W tym tygodniu mięliśmy o wiele ułatwione zadanie. Nie musieliśmy sami budować robota, bo zrobili to koledzy z wcześniejszej grupy. Nam przypadło zadanie napisania algorytmów sterowania dla Gienia. Po wejściu do sali byliśmy pod wrażeniem tworów jakie zostawili nasi koledzy. Roboty wykonane zgodnie z instrukcjami producenta Lego robiły wrażenie swoim wyglądem. Trzeba przyznać że na samodzielne wymyślenie podobnych konstrukcji należało by poświęcić bardzo dużo czasu, a na to nie pozwalają jedynie półtoragodzinne zajęcia. Czas przy robotach płynie bardzo szybko - a strasznie dużo pomysłów przychodzi do głowy i niestety tylko nieliczne można przetestować. W tym tygodniu współpracowaliśmy razem z Gieniem, który przy pomocy kolegów zamienił się w dźwig. Bardzo ciekawie został wymyślony mechanizm poruszania ramieniem i zamykania chwytaka, co przez chwilę z zainteresowaniem analizowaliśmy. Dodatkowo Gieniu miał zamontowane dwa czujniki: czujnik światła i czujnik dotyku, które wykorzystaliśmy w naszych algorytmach.
Zdjęcia Gienia:
Nasze algorytmy budowaliśmy w oparciu o gotowce z pomocy dostarczonej z oprogramowaniem. Dodaliśmy także kilka naszych modyfikacji, które sprawiły że w naszej opinii algorytmy działały bardziej naturalnie.
Algorytm I
Pierwszy algorytm został napisany w celu przetestowania ruchu ramienia w obydwu kierunkach. Robot wysuwa ramię, następnie przekręca je w jedną stronę, po chwili przekręca je z powrotem i składa je do pozycji wyjściowej. Schemat algorytmu został przedstawiony niżej:
Algorytm II
Zadaniem algorytmu jest przeniesienie piłki z jednego stojaka na drugi z założeniem że znajdują się one w odpowiedniej empirycznie wybranej odległości, które są w zasięgu ramienia robota. Ten algorytm został napisany zgodnie z instrukcją zamieszczoną w dokumentacji. Robot wysuwa ramię i zaciska chwytak. Jeżeli nie ma przedmiotu przycisk czujnika nie zostanie wciśnięty i robot wraca do pozycji wyjściowej. Jeżeli natomiast znajdzie przedmiot, przekręca ramię w kierunku drugiego stojaka i odkłada piłkę na miejsce. Algorytm działał bardzo dobrze, jednak nie działał tak jak oczekiwaliśmy dlatego dokonaliśmy pewnych poprawek.
Algorytm III
Zamieszczamy tutaj algorytm III, który jest poprawioną wersją algorytmu II. W poprzedniej wersji nie spodobało nam się to, że po zaciśnięciu chwytaka ramię pozostawało na tej samej wysokości i tylko przekręcało się w bok. Powodowało to że zaczepiało ono o stojak, na którym umieszczaliśmy piłki. Nasza modyfikacja objęła dźwignięcie ramienia do góry po złapaniu przedmiotu, przekręcenie i opuszczenie ramienia a następnie wypuszczenie przedmiotu.
Algorytm IV
Algorytm ten, również został napisany zgodnie z instrukcją zamieszczoną w dokumentacji. Tym razem wykorzystujemy czujnik natężenia światła. Zadaniem robota jest rozróżnienie, którą piłkę złapał. Jeżeli jest to piłka niebieska ma zostać na stojaku. Przenosimy jedynie piłkę czerwoną. Algorytm działał zgodnie z tym co zostało zaprogramowane. Robot przenosi piłkę czerwoną, a zostawia niebieską.
Algorytm V
Jest to podobna modyfikacja tym razem algorytmu IV. I tym razem ramię robota po zaciśnięciu się na piłce pozostawało na tej samej wysokości. Dodaliśmy podnoszenie i opuszczanie ramienia, przy przenoszeniu piłki.
Widząc jak Gienio świetnie sobie radzi postanowiliśmy uwiecznić jego prace ;)
Gienio lubi czerwony
Gienio nie lubi niebieskiego
Po napisaniu algorytmu przychodził czas na testowanie tego co stworzyliśmy. Testowaliśmy każdy algorytm dla różnych ustawień początkowych ramienia oraz różnych wysokości stojaków. Nie mięliśmy w tym tygodniu większych problemów, a te co napotkaliśmy znajdują się opisane niżej.