Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
pl:prolog:prolog_lab:prolog_lab_xpce [2008/04/20 00:31]
wojnicki
pl:prolog:prolog_lab:prolog_lab_xpce [2019/06/27 15:50] (aktualna)
Linia 5: Linia 5:
  
 ===== WPROWADZENIE ===== ===== WPROWADZENIE =====
 +
 +
  
  
Linia 11: Linia 13:
 new/2 (new(?​Reference,​ +NewTerm)) ​ umożliwia tworzenie obiektów graficznych,​ pierwszy argument zwraca referencje do utworzonego obieku (unikalny identyfikator) z użyciem @/1, drugi argument jest rodzajem obiektu (klasą) do utworzenia. new/2 (new(?​Reference,​ +NewTerm)) ​ umożliwia tworzenie obiektów graficznych,​ pierwszy argument zwraca referencje do utworzonego obieku (unikalny identyfikator) z użyciem @/1, drugi argument jest rodzajem obiektu (klasą) do utworzenia.
  
 +Referencje może być utworzona przez ''​new'':​
 <code prolog> <code prolog>
 ?- new(P, point(10,​20)). ?- new(P, point(10,​20)).
 P = @772024 P = @772024
 +</​code>​
  
 +Albo zadana (nazwana) tzw. //named reference//:​
 +
 +<code prolog>
 ?- new(@demo, dialog('​Demo Window'​)). ?- new(@demo, dialog('​Demo Window'​)).
 </​code>​ </​code>​
Linia 25: Linia 32:
  
 **Uwaga:** Wszystkie obiekty utworzone z wykorzysaniem //named reference// (@demo w powyższym przykładzie) muszą być usunięte za pomocą free/2 w celu uniknięcia wycieków pamięci. **Uwaga:** Wszystkie obiekty utworzone z wykorzysaniem //named reference// (@demo w powyższym przykładzie) muszą być usunięte za pomocą free/2 w celu uniknięcia wycieków pamięci.
 +Jeżeli referenca obiektu nie jest nazwana (pierwszy argument new jest szukaną), obiekty takie są automatycznie usuwane.
  
 ==== Modyfikacja stanu obiektów ==== ==== Modyfikacja stanu obiektów ====
Linia 127: Linia 135:
  
