented Elevator Model (local copy)}} P3: {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:miw02-winda.pdf|Students MiW Project by J.Sysak, P.Zieliński }} ==== Uzasadnienie wyboru i porównanie ==== Wybrany przykład - P1 jest bardzo dobrze zamodelowanym i udokumentowanym systemem. Tę cechę posiada również przykład P2, jednak w przypadku przykładu P2 mimo wielu diagramów analiza wydaje się zbyt uboga (m.in. tylko dwa use-case'y). Za bazowy uznaję przykład P1. Jeśli na etapie projektowania/prototypowania okaże się, iż w modelu brakuje ważnych z punktu widzenia realizowanego projektu informacji bądź schematów zostaną one zaczerpnięte z przykładu P2. Przykład P3 jako, że nie jest zamodelowany w języku UML może przydać się przy wyodrębnianiu artybutów/definiowaniu reguł. Mimo powyższego jednak algorytm ruchu windy, mimo, iż diagramy UML - use-case i aktywności precyzują działanie windy sprowadza się ono jednak do zbioru reguł prezentowanego w P3, dlatego to on zostanie zaimplementowany. Wezwanie windy sprowadzić można do sprawdzenia czy wezwanie jest z nad windy czy z poniżej aktualnej pozycji windy, podobnie wezwania wewnętrzne (z przykładu P3 zostaną usunięte warunki i konkluzje dotyczące przeciążenia windy jako, że modele UML nie specyfikowały takiej funkcjonalności). ===== Description ===== Przykład zakłada realizacje podstawowych funkcji windy jak przywołanie windy, wybranie piętra docelowego, wskazywanie położenia wewnątrz i na zewnątrz windy, wskazywanie kierunku jazdy, jazde windy między piętrami, wyliczanie na które piętro pojechać. W przeciwieństwie do innych przykładów działanie windy zależy w wielkim stopniu nie tylko od akcji podejmowanych przez pasażerów w danym momencie, ale także od "pamięci" windy (tj. wcześniejszych wezwań), aktualnego jej stanu - aktualnego kierunku jazdy etc. ===== Conceptualization ===== Na tym etapie na podstawie modelu następuje próba wyselekcjonowania wejść, wyjść, wyselekcjonowanie atrybutów (fizycznych i ogólnych), próba zamodelowania reguł panujących w systemie przy pomocy atrybutów. ==== Vocabulary ==== Wejścia: wezwania windy z zewnątrz, wezwania windy z kabiny Wyjścia: określenie kierunku ruchu, oraz piętra na którym się zatrzymać (technicznie wypracowanie sterowania...) ; w pewnym sensie wyjścia to także wskaźniki w windzie i poza nią Stany wewnętrzne: Aktualne położenie, aktualny kierunek ruchu ==== Original Rules ==== Reguły: tabela decyzyjna -> kierunek jazdy tabela decyzyjna + aktualne piętro -> stop czy jazda dalej przyciski zewnątrz i wewnątrz -> zmiana w kontrolerze ===== Analysis ===== ===== Conceptual design ===== Poziom 0: Winda Poziom 1: Finalizacja Windy na: Aktualny kierunek windy, Poprzedni kierunek windy, Czy jest żądanie jazdy w gorę z kabiny, Czy jest żądanie jazdy w dół z kabiny, Czy jest żądanie jazdy na aktualne piętro z kabiny, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazy w górę, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazdy w dół, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w górę, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w dół Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w górę, Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w dół, Decyzja gdzie jechać Poziom 2: Split: Aktualny kierunek windy -> Decyzja gdzie jechać, Poprzedni kierunek windy -> Decyzja gdzie jechać, Czy jest żądanie jazdy w gorę z kabiny -> Decyzja gdzie jechać, Czy jest żądanie jazdy w dół z kabiny -> Decyzja gdzie jechać, Czy jest żądanie jazdy na aktualne piętro z kabiny -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazy w górę -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazdy w dół -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w górę -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w dół -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w górę -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w dół -> Decyzja gdzie jechać Poziom 3-13: Finalizacja każdego z atrybutów ==== General Conceptual Design ==== ==== V1 ==== ==== Directed Conceptual Design ==== Kody w PROOGu, kod .dot i rysunki ARD/TPH i XTT wygenerowane przez VARDA dostępne dodatkowo pod linkiem poniżej {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator.pl|Kod w PROLOGu}} {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-ard.dot|Plik .dot ARD}} {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-tph.dot|Plik .dot TPH}} === Full ARD Model === ARD: TPH: ==== Refined Conceptual Design ==== ===== Physical Attribute Specification ===== ===== Structuralization ===== ===== Logical design ===== ==== V1 ==== {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-xtt.dot|Plik .dot XTT}} XTT: Plik HQED {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-xttml.xttml|XTTML}} ===== Ostatnie zmiany ===== 24.05.2008 - wersja końcowa, usunięcie linków zewnętrznych, dodanie kopii lokalnych 19.05.2008 - Dopisanie / zmiana opisu, dodanie ARD/XTT