[[
✎ pl:miw:miw08_rbs_back
]]
aiWiki
Pokaż stronę
Ostatnie zmiany
Indeks
Zaloguj
Ta strona jest tylko do odczytu. Możesz wyświetlić źródła tej strony ale nie możesz ich zmienić.
====== Opis ====== Dawid, Zwoźniak, <david_z@poczta.fm> RBS_Back Przegląd metodologii reprezentacji reguł dla wnioskowania w tył (wstecz). Należy szczególnie uwzględnić reprezentacje graficzne oraz zwrócić uwagę na: przejrzystość reguł, gęstość reprezentowanej informacji. ====== Spotkania ====== ===== 080304 ===== przydzielenie projektu ===== 080311 ===== planowane konsultacje ===== 080318 ===== ? ===== 080527 ===== ? ===== 080626 ===== ? ====== Projekt ====== ====== WSTĘP ====== Ekspertowy system regułowy składa się z bazy danych, zawierającej pewne ustalone fakty i reguły służące do wywnioskowywania nowych faktów oraz interpetera reguł, sterującego procesem wnioskowań. W systemach ekspertowych wykorzystuje się 3 rodzaje wnioskowania: - w przód - wstecz - mieszane Wnioskowanie wstecz przebiega w odwrotną stronę niż wnioskowanie w przód. Ogólnie polega ono na wykazaniu prawdziwości hipotezy głównej na postawie prawdziwości przesłanek. Jeśli nie wiemy, czy jakaś przesłanka jest prawdziwa, to traktujemy tę przesłankę jako nową hipotezę i próbujemy ją wykazać. Jeżeli w wyniku takiego postępowania zostanie wreszcie znaleziona reguła, której wszy¬stkie przesłanki są prawdziwe, to konkluzja tej reguły jest prawdziwa. Na pod¬stawie tej konkluzji dowodzi się następną regułę, której przesłanka nie była po¬przednio znana itd. Postawiona hipoteza jest prawdziwa, jeśli wszystkie rozważa¬ne przesłanki dadzą się wykazać. Cel -> reguły -> fakty Wnioskowanie wstecz różni się od wnioskowania w przód m.in. tym, że generuje mniejszą liczbę nowych faktów oraz uniemożliwia równoczesne dowodzenie kilku hipotez. Ogólnie w typowych zastosowaniach wnioskowanie wstecz jest efektywniejsze i bardziej rozpowszechnione. Istotne jest także to, że przy wnioskowaniu wstecz czas oczekiwania na osiągnięcie rozwiązania postawionej hipotezy jest w wielu przypadkach dużo krótszy niż przy wnioskowaniu w przód. Wnioskowanie wstecz zostało zastosowane, między innymi, w interpreterach PROLOG-u. ======== SOFTWARE VISUALIZATION ======= Celem projektu było zbadanie metodologii reprezentacji wiedzy w systemach regułowych z wnioskowaniem wstecz, a konkretnie o sposób wizualizacji wiedzy. W projekcie skupiono się na odszukaniu projektów wizualizaji reprezentacji wiedzy w PROLOG-u. Znaleziono następujące programy: * PPVL (Prolog Program Visualization Laboratory) * TPM (Transparent Prolog Machine) * Tools for Software Visualization – SVT (Semantic Visualization Tools) and Vmax * VPP (Visual Programming in Prolog) ======= PPVL (Prolog Program Visualization Laboratory) ========= ====== ISVL (The Internet Software Visualization Laboratory) ======== ======= TPM (Transparent Prolog Machine) =============== ======= Tools for Software Visualization – SVT (Semantic Visualization Tools) and Vmax ========= ======== VPP (Visual Programming in Prolog) i VPE (Visual Program Execution)================== Komputerowe środowisko jakim jest VPP zostało stworzone aby wspomagać programowanie w Prolog-u przy wykorzystaniu graficznego interfejsu, który jest czytelniejszy dla początkujących programistów. Visual Programming to dwie różne eksperymentalne implementacje: - Visual Programming (VPP) - wizualizacja uruchamiania (VPE) W źródłach do jakich można dotrzeć VPE jest opisywane jeszcze w fazie konstrukcji. Działa na podobnej zasadzie jak TPM, jednak w przeciwieństwie do TPM ma dopełniający system VPP (który używa w zasadzie tych samych formalizmów) w celu zapewnienia pełną funkcjonalność dla visual programming. Zależności są bardziej wyeksponowane w VPE niż w TPM. Wyidealizowany widok środowiska VPP dla visual programming przedstawia rysunek poniżej: ====== Sprawozdanie ====== ====== Materiały ======
pl/miw/miw08_rbs_back.1215765588.txt.gz
· ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:58 (edycja zewnętrzna)
Pokaż stronę
Poprzednie wersje
Menadżer multimediów
Do góry