[[
✎ pl:miw:miw08_ardcase_cs:bankomat
]]
aiWiki
Pokaż stronę
Ostatnie zmiany
Indeks
Zaloguj
Ta strona jest tylko do odczytu. Możesz wyświetlić źródła tej strony ale nie możesz ich zmienić.
====== Analiza bankomatu i design ====== ====== Introduction ====== Celem niniejszego opracowania jest próba zamodelowania bankomatu w ARD/XTT bazując na wiedzy ogólnej na temat budowy i zasady działania, oraz korzystania z bankomatu, dostępnych dokumentacjach, a przede wszystkim modelach UML systemu. Do stworzenia modelu, należy bazując na modelu UML wyszczególnić iterakcje pomiędzy zewnętrzem, a modelowanym systemem, wyodrębnienić wejścia i wyjścia modelowanego systemu (IMHO może to być zależne od przypadku użycia), następnie próba specyfikacji elementów wiedzy (w postaci atrybutów), na podstawie której działa system, oraz odnalezienia i opisania za pomocą zdefiniowanych atrybutów reguł według jakich działa system. ==== Wybrany przykład: ==== P1: [[http://www.emn.fr/x-info/jroyer/cashpoint.pdf|Another quite good documented Cashpoint Model]] {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint.pdf|local copy}} == Pozostałe przykłady == P2: [[http://cis.paisley.ac.uk/mcmo-ci0/SoftDev/Text/UML%20QuickGuide.pdf|Quite good documented Cashpoint Model]] {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:uml_quickguide.pdf|local copy}} P3: [[http://www4.in.tum.de/lehre/da/DA_Wimmel.ps.gz|One more Cashpoint Model]] {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:da_wimmel.ps.ps|local copy}} ==== Uzasadnienie wyboru i porównanie ==== Wybrałem przykład P1 ponieważ zawiera stosunkowo najwięcej opisu UML i jest merytorycznie najlepszy. Przykład P2 zawiera mniej diagramów UML, mniej danych o systemie, a przedstawione diagramy w mniejszym stopniu oddają specyfikę systemu. Przykład P3 zawiera diagramy UML, ale przedstawione tam diagramy wydają się być niekompletne i dobrane tak, aby tłumaczyć myśl główną zawartą w dokumencie tj. testowanie systemów. ===== Description ===== W przypadku podstawowym w bankomacie wyróżnić możemy dwa podstawowe przypadki użycia: 1. Zapytanie o saldo 2. Wypłata pieniędzy Użycie bankomatu ogranicza się do dwóch akcji prezentowanych na use-case. Może to być zapytanie o saldo lub wypłata środków. Dla każdej z akcji trzeba się uwierzytelnić poprzez podanie PINu. PIN jest sprawdzany w bazie, jeśli jest poprawny praca jest kontynuowana, jeśli nie to następują kolejne próby, jeśli są udane - dalsza praca, jeśli nie karta jest zatrzymywana. Dalsza praca polega na : - dla zapytania o saldo na wypisaniu komunikatu - dla wypłaty pieniędzy wybraniu z dostępnych lub podaniu niestandardowej kwoty, następnie sprawdzana jest ilość środków na koncie i jeśli są wolne środki lub limit kredytowy to sprawdzane jest, czy bankomat posiada środki, jeśli wszystko OK to wypłata i potwierdzenie, jeśli nie, to odpowiedni komunikat. Możliwe działania wynikowe bankomatu - drukowanie potwierdzenia, wydawanie pieniędzy, zabranie karty, prośba o ponowne wprowadzenie PINu ===== Conceptualization ===== W niniejszym rozdziale następuje próba specyfikacji wejść, wyjść, atrybutów, oraz reguł w systemie ==== Vocabulary ==== Wejścia: PIN, decyzje podejmowane przez użytkownika na kolejnych ekranach (akcja, pożadana kwota) Wyjście: Potwierdzenie/pieniądze/komunikat Stany wewnętrzne: Uwierzytelnienie (jeśli wpisany PIN jest zgodny z PINem w bazie), Saldo (kwota wolnych środków na koncie klienta), Możliwość wypłaty(czy bankomat ma pożądana kwotę/banknoty) Elementy