[[
✎ pl:prolog:prolog_lab:prolog_lab_xpce
]]
aiWiki
Pokaż stronę
Ostatnie zmiany
Indeks
Zaloguj
Ta strona jest tylko do odczytu. Możesz wyświetlić źródła tej strony ale nie możesz ich zmienić.
====== Prolog, graficzny interfejs użytkownika XPCE ====== XPCE jest zorientowanym obiektowo podsystemem wizualizacji dla środowiska SWI-Prolog. Pełna dokumentacja XPCE znajduje się pod adresem: http://hcs.science.uva.nl/projects/xpce/UserGuide/ ===== Wprowadzenie ===== ==== Tworzenie obiektów ==== new/2 (new(?Reference, +NewTerm)) umożliwia tworzenie obiektów graficznych, pierwszy argument zwraca referencje do utworzonego obieku (unikalny identyfikator) z użyciem @/1, drugi argument jest rodzajem obiektu (klasą) do utworzenia. <code prolog> ?- new(P, point(10,20)). P = @772024 ?- new(@demo, dialog('Demo Window')). </code> free/1 (free(+Reference)) niszczy obiekty, argumentem jest identyfikator obiektu (pierwszy argument new/2). <code prolog> ?- free(@demo). </code> **Uwaga:** Wszystkie obiekty utworzone z wykorzysaniem //named reference// (@demo w powyższym przykładzie) muszą być usunięte za pomocą free/2 w celu uniknięcia wycieków pamięci. ==== Modyfikacja stanu obiektów ==== Stan obiektu można zmodyfikować korzystając z predykatu: send/2. Pierwszym argumentem jest referencja obiektu, drugim metoda do wykonania. Poniższy przykład dodaje pole tekstowe do utworzonego wcześniej okna dialogowego. ?- send(@demo, append(text_item(nazwa))). Aby wyświetlic tak utworzony obiekt należy użyc metody ''open'': ?- send(@demo, open). send można również dekomponując term, zatem powyższy przykład można zapisać jako: ?- send(@demo, append, text_item(nazwa)). zatem kolejne argumenty send licząc od 3-go będą argumentami metody append. XPCE definiuje kilka standardowych obiektów m.in. @display oraz @prolog. @display reprezentuje ekran. @prolog jest obiektem reprezentującym maszynę wnioskującą. Dowolny predykat zdefiniowany w Prologu jest metodą, w nomenkleaturze XPCE. Zatem za pomocą send można uruchomic np. write/1: ?- send(@prolog, write('hello')). ==== Odpytywanie obiektów ==== get/3 (get(+Receiver, +Selector(+Argument...), -Result)) umożliwia uzyskanie informacji o stanie obiektu. Np. aby dowiedzieć się jaka jest szerokość obiektu: ?- get(@demo,width,X) albo o wartości wpisanej do pola tekstowego (metoda ''member'' wyszuka wlaściwy obiekt, po nazwie, jaka była uzyta do jego utworzenia w tym przypadku ''nazwa''): ?- get(@demo, member(nazwa), ObiektTekstowy), get(ObiektTekstowy, selection, ToCoUzytkownikWpisal). Biorąc pod uwagę poniższy program: <code prolog> :- new(@demo, dialog('Okno Testowe')), new(@txt,text_item('to Jest tekst:')), send(@demo,append(@txt)), send(@demo,open). </code> Zapytanie: ?- get(@txt,selection,X). uzgodni z szukaną ''X'' wartość wprowadzoną przez użytkownika. ?- get(@display,width,X). ==== Akcje ==== Aby zaprogramować zdarzenie związane z akcją użytkownika nalezy skorzystać z //uśpionego// send. Poniższy kod utworzy okno o nazwie 'dialogowe' oraz przycisk 'nacisnij'. Po nacisnięciu przycisku na standardowym wyjściu pojawi się napiś 'au! nie naciskaj'. <code prolog> ?- new(@okno,dialog(dialogowe)), new(@but,button(nacisnij,message(@prolog,write,'au! nie naciskaj!\n'))), send(@okno,append,@but), send(@okno,open). </code> albo w krótszej wersji: <code prolog> ?- new(@okno,dialog(dialogowe)), send(@okno,append(button(nacisnij,message(@prolog,write,'au! nie naciskaj!\n')))), send(@okno,open). </code> === Selektor === <code prolog> wypisz(X):- new(Okno,dialog(wpisales)), send(Okno,append(text(X))), send(Okno,open). ui:- new(Okno,dialog(dialogowe)), send(Okno,append(new(Txt,text_item(pole_tekstowe)))), send(Okno,append(button(nacisnij,message(@prolog,wypisz,Txt?selection)))), send(Okno,open). :- ui. </code> W 9 lini występuje tzw. selektor. Pozwala on na wybranie określonej własności obiektu, która ma być przekazana. W tym przypadku jest to wartość ''selection'' pola tekstowego (szukana ''Txt''), czyli tekst wpisany w pole przez użytkownika.
pl/prolog/prolog_lab/prolog_lab_xpce.1208643061.txt.gz
· ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:59 (edycja zewnętrzna)
Pokaż stronę
Poprzednie wersje
Menadżer multimediów
Do góry