 **Uwaga:** Wszystkie referencje do obiektów (rezultaty predykatu new/2) w powyższym przykładzie tworzone są automatycznie (nie są to //named references//​),​ nie trzeba stosować free/2, niszczeniem obiektów zajmie się garbage collector. **Uwaga:** Wszystkie referencje do obiektów (rezultaty predykatu new/2) w powyższym przykładzie tworzone są automatycznie (nie są to //named references//​),​ nie trzeba stosować free/2, niszczeniem obiektów zajmie się garbage collector.
 +
 +
 +
 +==== Okna modalne ====
 +
 +Okno modalne jest to zwykle okno dialogowe, które blokuje wykonanie programu do czasu, aż użytkownik wprowadzi dane.
 +Aby skorzystać z mechanizmu blokowania należy użyć metod: ''​confirm''​ -- do wyświetlenia okna (zablokowania wykonania programu), oraz ''​return''​ do odblokowania.
 +
 +<code prolog>
 +zapytaj(Nazwa) :-
 +        new(D, dialog('​Podaj nazwe'​)),​
 +        send(D, append,
 +             ​new(TI,​ text_item(nazwa,​ ''​))),​
 +        send(D, append,
 +             ​button(ok,​ message(D, return,
 +                                TI?​selection))),​ % jeżeli przycisk nacisniety, odblokuj program
 +        send(D, append,
 +             ​button(porzuc,​ message(D, return, ​  % jeżeli przycisk nacisniety, odblokuj program
 +                                    @nil))),
 +        send(D, default_button,​ ok),    % Ok: domyslny przycisk
 +        get(D, confirm, Odpowiedz), ​    % wyswietlenie okna, zablokowanie wykonania programu
 +        send(D, destroy), ​              % analogiczne jak free(D) ​
 +        Odpowiedz \== @nil,             % uzytkonik nacisnal '​porzuc'​
 +        Nazwa = Odpowiedz.
 +</​code>​
 +
 +Zatem wykonując zapytanie:
 +
 +  ?- zapytaj(X).
 +
 +zostanie wyświetlone okno dialogowe, gdy użytkownik wprowadzi nazwę i potwierdzi naciśnięciem przycisku ''​ok''​ wprowadzona nazwa zostanie uzgodniona z szukaną X.
 +
 +
 +==== Obiekty graficzne ====
 +
 +XPCE umożliwia wyświetlanie i manipulacje obiektów graficznych takich jak: strzałki, krzywe bezier, mapy bitowe, prostokąty,​ okręgi, elipsy, łuki, linie, łamane, oraz tekst.
 +
 +Do wyświetlania obiektów graficznych często wykorzystywana jest klasa ''​window''​ albo ''​picture''​ (dodaje suwaki).
 +Przykładowo:​
 +<code prolog>
 +?- new(@p, picture('​Demo Picture'​)),​ send(@p, open).
 +
 +?- send(@p, display,
 +          new(@bo, box(100,​100))).
 +?- send(@p, display,
 +          new(@ci, circle(50)),​ point(25,​25)).
 +?- send(@p, display,
 +          new(@bm, bitmap('​32x32/​books.xpm'​)),​ point(100,​100)).
 +?- send(@p, display,
 +          new(@tx, text('​Hello'​)),​ point(120, 50)).
 +?- send(@p, display,
 +          new(@bz, bezier_curve(point(50,​100),​
 +                                point(120,​132),​
 +                                point(50, 160),
 +                                point(120, 200)))).
 +</​code>​
 +
 +Modyfikacje obiektów:
 +
 +<code prolog>
 +?- send(@bo, radius, 10).
 +?- send(@ci, fill_pattern,​ colour(orange)).
 +?- send(@tx, font, font(times, bold, 18)).
 +?- send(@bz, arrows, both).
 +</​code>​
 +
 +
 +
 +==== Obiekty złożone i połączone ====
 +
 +Obiekty graficzne można ze sobą połączyć tworząc grupę obiektów (obiekt złożony) i wykonywać transformacje (zmiana koloru, położenia etc.) na całej grupie np:
 +
 +<code prolog>
 +?- new(@ic, device),
 +     ​send(@ic,​ display, bitmap('​happy.bm'​)),​
 +     ​send(@ic,​ display, text('​Happy'​),​ point(0, 64)),
 +     ​send(@p,​ display, @ic, point(250, 20)).
 +</​code>​
 +
 +Następnie można przesunąć całą grupę:
 +
 +<code prolog>
 +?-  send(@ic,​x,​100),​ send(@ic,​y,​120).
 +</​code>​
 +
 +Obiekty również można ze sobą połączyć,​ tak aby modyfikacja jednego obiektu pociągała za sobą modyfikację innego. Przykład znajduje się w następnej sekcji.
 +
 +==== Mysz: interakcja z obiektami graficznymi ====
 +
 +Poniższy przykład umożliwia połączenie zdarzenia polegającego na przesunięciu obiektu mysza (przytrzymując lewy przycisk) z obiektem identyfikowanym przez @ic.
 +
 +<code prolog>
 +?- send(@ic, recogniser, move_gesture(left)).
 +</​code>​
 +
 +Albo co ma się stać po dwukrotnym kliknięciu obiektu @ci:
 +
 +<code prolog>
 +?- send(@ci, recogniser,
 +           ​click_gesture(left,​ '',​ double,
 +                         ​message(@pce,​ write_ln, hello))).
 +</​code>​
 +
 +Poniższy przykład ilustruje tworzenie i manipulację obiektów połączonych.
 +
 +<code prolog>
 +:- pce_global(@in_out_link,​ make_in_out_link).
 +
 +make_in_out_link(L) :-
 +        new(L, link(in, out, line(arrows := second))).
 +
 +linked_box_demo :-
 +        new(P, picture('​Linked Box demo'​)),​
 +        send(P, open),
 +        send(P, display, new(B1, box(50,​50)),​ point(20,​20)),​
 +        send(P, display, new(B2, box(25,​25)),​ point(100,​100)),​
 +        send(B1, handle, handle(w, h/2, in)),
 +        send(B2, handle, handle(w/2, 0, out)),
 +        send_list([B1,​ B2], recogniser, new(move_gesture(left))),​
 +        send(B1, connect, B2, @in_out_link).
 +</​code>​
  
 ===== ĆWICZENIA ===== ===== ĆWICZENIA =====
  
  
-==== Ćwiczenie 1: Okno dialogowe ==== 
  
-Przetestuj poniższy program ((przykład zaczerpnięty z http://​hcs.science.uva.nl/​projects/​xpce/​UserGuide/​sec-4.1.html)):+ 
 +==== 1 Ćwiczenie: Okno dialogowe ==== 
 + 
 +Przetestuj poniższy program ((przykład zaczerpnięty z http://​hcs.science.uva.nl/​projects/​xpce/​UserGuide/​sec-4.1.html)). ''​send_list''​ działa podobnie jak ''​send''​ przu czym uruchamia wskazaną metodę z argumentami będącymi kolejnymi elementami listy. Pojedynczy predykat ''​send_list''​ zastępuje wiele predykatów ''​send''​.
  