wiedzy: Akcja wybrana przez użytkownika (dziedzina: saldo/wyplata), wpisany pin (dziedzina 0000-9999), uwierzytelnianie, saldo, pożądana kwota, czy istnieje możliwość wypłaty, czy bankomat posiada środki. ==== Original Rules ==== Reguły: Z wybranej akcji wynika jakie reguły stosować dalej. Jeśli akcją jest zapytanie o saldo to najpierw należy się uwierzytelnić, po uwierzytelnieniu dla tej akcji następuje wypisanie na ekranie stanu konta, w przypadku błędnej autentyfikacji podejmowane mogą być kolejne próby, jednak po trzeciej nieudanej próbie karta jest zatrzymywana przez bankomat. Jeśli akcją jest wypłata to pozostałe reguły. Jeśli dobry PIN -> kontynuacja Jeśli zły -> druga próba ; Jeśli dobry -> Kontynuacja ; Jeśli zły -> zabranie karty Jeśli stan konta (+ ew.prowizja) lub karta debetowa -> (autoryzowany użytkownik posiadający środki) możliwość wypłaty Jeśli są pieniądze i możliwość wypłaty -> wyplata pieniędzy/drukowanie potwierdzenia lub stan konta dla akcji sprawdzania konta Po wypłacie należy zaktualizować ilość pieniędzy w bankomacie ===== Analysis ===== ===== Conceptual design ===== Poziom 0: Bankomat Poziom 1: Finalizacja Bankomatu na: Opcja menu, Autentyfikaja, Czy klient dysponuje środkami, Czy bankomat posiada środki, Aktywność bankomatu Poziom 2: Split (ustalenie zależności): Opcja menu -> Aktywność bankomatu, Opcja menu -> Aktywność bankomatu, Autentyfikaja -> Aktywność bankomatu, Czy klient dysponuje środkami -> Aktywność bankomatu, Czy bankomat posiada środki -> Aktywność bankomatu Poziom 3: Finalizacja Autentyfikacji: Podany PIN, PINwBanku, Ilość nieudanych prób, uwierzytelnienie Poziom 4: Split (ustalenie zależności): Podany PIN -> uwierzytelnienie , PINwBanku -> uwierzytelnienie , Ilość nieudanych prób -> uwierzytelnienie, Podany PIN -> Ilość nieudanych prób, PINwBanku -> Ilość nieudanych prób, uwierzytelnienie -> Aktywność bankomatu, Ilość nieudanych prób-> Aktywność bankomatu Poziom 5: Finalizacja Czy klient dysponuje środkami na: Pożądana kwota, Wolne środki, czy klient dysponuje środkami Poziom 6: Split: Pożądana kwota -> czy klient dysponuje środkami, Wolne środki -> czy klient dysponuje środkami, czy klient dysponuje środkami -> Aktywność bankomatu Poziom 7: Finalizacja Aktywność bankomatu -> aktywność bankomatu Poziom 8: Finalizacja Czy bankomat posiada środki na: Ilość pieniędzy w bankomacie, (znacznik) Czy bankomat ma dostatecznie dużo środków Poziom 9: Split: Ilość pieniędzy -> Czy bankomat ma dostatecznie dużo środków, Czy bankomat ma dostatecznie dużo środków -> Aktywność bankomatu Poziom 10-17: Finalizacja Ilość pieniędzy -> ilość pieniędzy, Czy bankomat ma dostatecznie dużo środków -> czy bankomat ma dostatecznie dużo środków, Opcja menu -> opcja menu, Pożądana kwota -> pożądana kwota, Podany PIN -> podany PIN, Wolne środki -> wolne środki, PIN w bazie -> PIN w bazie, Ilość nieudanych prób -> ilość nieudanych prób Poziom 18: Ręczne dodanie zależności (do poziomu 9) pożądana kwota -> czy bankomat ma dostatecznie dużo środków ==== General Conceptual Design ==== ===== V3 ===== ==== Directed Conceptual Design ==== Kody w PROOGu, kod .dot i rysunki ARD/TPH i XTT wygenerowane przez VARDA dostępne dodatkowo pod linkiem poniżej {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint_v3.pl|Kod w PROLOGu}} {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-ard_v3.dot|Plik .dot ARD}} {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-tph_v3.dot|Plik .dot TPH}} === Full ARD Model === ARD: <graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-ard_v3.dot"> </graphviz> TPH: <graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-tph_v3.dot"> </graphviz> ==== Refined Conceptual Design ==== ===== V2 ===== ==== Directed Conceptual Design ==== Kody w PROOGu, kod .dot i rysunki ARD/TPH i XTT wygenerowane przez VARDA dostępne dodatkowo pod linkiem poniżej {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint_v2.pl|Kod w PROLOGu}} {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-ard_v2.dot|Plik .dot ARD}} {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-tph_v2.dot|Plik .dot TPH}} === Full ARD Model === ARD: <graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-ard_v2.dot"> </graphviz> TPH: <graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-tph_v2.dot"> </graphviz> ==== Refined Conceptual Design ==== ===== V1 ===== ==== Directed Conceptual Design ==== === Full ARD Model === Kody w PROOGu, kod .dot i rysunki ARD/TPH i XTT wygenerowane przez VARDA dostępne dodatkowo pod linkiem poniżej {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint.pl|Kod w PROLOGu}} {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-ard.dot|Plik .dot ARD}} {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-tph.dot|Plik .dot TPH}} ARD: <graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-ard.dot"> </graphviz> TPH: <graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-tph.dot"> </graphviz> ==== Refined Conceptual Design ==== ===== Physical Attribute Specification ===== ===== Structuralization ===== ===== Logical design ===== ==== V3 ==== {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-xtt_v3.dot|Plik .dot XTT}} XTT: <graphviz url="http://student.agh.edu.pl/~makamin/MiW/ARD%20XTT/bankomat/cashpoint-xtt.dot"> </graphviz> Plik HQED <wkleic> ==== V2 ==== {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-xtt_v2.dot|Plik .dot XTT}} XTT: <graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-xtt_v2.dot"> </graphviz> Plik HQED http://student.agh.edu.pl/~makamin/MiW/ARD%20XTT/bankomat/xtt.svg ==== V1 ==== {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-xtt.dot|Plik .dot XTT}} {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:miw-cashpoint-xtt.pdf |Nieoficjalna (bez użycia HqEd) wersja XTT }} XTT: <graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:cashpoint-xtt.dot"> </graphviz> ==== V0 - opis ogólny ==== Wynikowe działanie bankomatu zależy od następujących rzeczy: - czy klient podał prawidłowy PIN (uwierzytelnienie) - czy środki na koncie klienta są w stanie pokryć koszty transakcji (klient dysponuje środkami) - życzenie klienta (wybrana akcja) - fizyczna możliwość wypłaty (czy bankomat dysponuje pożądaną kwotą/odpowiednimi banknotami) Uwierzytelnienie zależy od PINu zapisanego na karcie/w bazie banku, oraz PINu podanego przez klienta To czy klient dysponuje środkami zależy od pożądanej przez klienta kwoty, oraz stanu jego konta Tak powstałe reguły powinny być opisane w taki sposób aby otrzymane tabele były zupełne ===== Ostatnie zmiany ===== 28.04.2008 - drobne modyfikacje modelu, użycie nowej wersji VARDA, oraz użycie HQED 18.05.2008 - modyfikacja modelu, nowe ARD,XTT - na chwile obecna link do strony, wieczorem wklejenie localcopy etc 19.05.2008 - poprawa(uaktualnienie) opisu, dodanie kopii lokalnych plików, dodanie uwag
pl/miw/miw08_ardcase_cs/bankomat.1211217346.txt.gz
· ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:59 (edycja zewnętrzna)
Pokaż stronę
Poprzednie wersje
Menadżer multimediów
Do góry