[[
✎ pl:miw:miw08_xttplusapps
]]
aiWiki
Pokaż stronę
Ostatnie zmiany
Indeks
Zaloguj
Ta strona jest tylko do odczytu. Możesz wyświetlić źródła tej strony ale nie możesz ich zmienić.
====== Opis ====== R: Łukasz Dziewanowski (4AR) <dziewano@student.agh.edu.pl> Try to apply, refine xtt+ features, design real-life SE cases using xtt+ * input: SE cases, well documented MVC-based UML code * output ARD/XTT based representation of the cases case: webserver ====== Spotkania ====== ===== 08.03.04 ===== * przykłady: webserver, pralka * wiedza zapisana regułowo ===== 080318 ===== ===== 080408 ===== * użycie [[hekate:hqed]] do modelowania * wybrać przykłady z [[pl:miw:miw08_ardcase_cs#control_system_models]] [[pl:miw:miw08_ardcase_uml#linki_do_uml_i_mvc]] ====== Projekt ====== - Format zapisu XTTML, jak wygląda? - Projekt [[http://mirella.ia.agh.edu.pl/|Mirella]], czy w nim tworzyć diagramy ? === Pomysły na kolejne przykłady aplikacji === - Pizzeria - Wypożyczalnia samochodów - Firma konsultingowa - Sklep internetowy ====== Sprawozdanie ====== - [[hekate:hqed]], uruchamia się z błędem na Windows XP, na Ubuntu 7.10 - brak QtOpenGL (muszę przekompilować źródła - na razie szukam jakiegoś przykładu (jest zainstalowany GLUT - więc ??)) Głównym problemem jest złożoność problemów i ich opis, im więcej parametrów i/lub warunków tym więcej tabel i powiązań między nimi np. [[http://regulus.ia.agh.edu.pl/gjn-Regulus-WWW/miw2002/MIW02-projekty/MIW02-Winda.pdf|Students MiW Project by J.Sysak, P.Zieliński]]. System musi pokrywać 13296 stanów, co w zapisie XTT daje nam tabelę o 47 wierszach (przed redukcją) - skoro dla niezbyt złożonego przykładu otrzymuje się tak duża tabelę, czego spodziewać się po bardziej złożonych problemach? Kolejną przeszkodą jest brak kontekstu wywołania metody znanego choćby z Javy czy C++, czyli musimy zawsze sprawdzać wszystkie warunki? ====== Opis projektu ====== Wybranie przykładowych projektów informatycznych, najlepiej opisanych technikami UML i MVC. Stworzenie implementacji tychże przykładów w języku XTT/ARD za pomocą narzędzia HQED. Projekt ma za zadanie ukazać możliwości modelowania w XTT+, opisać zalety i wady tego podejścia. Przykłady które wybrałem: - Webserwer – komunikacja client-serwer - Subversion – system kontroli wersji ====== Opis przykładów ====== ==== Webserwer ==== Jednym z najbardziej popularnych i używanych na szeroką skalę serwerów WWW jest Apache – w chwili obecnej wersja 2.2.9, wersja 1.3 jest opisana tutaj . Jest to serwer z którym praktycznie każdy kto miał kontakt z Internetem, się spotkał – możliwe, że nawet o tym nie wiedząc. Ma on budowę modułową dzięki czemu łatwo można go rozbudować. Ale dość wstępu – wybrałem taki przykład gdyż pokazuje on przejrzyście grupę obiektów w którym każdy ma określone z góry obowiązki. Uproszczoną budowę przedstawię na diagramie UML: [[Image:|thumb|''Rysunek 1: Diagram klas serwera Apache'']] Na powyższym diagramie, przedstawione są zależności między instancjami obiektów. Widzimy że serwer posiada informację o kliencie i modułach obsługujących (Handle), klient zaś tylko informację o serwerze HTTP. Opis jak przebiega komunikacja między tymi obiektami zostanie przedstawiony poniżej. [[Image:|thumb|''Rysunek 2: Diagram sekwencji komunikacji z serwerem Apache'']] Klient wysyła żądanie „connect” (rozpoczęcie połączenia) jest to żądanie które serwer potrafi „zrozumieć” więc nie odwołuje się do żadnych modułów. Podobnie żądanie „disconnect” kończące połączenie z serwerem. Inne żądania „request” są obsługiwane poprzez moduły, serwer musi zdecydować który z tych modułów jest odpowiedni do żądania klienta i przekazać je do tego modułu. Odpowiedź jaką uzyska od modułu przekazuje dalej do klienta. Jeśli serwer nie znajdzie odpowiedniej obsługi dla danego zapytania zwraca błąd. ==== Subversion ==== Najpopularniejszy obecnie system kontroli wersji – nieodzowne narzędzie w przypadku pracy w grupie. Założenia tego systemu są proste: # Wiele osób może pracować nad jednym fragmentem tekstu (kodu) – jednocześnie, # Po wprowadzeniu poprawek zawartość pliku jest uaktualniana w repozytorium, # Inna osoba może w tym czasie wprowadzić swoje poprawki będące w konflikcie z naszymi – należy wtedy rozwiązać konflikt wersji, # Kolejne wersje plików nie nadpisują poprzednich, lecz rozszerzają je poprzez zapisanie zmian jakie nastąpiły w pliku i kolejnego numeru wersji – umożliwia to powrót do wcześniejszych wersji plików. Świetne wprowadzenie możemy przeczytać w książce , jak również ogólne reguły działania systemu kontroli wersji, ponadto porównanie możliwości z wciąż popularnym CVS. Pierwszym przykładem był serwer Apache – system Subversion także możemy zakwalifikować do aplikacji klient - serwer, jest to jednak tak wyspecjalizowane narzędzie, że na pierwszy rzut oka trudno zauważyć podobieństwa. Ciekawostką jest, że istnieje moduł do Apache umożliwiający dostęp do repozytorium poprzez właśnie ten serwer. W przedstawionym opracowaniu skupię się jedynie na cyklu korzystania z Subversion tj. założenia kopii roboczej, aktualizowaniu jej, zapisywaniu zmian w repozytorium i rozwiązywaniu konfliktów. Schemat tych działań obrazuje diagram: [[Image:|thumb|''Rysunek 3: Diagram stanów'']] ====== Próba zamodelowania przykładów w XTT+ ====== ==== Webserwer ==== [[Image:|thumb|''Rysunek 4: Schemat XTT+'']] ==== Subversion ==== ==== [[Image:|thumb|Rysunek 5: Schemat XTT+]] ==== ====== Problemy i wnioski ====== Okazuje się, że problemy Knowlege Engineering i Software Engineering pojawiają się już w trakcie próby ujednolicenia zapisu modelu. Podczas gdy dla SE potrafimy wskazać szereg technik, metod i narzędzi pomocnych przy tworzeniu modelu, w przypadku KE jesteśmy bardzo skąpo wyposażeni w te narzędzia. Ponadto okazało się wyjątkowo trudne przejście z modelowania w UML – niejako naturalnego języka SE, do postaci zapisu reguł wykorzystywanych przez KE. Trudności te zostały opisane m.in. w publikacjach ,. Podczas gdy model zapisany w XTT+ odpowiada w całości zapisowi w Prologu (w chwili obecnej jest to chyba najlepszy język KE) i na odwrót, z zapisanego programu w Prologu możemy odtworzyć model XTT+ - UML nie daje nam takiego komfortu. Model UML zawiera wiele niedomówień, nic nam nie mówi o przebiegu procesu modelowania, potrzeba wiele różnorodnych diagramów aby w pełni omówić daną funkcjonalność. Z drugiej strony w UML opieramy się o naszą intuicję tworząc tak naturalne dla człowieka obiekty i powiązania między nimi – co daje dużą swobodę projektantowi. XTT+ brakuje pojęcia obiektu jako takiego – obiektem jest pewien zbiór atrybutów i opierających się na nich reguł. Nie pozwala to na swobodne przechodzenie z projektowania w sposób obiektowy, na sposób zapisu reguł – nie pomaga w tym również skąpy zasób informacji zawarty w diagramach UML. Podsumowując, tak jak pojęcia SE i KE oznaczają całkowicie różne podejścia do rozwiązywania problemów przez komputery, tak i nie ma prostego sposobu na przejście z jednej metody do drugiej. Miejmy nadzieję, że podobnie jak w dziedzinie SE nastąpił ogromny rozwój i postęp, tak KE będzie niedługo obfitowało w dogodne narzędzia, metody i techniki. ====== Materiały ====== - [[.:miw08_xttplusapps:pralka|Pralka]] - [[.:miw08_xttplusapps:webserver|Web Server]] - [[.:miw08_xttplusapps:notatki|Notatki]] - [[.:miw08_xttplusapps:linki|Linki]] - [[.:miw08_xttplusapps:pliki|Pliki]] - xtt, GREP (enase,inap) FIXME * [[:hekate:bib:hekate_bibliography]] * gjn-enase2007.pdf * gjn-inap2007-grep.pdf
pl/miw/miw08_xttplusapps.1221638726.txt.gz
· ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:58 (edycja zewnętrzna)
Pokaż stronę
Poprzednie wersje
Menadżer multimediów
Do góry