Spis treści

1. Sformułowanie zadania projektowego

Aplikacja powinna pozwolić właścicielom samochodów na rejestrację czynności wykonywanych w serwisie. System powinien umożliwiać budowanie bazy modeli samochodów z wyszczególnieniem czynności oraz ich częstotliwości (według czasu i/lub przebiegu) z podziałem na „inspekcje” (z opcjonalną wymianą), „wymiany” (obowiązkowe) oraz „regulacje”. Użytkownicy definiują samochód (poprzez wybór modelu, oraz uzupełnienie atrybutów takich jak data produkcji, data rejestracji, VIN, kolor, nr rejestracyny), a następnie mogą definiować dla nich „zdarzenia” oznaczające przeprowadzenie przy określonej dacie i przy określonym przebiegu danej czynności. Dla każdej czynności powinna być możliwość dodania notatek oraz załączników w postaci plików JPG i PDF). System powinien obliczać pozostały czas i przebieg do kolejnych czynności

Aplikacja ma być wirtualnym odpowiednikiem książki przeglądów samochodu w której właściciel pojazdu ma możliwość rejestracji czynności wykonywanych w serwisie.

Funkcjonalności:


2. Analiza stanu wyjściowego

Istniejące aplikacje posiadające zbliżoną funkcjonalność:


3. Analiza wymagań użytkownika (wstępna)

Wymagania funkcjonalne:


4. Określenie scenariuszy użycia

Rejestracja nowego użytkownika

Nowy użytkownik w specjalnym formularz wprowadza dane do pól tekstowych (login, hasło, e-mail), jeżeli login oraz e-mail nie znajdują się w bazie, dane użytkownika zostają wprowadzone do bazy, w przeciwnym razie wyświetlony zostaje komunikat o istnieniu użytkownika o podanym loginie lub adresie e-mail.

Logowanie użytkownika

Użytkownik po wprowadzaniu do pól tekstowych poprawnego loginu i hasła zostaje zalogowany do aplikacji gdzie ma możliwość dodawania, usuwania i modyfikacji samochodów oraz zdarzeń i czynności serwisowych. W razie gdy login lub hasło są niepoprawne, wyświetlony zostaje stosowny komunikat.

Dodawanie samochodu do bazy

Zalogowany użytkownik poprzez specjalny formularz dodaje samochód do bazy podając dane. W pierwszej kolejności z listy wybiera markę samochodu, następnie z drugiej listy wybiera dostępny model dla danej marki i wersje. Z listy wybiera również rok produkcji. Do pól tekstowych wprowadza VIN, kolor, nr rejestracyjny, i moc. Z listy wybiera typ nadwozia i liczbę drzwi. Po kliknięcia w przycisk „Dodaj samochód” i poprawności wprowadzonych danych, pojazd zostaje dodany do bazy. W przeciwnym razie zostają wyświetlone informacje o ilości i rodzajach błędów w wprowadzanych danych.

Modyfikowanie danych samochodu

Użytkownik wprowadza zmiany danych samochodu w formularzu jak wyżej z uzupełnionymi danymi z bazy.

Usuwanie samochodu

Użytkownik klika przycisk TAK lub NIE na wyświetlone pytanie o usunięcie samochodu z bazy.

Dodawanie okresowych czynności serwisowych

Zalogowany użytkownik poprzez specjalny formularz dodaje okresową czynność serwisową. Z listy wybiera rodzaj czynności serwisowej, następnie do pól tekstowych wprowadza opis, czas co ile należy wykonywać daną czynność w miesiącach, ilość cyklicznego przebiegu po którym należy wykonać czynność, oraz komentarz do czynności. Następnie z listy wybiera samochód którego ma dotyczyć ta czynność i zatwierdza podane dane klikając w przycisk „Dodaj”.

Modyfikowanie okresowej czynności serwisowej

Użytkownik wprowadza zmiany danych okresowej czynności serwisowej w formularzu jak powyżej z uzupełnionymi danymi z bazy.

Usuwanie okresowej czynności serwisowej

Użytkownik klika przycisk TAK lub NIE na wyświetlone pytanie o usunięcie okresowej czynności serwisowej z bazy.

Dodawanie zdarzeń

Zalogowany użytkownik poprzez specjalny formularz dodaje zdarzenia które mogą być powiązane z okresowymi czynnościami serwisowymi. Użytkownik wybiera z listy swoich samochodów, pojazd którego dotyczy zdarzenie, następnie wprowadza datę i przebieg przy którym wystąpiło zdarzenie i wybiera z listy rodzaj zdarzenia. Może wprowadzić również komentarz oraz dołączyć pliki JPG lub PDF.

Modyfikowanie zdarzenia

Użytkownik wprowadza zmiany danych zdarzenia w formularzu jak powyżej z uzupełnionymi danymi z bazy.

Usuwanie zdarzenia

Użytkownik klika przycisk TAK lub NIE na wyświetlone pytanie o usunięcie zdarzenia z bazy.

Wylogowanie użytkownika

Użytkownik klika na link wyloguj. Zostaje wylogowany i przekierowany na stronę główna aplikacji.


5. Identyfikacja funkcji: Określenie podstawowych funkcji realizowanych w bazie danych.


6. Analiza hierarchii funkcji projektowanej aplikacji - FHD.


7. DFD – opcjonalnie: Budowa i analiza diagramu przepływu danych:


8. Wybór encji(obiektów) i ich atrybutów


9. Projektowanie powiązań (relacji) pomiędzy encjami.


10. Projekt diagramów STD