Spis treści

Laboratorium LEGO Mindstorms

Cele Lab:

Środki:

FIXMEGrzegorz J. Nalepa 2007/11/29 13:27

Zaliczenie

Uwagi dla JSI 2007

LAB1

Opis

Cel:

Środki:

Przygotowanie

Ważne jest przemyślane zagospodarowanie przestrzeni. Każda grupa ma obok swojego stołu inny, wolny. Należy mieć na tyle przestrzeni, żeby klocki nie leżały na klawiaturze, nic nie spadlo na podlogę, etc.

Istotny jest podzial ról w zespole: należy wybrać osobę obslugującą

Wstęp

W zależności od sytuacji i stanu zestawu NXT, zidentyfikować:

Uwaga: przed zakończeniem zajęć należy wszystko spakować tak, jak się zastalo, więc proszę zwrócić uwagę na sposób pakowania!

Podłączenie Zmysłów

I'm alive!

Przetestować UI Brick.

Podłączenie do komputera

Programowanie

Logika

Użycie podstawowych konstrukcji sterujących (np. warunkowych) do budowania trywialnych miniprogramów.

Koniec

Po zakończeniu laboratorium a przed wyjściem z sali należy:

LAB2

Cel: budowa prostych algorytmów sterowania w środowisku LEGO

Środki: Brick ze zmysłami, ew. gotowy mini/robot + software LEGO

Opis

Przebieg lab:

  1. budowa prostego robota mobilnego, równolegle z
  2. projektowaniem prostego algorytmu, następnie
  3. integracja i testowanie,
  4. ewaluacja i wnioski.

Podział zespołu:

UWAGA:

Budowa robota

(Zespół budowniczy)

Tworzenie algorytmu

(Zespół sterowania)

Algorytmy

Patrol

Uniki

Śledzenie

Sterowanie

Komunikacja

Integracja

Oba zespoły testują stworzony algorytm na zbudowanym robocie.

Proszę pamiętać, że po wgraniu do robota programu sterującego, można odlączyć kabel USB i puścić go na podlodze.

Zakończenie

LAB3

Cel: zaawansowane programowanie w LEGO

Środki:

Opis

Przebieg lab:

  1. zapoznanie się z budową robota UG (robot zożony, instrukcja budowy znajduje sie w Users Guide)
  2. uruchomienie przygototowanego programu Robo3 na sucho
    1. unieś robota tak aby nie dotykal kolami podloża,
    2. uruchom program – kola zaczną się obracać
    3. aktywuj sensor dotyku – kola powinny się zatrzymać
    4. aktywuj sensor dźwieku (gwizdnij, klaśnij, dmuchnij…) – kola zaczną sie obracać, szczęki zostaną rozwarte
  3. uruchomienie Robo3
    1. ustaw robota na plaskiej powierzchni na przeciwko koszyka z kulką
    2. uruchom program Robo3
    3. co zrobil robot?
  4. projektowanie algorytmu sterowania,
  5. integracja i testowanie,
  6. ewaluacja i wnioski.

Tworzenie algorytmu

Algorytmy

Poniżej znajdują się przykladowe algorytmy. Zaimplementuj przynajmniej jeden z nich. Oczywiście można zaproponować swój wlasny algorytm.

Magazynier

Magazynier 2

Zlodziej

Zlodziej 2

Integracja

Algorytm należy przetestować na robocie UG

Proszę pamiętać, że po wgraniu do robota programu sterującego, można odlączyć kabel USB i puścić go na podlodze.

Zakończenie

LAB

Cel: programowanie NXT przy pomocy NBC, Bricxcc

Środki:

LAB

Cel:

Środki: