Spis treści

1 Sformułowanie zadania projektowego

Celem projektu jest stworzenie aplikacji / systemu lub jego pierwowzoru, służącemu ocenianiu egzaminów zewnętrznych.
Ocena egzaminu dokonywana w systemie będzie polegała na zdefiniowaniu egzaminu

Który następnie będzie oceniany z tym, że pytania zamknięte sprawdza system, natomiast pytania otwarte, przypisana do egzaminu osoba (np. Egzaminator 24).
Program E-marking będzie dostępny poprzez interfejs WWW.
E-marking będzie produktem, który może zainteresować organy przeprowadzające jak i oceniające egzaminy (np. MEN, egzamin maturalny).
Każdy z użytkowników systemu będzie miał przypisaną rolę wraz z adekwatnymi do niej przywilejami. Podział ten stanowić będzie jedną z metod bezpieczeństwa w systemie.

2 Analiza stanu wyjściowego

Obecnie jednym z istniejących na rynku rozwiązań jest oprogramowanie VIATIQVE firmy NEOPTEC. VIATIQVE jest oprogramowaniem pozwalającym na ocenianie egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych. VIATIQVE stanowi platformę, która jest wykorzystywana w procesie oceniania egzaminu przez egzaminatorów bądź superużytkowników nadzorujących pracę w poszczególnych etapach. Dostęp do wyników oceny danego egzaminu mają autoryzowani użytkownicy. Warto zaznaczyć, że produkt firmy NEOPTEC stanowi jedynie platformę do oceniania, nie dostarcza natomiast środowiska umożliwiającego digitalizację papierowych wersji egzaminu. W tym celu wymagane jest posiadanie przez klienta (najlepiej) profesjonalnego urządzenia skanującego. Możliwości oferowane użytkownikom przez VIATIQVE to min.:

3 Analiza wymagań użytkownika (wstępna)

Zaprojektowane rozwiązanie przewiduje, że aplikacja internetowa/system „e-marking”:
M)

S)

C)

W)

4 Określenie scenariuszy użycia

Poniżej zostaną omówione przykładowe scenariusze użycia

  1. Egzaminator Kowalski ocenia egzamin
    1. Egzaminator wpisuje swój login i hasło w panelu logowania do systemu
    2. W razie niepowodzenia zostaje wyświetlony komunikat o poprawne wprowadzenie danych bądź skorzystanie z przypomnienia hasła
    3. W razie powodzenia następuje zalogowanie do systemu
    4. Egzaminator wybiera z panelu egzaminów, egzamin, który ma ocenić
    5. Rozpoczyna ocenianie egzaminu
    6. Egzaminator przypisuje punkty za poszczególne etapy konkretnego zadania
    7. Punkty za zadanie są zdefiniowane odgórnie
    8. Egzaminator zapisuje ocenę egzaminu
    9. Potwierdza zakończenie oceniania danego egzaminu
    10. Egzamin znika z listy dostępnych do oceniania egzaminów przez egzaminatora Kowalskiego.
  2. Administrator Jan tworzy nowe role w systemie
    1. Administrator wpisuje swój login i hasło w panelu logowania do systemu
    2. W razie niepowodzenia zostaje wyświetlony komunikat o poprawne wprowadzenie danych bądź skorzystanie z przypomnienia hasła
    3. W razie powodzenia następuje zalogowanie do systemu
    4. Administrator wybiera panel opcję „Ustawienia użytkowników”
    5. Administrator klika w przycisk „dodaj rolę”
    6. Jan wpisuje nazwę roli
    7. Jan określa uprawnienia danej roli w systemie
    8. Administrator klika w przycisk „utwórz nową rolę”
  3. Użytkownik Mateusz zmienia swoje dane
    1. Użytkownik wpisuje swój login i hasło w panelu logowania do systemu
    2. W razie niepowodzenia zostaje wyświetlony komunikat o poprawne wprowadzenie danych bądź skorzystanie z przypomnienia hasła
    3. W razie powodzenia następuje zalogowanie do systemu
    4. Użytkownik wybiera opcję „Ustawienia konta”
    5. Użytkownik klika w przycisk „Edytuj dane”
    6. Następuje edycja danych konta przez użytkownika
    7. Użytkownik Mateusz następnie klika w przycisk „Zapisz”

5 Identyfikacja funkcji

Serwis E-Marking będzie umożliwiał tworzenie własnych ról użytkowników i przypisywanie do nich uprawnień wedle uznania.

Administrator serwisu będzie posiadał możliwość:

Przykładowo, utworzona rola „Egzaminator” będzie posiadała uprawnienia:

6 Analiza hierarchii funkcji projektowanej aplikacji

7 Budowa i analiza diagramu przepływu danych

DFD 0

DFD Logowania

DFD Przeglądania egzaminów

DFD Oceny egzaminów

DFD Zarządzania użytkownikami

DFD Zarządzania egzaminami

8 Wybór encji (obiektów) i ich atrybutów

TestGroups

Models

Questions

Tests

Users

Roles

Privileges

Groups

TestAssignments

Answers

Tasks

9 Projektowanie powiązań (relacji) pomiędzy encjami

10 Projekt diagramów STD