Spis treści

Serwis "Futsalteam" - Projekt konceptualny

1. Sformułowanie zadania projektowego

Przedmiotem naszego projektu jest stworzenie serwisu internetowego „futsalteam”. Dzięki temu serwisowi, dowolny użytkownik będzie mógł w łatwy sposób założyć stronę własnej drużyny futsalowej. Futsal jest dziedziną sportu podobną do piłki nożnej, jednak ze znaczącymi różnicami, gdzie główną z nich jest rozgrywanie zawodów w hali sportowej. Jest to dziedzina sportu w ostatnich 10 latach bardzo szybko rozwijająca się w Polsce, a szczególnie w województwie małopolskim i na Śląsku. Bardzo wiele przedsiębiorstw decyduje się na wystawienie swojej drużyny w różnych organizowanych biznes ligach czy też ligach firm. Są one o tyle popularne, że pogoda nie jest wstanie zakłócić przebiegu rozgrywek i odebrać przyjemności z gry.

W związku z taką sytuacją powstawania praktycznie co chwilę nowej drużyny, po przeprowadzeniu wstępnego wywiadu, nie jedna z nich chciałaby dokumentować gdzieś swoje dokonania, a wiadomo że najlepiej za pomocą strony internetowej drużyny. Stąd właśnie wypłynęła inicjatywa stworzenia takiego serwisu pozwalającego szybko i sprawnie utworzyć stronę internetową drużyny futsalowej z różnymi funkcjonalnościami dopasowanymi pod sport jakim jest futsal.

Dla tego serwisu konieczne jest stworzenie obszernej bazy danych, z licznymi tabelami i polami, które będą przechowywać dane poszczególnych stron użytkowników, oraz inne konieczne dane.

2. Analiza stanu wyjściowego

Jeżeli chodzi o istniejące rozwiązania to jedynym znanym podobnym rozwiązaniem jest serwis futbolowo.pl, jednak jest on zorientowany typowo na piłkę nożną trawiastą. Jest on często używany przez kluby piłkarskie w celach założenia serwisu informacyjnego o drużynach, w szczególności przez kluby z niskim budżetem.

Jeżeli zaś mowa o serwisie dla drużyn w futsalu to nie spotkano się z takim rozwiązaniem na rynku Polskim, po dokonaniu przeglądu. Innowacyjnością jest wykonanie takiego projektu, a także dodanie kilku rozwiązań, które mogą być pomocne dla administratora tak założonego serwisu, czy też użytkownika będącego np. członkiem klubu. Finalny projekt oferować będzie elementy i funkcjonalności typowe i charakterystyczne dla futsalu, takie jak schematy w grze, w stałych fragmentach, taktyki itd.

3. Analiza wymagań użytkownika

W projekcie wyróżnia się 4 rodzaje użytkowników: Administrator serwisu, administratorzy podstron, użytkownik zarejestrowany, gość. Administrator serwisu jest to osoba która będzie miała prawo do zarządzania i nadzorowania całego serwisu oraz bazy danych. Administratorzy podstron będą to osoby które założą stronę drużyny. Stronę może w rzeczywistości założyć każdy, prezes, zawodnik, trener itd. stąd ustalenie jednolitej nazwy. Użytkownicy zarejestrowani to osoby, które zarejestrują się w serwisie, a następnie poprzez zalogowanie się będą miały dostęp do stron i widoków dostępnych tyko dla nich, bądź komentowania artykułów czy udziału w lidze typerów. Dodatkowo zarejestrowana osoba otrzyma od administratora status odpowiedni do pełnionej funkcji w danym klubie (zawodnik, trener, kierownik itd.). Gość to każdy użytkownik, który zechce wejść na stronę drużyny.

Funkcjonalności serwisu:

Konieczne: Założenie strony własnej drużyny będzie bardzo łatwe, ponieważ:

Dodatkowo:

Moduły do wykonania:

4. Określenie scenariuszy użycia

Serwis „Futsalteam” ma być systemem, który będzie służył zarówno kibicom, jak i samym drużynom. „Futsalteam” ma pomóc w organizacji drużyny np. poprzez umieszczanie taktyki przez trenera na najbliższy mecz, informowanie zawodników o wynikach, spotkaniach. Jednocześnie strona ma służyć pomocą kibicom, aby mogli oni zobaczyć m.in. informacje o najbliższych meczach, statystyki, zdjęcia oraz dodawać komentarze.

5. Identyfikacja funkcji

6. Analiza hierarchii funkcji projektowanej aplikacji

  1. Rejestracja uczestnika
  2. Aktywacja konta
    1. Aktywacja konta trenera
    2. Aktywacja konta zawodnika
    3. Aktywacja konta kibica
  3. Obsługa administratora:
    1. Zakładanie strony nowej drużyny
    2. Moderacja komentarzy
    3. Zmiany informacji o drużynie
  4. Obsługa trenera:
    1. Logowanie trenera
    2. Dodawanie i oglądanie zdjęć drużyny
    3. Wprowadzanie wyników drużyny i innych danych
    4. Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
    5. Rozpisywanie taktyki na mecz i aktualnych schematów rozgrywek
    6. Możliwość dodawania komentarzy
  5. Obsługa zawodnika:
    1. Logowanie zawodnika
    2. Dodawanie i oglądanie zdjęć drużyny
    3. Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
    4. Wgląd do taktyki na mecz i aktualnych schematów rozgrywek
    5. Możliwość dodawania komentarzy
  6. Obsługa kibica:
    1. Logowanie kibica
    2. Oglądanie zdjęć drużyny
    3. Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
    4. Możliwość dodawania komentarzy
  7. Obsługa uczestnika niezarejestrowanego:
    1. Rejestracja
    2. Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
    3. Oglądanie: informacje o drużynie, najbliższych spotkaniach, zdjęcia itp.

7. Budowa i analiza diagramu przepływu danych

Diagramy DFD

8. Wybór encji (obiektów) i ich atrybutów

9. Projektowanie powiązań (relacji) pomiędzy encjami

Schemat bazy danych

10. Projekt diagramów STD (State Transition Diagram)

Diagram STD