PROJEKT KONCEPTUALNY

1. Sformułowanie zadania projektowego

Celem projektu jest stworzenie systemu webowego pozwalającego na prowadzenie inwentarza sprzętu przechowywanego w magazynie. Magazyn wypełniony jest szafami, natomiast każda szafa mieści w sobie pewną ilość pudełek, w których umieszczany jest sprzęt. System wykorzystuje kody kreskowe przy operacjach takich jak wprowadzanie artykułów do magazynu, wyprowadzanie artykułów z magazynu, inwentaryzacja oraz reinwentaryzacja pudełek (ponowne przypisanie sprzętów do pudełek) i szaf (ponowne przypisanie pudełek do szaf). Dla elementów nie posiadających kodów kreskowych, aplikacja powinna pozwolić na ich generowanie przy pomocy generatora kodów kreskowych i drukowanie na arkuszach naklejek adresowych (zachowując informację o ostatniej wykorzystanej naklejce z danego arkusza). System zapisuje również takie akcje jak wypożyczenie sprzętu oraz zwrot wypożyczonego sprzętu, wyświetlenie informacji o danym przedmiocie, wyświetlenie statusu Wypożyczony lub Dostępny.

2. Analiza stanu wyjściowego

System przeznaczony jest do prowadzenia spisu sprzętów. Nie posiadamy możliwości importu danych z systemu komputerowego. W takim wypadku wprowadzanie nowych sprzętów, pudełek i szaf powinno być szybkie i intuicyjne. Takie działanie zapewnia nam czytnik kodów kreskowych, który został wykorzystywany do wprowadzania danych do magazynu. Opcjonalnie, w przypadku braku czytnika, wprowadzanie będzie odbywało się poprzez wpisanie kodu kreskowego. Po wprowadzeniu przedmiotów do magazynu czytnik kodów umożliwia identyfikację oraz działania na sprzętach.

3. Analiza wymagań użytkownika (wstępna)

Aplikacja będzie obsługiwać tylko jeden typ użytkownika – administratora zarejestrowanego na stałe. Administratorem jest osoba zarządzająca Inwentarzem oraz wypożyczająca sprzęt. Ma ona dostęp do wszystkich możliwych funkcji. Loguje się do systemu, może przeglądać Inwentarz, dodawać (wprowadzać do magazynu) oraz usuwać (wyprowadzać z magazynu) sprzęt, pudełka i szafy, a także modyfikować opisy pudełek i szafek (opisy sprzętów ustanawiane są jednorazowo podczas dodawanie nowego sprzętu do bazy). Ma możliwość ponownego przypisania sprzętów do pudełek oraz pudełek do szafek. Ponadto zarządza wypożyczaniem sprzętu, dodaje notatki odnośnie wypożyczonych przedmiotów oraz przyjmuje zwrócone sprzęty. Może wyświetlić informacje o danym sprzęcie, a także generuje nowe kody oraz drukuje je na arkuszach naklejek adresowych. Działanie systemu opiera się o kody kreskowe generowanie automatycznie dla nowych obiektów. Identyfikacja obiektów odbywa się poprzez skanowanie kodów kreskowych poszczególnych sprzętów.

4. Określenie scenariuszy użycia

Logowanie do bazy

Administrator wchodzi na stronę http://inwentarz.paweldziura.com, widzi okienko do logowania. Podaje swoją nazwę użytkownika i hasło. Po wciśnięciu „Zaloguj” i zweryfikowaniu poprawności danych następuje przeniesienie do Panelu Administratora.

Panel Administratora

W Panelu Administratora mamy dostęp do czterech podstawowych podstron projektu: Sprzęt, Pudełka, Szafy oraz Kody. W zależności od rodzaju akcji jaką chce wykonać Administrator wybiera jedną z nich, po czym następuje przejście do danej podstrony. W Panelu Administratora również istnieje opcja wylogowania.

Sprzęty

Po przejściu do tej części projektu Administrator uzyskuje wiele możliwości operowania odstępnymi sprzętami.

  • Dodania nowego sprzętu do bazy – pierwszym etapem jest zeskanowanie kodu pudełka, w którym umieszczony będzie sprzęt. Drugi etap to zeskanowanie kodu danego sprzętu (następuje przypisanie do zeskanowanego wcześniej pudełka) oraz opcjonalne dodanie opisu sprzętu (nazwa, rodzaj, typ, itp.). Drugi etap może być powtarzany wielokrotnie – umożliwia to dodanie wielu różnych sprzętów do jednego pudełka. W celu zmiany pudełka, do którego chcemy dodać nowy sprzęt należy wrócić do etapu pierwszego.
  • Przeniesienie sprzętu do innego pudełka – najpierw następuje zeskanowanie kodu sprzętu, który należy przemieścić, następnie zeskanowanie kodu pudełka, w którym sprzęt zostanie umieszczony (przypisanie kodu sprzętu do nowego pudełka).
  • Usunięcie sprzętu z bazy – odbywa się poprzez zeskanowanie kodu sprzętu, który chcemy usunąć.
  • Wypożyczenie sprzętu – odbywa się poprzez zeskanowanie kodu sprzętu, który chcemy wypożyczyć. Status sprzętu zostaje zmieniony na Wypożyczony. Następnie następuje dodanie notatki związanej z wypożyczeniem, która może zawierać takie informacje jak: data wypożyczenia, dane osoby wypożyczającej, itp.
  • Zwrot sprzętu – przyjęcie sprzętu odbywa się poprzez zeskanowanie kodu zwróconego sprzętu. Status sprzętu zostaje zmieniony na Dostępny oraz zostaje skasowana notatka tworzona w momencie wypożyczenia.
  • Weryfikacja – polega na sprawdzeniu jaki sprzęt został oznaczony danym kodem kreskowym. Odbywa się poprzez zeskanowanie kodu przedmiotu oraz skutkuje wyświetleniem informacji o przedmiocie – opisem sprzętu, kodem sprzętu, opisem oraz kodem pudełka i szafy, w których dany przedmiot jest umieszczony, a także informacją o dostępności do wypożyczenia.
  • Wyświetlenie listy wszystkich sprzętów wpisanych do bazy
  • Wyświetlenie listy wszystkich aktualnie dostępnych sprzętów (niewypożyczonych)
  • Wylogowanie