 <code prolog> <code prolog>
Linia 165: Linia 296:
 </​code>​ </​code>​
  
-==== Ćwiczenie ​2: Okno dialogowe ====+==== Ćwiczenie: Okno dialogowe ====
  
 +Rozbuduj program z Ćwiczenia 1.
 Dopisz redykat ''​show_employees/​0''​ umożliwiający przeglądanie danych pochodzących z ''​employee/​5''​. Dopisz redykat ''​show_employees/​0''​ umożliwiający przeglądanie danych pochodzących z ''​employee/​5''​.
 +W celu znalezienia odpowiednich obiektów wyświetlających dane tekstowe zobacz: [[http://​hcs.science.uva.nl/​projects/​xpce/​UserGuide/​|Programming in XPCE]].
 +
 +
 +==== 3 Ćwiczenie: Okna modalne ====
 +
 +Dany jest następujący kod uzupełniający przykłady z rodziny wzięte:
 +
 +<code prolog>
 +go :- kobieta(X), wyswietl(X).
 +go.
 +</​code>​
 +
 +Zaprogramuj predykat wyświetl, tak aby wyświetlał w oknie dialogowym 1-szy argument oraz dwa przycski: ''​Koniec'',​ ''​Nastepny''​.
 +Okno dilogowe powinno blokować wykonanie programu, aż do naciśnięcia jednego z przycisków.
 +Przy naciśnięciu ''​Nastepny''​ predykat zwraca fałsz wymuszając nawrót, dla ''​Koniec''​ zwraca prawdę.
 +
 +==== 4 Ćwiczenie: Wizualizacja drzewa genealogicznego potomków ====
 +
 +Korzystając z predykatów określających koligacje rodzinne z [[prolog lab 1]] oraz z XPCE napisz predykat generujący graf będący drzewem genealogicznym określającym potomków wskazanej osoby:
 +
 +  rysuj_potomek(+Kto,​+Rodzic,​+Kobieta,​+Mezczyzna)
 +
 +gdzie Kto to osoba, dla której zostanie wygenerowane drzewo potomków, pozostałe argumenty są nazwami predykatów określającymi odpowiednio kto jest czyim rodzicem, kto jest kobietą, kto jest mężczyzną.
 +Przykładowe wywołanie:
 +
 +  rysuj_potomek(franek,​rodzic/​2,​kobieta/​1,​mezczyzna/​1)
 +
 +Wygeneruje drzewo genealogiczne potomków dla osoby franek, przy czym rodzic/2, kobieta/1, mezczyzna/1 są zdefinowanymi predykatami,​ których klauzule przechowują informacje o koligacjach rodzinnych.
 +
 +Podpowiedź:​ najpierw napisz predykat znajdujący potomków, potem dodaj generację danych dla [[misc:​GraphViz]],​ następnie wizualizację.
 +
 +==== 5 Ćwiczenie: Wizualizacja drzewa genealogicznego ====
 +
 +Napisz predykat:
 + 
 +  rysuj_drzewo(+Kto,​+Rodzic,​+Kobieta,​+Meżczyzna)
 +
 +rysujący kompletne drzewo dla wskazanej osoby.
 +
 +Przykład drzewa genealogicznego:​
 +
 +{{:​pl:​prolog:​prolog_lab:​drzewo_gen_przyklad.png}}
 +
 +
 +==== Ćwiczenie 6: Obiekty graficzne ====
 +
 +TBD
 +
 +====== Uwagi, komentarze, propozycje ======
 +Tu studenci mogą wpisywać swoje uwagi.
 +
 + --- //​[[gjn@agh.edu.pl|Grzegorz J. Nalepa]] 2009/05/06 09:13//
 +
 +Wg. mnie trochę za dużo materiału - mi się udało na zajęciach zrobić tylko 3 pierwsze ćwiczenia.
 +
 + --- //Tomek Kozera 2009/05/16 21:01//
 +
 +"​Jeżeli referenca obiektu nie" Literówka - referencja powinno być
  
-==== Ćwiczenie 3Okna modalne ====+"​Referencje może być utworzona przez new:" - jak wyżej
  
-==== Ćwiczenie 4: Obiekty graficzne ====+"​działa podobnie jak send przu czym" - znowu literówka ;)
  
 + ​---Anonim
 +"send można również dekomponując term, zatem powyższy przykład można zapisać jako:" -- jakiś błąd logiczny, brakuje co najmniej jednego słowa ("send można użyć(?​)"​) -- Kamil Kuduk 
pl/prolog/prolog_lab/prolog_lab_xpce.1208644261.txt.gz · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:59 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0