Pudełka

  • Dodania nowego pudełka do bazy – pierwszym etapem jest zeskanowanie kodu szafy, w której umieszczone będzie pudełko. Drugi etap to zeskanowanie kodu danego pudełka (następuje przypisanie do zeskanowanej wcześniej szafy) oraz opcjonalne dodanie opisu pudełka (nazwa, itp.). Drugi etap może być powtarzany wielokrotnie – umożliwia to dodanie wielu różnych pudełek do tej samej szafy. W celu zmiany szafy, do której chcemy dodać nowe pudełko należy wrócić do etapu pierwszego.
  • Przeniesienie pudełka do innej szafy – najpierw następuje zeskanowanie kodu pudełka, który należy przemieścić, następnie zeskanowanie kodu szafy, w której pudełko zostanie umieszczone (przypisanie kodu pudełka do nowej szafy).
  • Usunięcie pudełka z bazy – odbywa się poprzez zeskanowanie kodu pudełka, które chcemy usunąć.
  • Edycja opisu pudełka – pierwszą czynnością jest zeskanowanie kodu pudełka, kolejną edycja lub wprowadzenie nowego opisu dla pudełka (np. zmiana nazwy w wyniku zmiany zawartości).
  • Wylogowanie

Szafy

  • Dodanie nowej szafy do bazy – odbywa się poprzez zeskanowanie kodu szafy, a następnie wprowadzenie opisu szafy.
  • Usunięcie szafy z bazy – odbywa się poprzez zeskanowanie kodu szafy, którą chcemy usunąć.
  • Edycja opisu szafy – pierwszą czynnością jest zeskanowanie kodu szafy, kolejną edycja lub wprowadzenie nowego opisu dla szafy (np. zmiana nazwy w wyniku zmiany zawartości).
  • Wylogowanie

Kody

  • Generowanie – automatyczne generowanie kodów z wykorzystaniem GNU Barcode
  • Drukowanie – wydrukowanie jednej strony kodów (32 sztuki)
  • Wylogowanie

We wszystkich scenariuszach przedstawiono obsługę bazy za pomocą czytnika kodów kreskowych. Jeżeli czytnik taki nie będzie dostępny, wszystkie operacje skanowania kodów kreskowych zostaną zastąpione manualnym wpisaniem kodu do bazy.

5. Identyfikacja funkcji

  • Logowanie administratora do bazy
  • Dodanie nowego sprzętu (wprowadzanie do magazynu)
  • Dodanie opisu sprzętu
  • Przeniesienie sprzętu (przeniesienie do innego pudełka)
  • Usunięcie sprzętu (wyprowadzenie z magazynu)
  • Wypożyczenie sprzętu
  • Dodanie adnotacji odnośnie wypożyczenia
  • Przyjęcie zwróconego sprzętu
  • Wyświetlenie informacji o danym sprzęcie
  • Wyświetlenie listy wszystkich sprzętów
  • Wyświetlenie listy aktualnie dostępnych sprzętów
  • Dodanie nowego pudełka
  • Dodanie opisu pudełka
  • Edycja opisu pudełka
  • Przeniesienie pudełka (przeniesienie do innej szafy)
  • Usunięcie pudełka
  • Wyświetlenie listy pudełek
  • Dodatnie nowej szafy
  • Dodanie opisu szafy
  • Edycja opisu szafy
  • Usunięcie szafy
  • Wyświetlenie listy szaf
  • Generowanie kodów kreskowych
  • Drukowanie kodów kreskowych
  • Wylogowanie

6. Analiza hierarchii funkcji projektowanej aplikacji

7. Wybór encji (obiektów) i ich atrybutów

Items

  • barcode (INT, Primary Key)
  • box_barcode (INT, Foreign Key)
  • description (VARCHAR)
  • is_lent (BIT)

Lent_items

  • barcode (INT, Primary Key, Foreign Key)
  • description (VARCHAR)

Boxes

  • barcode (INT, Primary Key)
  • cabinet_barcode (INT, Foreign Key)
  • description (VARCHAR)

Cabinets

  • barcode (INT, Primary Key)
  • description (VARCHAR)

Accounts

  • login (VARCHAR, Primary Key)
  • password (VARCHAR)

Last_barcode

  • barcode (INT)

8. Projektowanie powiązań (relacji) pomiędzy encjami

9. Projekt diagramu STD

pl/dydaktyka/sbd/2012/projekty/inwentarz/konceptualny.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0