|
|
— |
pl:dydaktyka:mbn:zajecia2013 [2019/06/27 15:50] (aktualna) |
| |
| ===== Zajęcia ===== |
| |
| ==== - Wprowadzenie i warsztat pracy ==== |
| |
| 2013-10-23 -> GJN |
| |
| Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w metodologię i warsztat związany z |
| * prowadzeniem badań naukowych, |
| * uzyskiwaniem środków finansowania pracy naukowej, |
| * prezentacji wyników i rozwiązań. |
| * krytyczną weryfikacją badań, |
| * korzystania z repozytoriów artykułów naukowych i cytowań. |
| |
| 1. Studia doktoranckie jako trzeci poziom kształcenia. |
| * Cele kształcenia na studiach doktoranckich. |
| * Studia doktoranckie a rozwój naukowy. |
| * Studia doktoranckie w krajach UE i USA. |
| * Omówienie elementów kształcenia na studiach doktoranckich. |
| * Regulaminy. |
| * Stypendia wewnętrzne i zewnętrzne. |
| * Kryteria przyznawania stypendiów i terminy. |
| * Prawa i obowiązki studenta SD. |
| * Omówienie najważniejszych etapów studiów doktoranckich. |
| |
| Dyskusja: |
| * organizacja pracy na WEAIiIB |
| * stypendia -> DIY |
| * prowadzenie dydaktyki |
| * moduły obieralne |
| * ubezpieczenie |
| * udział w projektach |
| |
| 3. Struktura oraz organizacja instytucji naukowych i zespołów badawczych. |
| * Instytucjonalizacja i globalizacja nauki. |
| * Światowe organizacje naukowe. |
| * Uniwersytety, instytuty badawcze. |
| * Zespoły i grupy badawcze. |
| |
| Dyskusja: Prezentacja uczestników |
| * sylwetka |
| * motywacja |
| * zespół, promotor?, OPI:LudzieNauki |
| * zainteresowania |
| * plany i projekty |
| |
| 2. Nauka jako element cywilizacji, relacje przemysłu i nauki |
| * Nauka w świecie i jej rola. |
| * Nauka a cywilizacja, gospodarka, technologia. |
| * Nauka w Polsce i na świecie, "innowacje" |
| * Rola firm rynku IT w wytyczaniu kierunków rozwoju Informatyki. |
| * Powiązanie badań naukowych z rozwojem nowoczesnych narzędzi informatycznych. |
| |
| Dyskusja: |
| * rola nauki |
| * powiązania cywilizacji, gospodarki, technologii |
| * okdrywanie vs kreowanie |
| * soliści vs orkiestry |
| * innowacyjność? |
| * przemysł a uczelnie |
| * przemysł a badania |
| * technologia o funkcjonowanie orgazniacji publicznych, państwowych |
| * otwartość technologiczna państwa, egoverment? |
| |
| **Zadania domowe:** |
| - LaTeX |
| - konto w OPI |
| - zdefinowanie wybranego obszaru zainteresowań, lista problemów badawczych |
| - bitbucket |
| |
| Następne zadania |
| - prezentacja + dyskusja -> listopad-początek |
| - opracowanie pisemne state of the art w LaTeX -> grudzień-styczeń |
| - wniosek PRELUDIUM dla NCN -> listopad-styczeń |
| - artykuł -> styczeń-luty |
| |
| ==== - Cykl pracy badawczej ==== |
| :?: 2013-11-19 -> GJN |
| {{:pl:dydaktyka:mbn:hindexpres.pdf|}} |
| |
| 5. Kategoryzacja badań naukowych, repozytoria cytowań, wykorzystanie, ocena jakości badań |
| * Elementy kategoryzacji badań naukowych. [[http://www.nauka.gov.pl/komitet-ewaluacji-jednostek-naukowych-main/]] |
| * Kategoryzacja jednostek naukowych w Polsce, etc. [[https://polon.nauka.gov.pl/]] |
| * Omówienie najważniejszych repozytoriów cytowań: Google Scholar, Scopus, SCI i Web of Knowledge. |
| * Indeksy cytowań i ich rola. |
| * Kategoryzacja czasopism i konferencji naukowych. |
| * Wydawnictwa naukowe. Dane statystyczne. |
| * Dyskusja: Wady i zalety „indeksowania” osiągnięć naukowych. |
| * Szkolenia BJ http://www.bj.uj.edu.pl/zb/cytowania.pdf http://www.bj.uj.edu.pl/o_bib/AQ1.php http://www.bj.uj.edu.pl/o_bib/AQ_tematyka_od_I_2013.pdf |
| * prezentacja KKL |
| |
| 6. Metody wyszukiwania informacji naukowej |
| * Wykorzystanie repozytoriów cytowań i bibliotek. |
| * IEEE Explore, DBLP. Publish or Perish. |
| * Ważniejsze repozytoria danych i sposoby korzystania. |
| * Ważniejsze formaty danych. |
| |
| 7. Konferencje, udział |
| * szukanie |
| * CfP |
| * konferencja, workshop, multikonf |
| * proces |
| * easychair |
| * delegacje, dwz |
| * artykuły |
| * geistowy kalendarz |
| * post/proceedings, ksiazki |
| * punkatcja |
| |
| 8. Konferencje, organizacja |
| * udział w PC i OC |
| * recenzje |
| * easychair |
| * czemu gjn nie jest w grecji |
| |
| 4. Omówienie cyklu pracy badawczej |
| * Naukowiec a zespół naukowy. |
| * Co produkuje naukowiec i zespół naukowy? |
| * Publikacje, dokumentacja naukowa i inne produkty badań. |
| * Ocena jakości rezultatów badań. |
| * Finansowanie badań. |
| * Dyskusja: Struktury naukowe i biznesowe: podobieństwa i różnice. |
| |
| |
| ==== - Pisanie artykułów i innych dokumentów ==== |
| prof. Gryboś 13.11.2013, 03.12.2013 |
| |
| 7. Metodologia pisania artykułu naukowego |
| * Rola artykułu naukowego. |
| * Rodzaje artykułów naukowych. |
| * Struktura artykułu naukowego. |
| * Sposoby pisania poszczególnych elementów artykułu: tytuł, podsumowanie, wstęp, state_of_the_art etc. |
| * Edycja artykułu naukowego. |
| * Spis literatury. |
| * Gdzie i jak wysłać artykuł? |
| |
| 8. Metodologia pisania innych dokumentów |
| * Rozdziały w książkach, książki i dysertacje. |
| * Ważniejsze oficyny wydawnicze. |
| * Dysertacja doktorska: oddzielny dokument. |
| * Dysertacja doktorska: zestaw jednotematycznych artykułów. |
| * Etapy przygotowywania i obrony pracy doktorskiej. |
| * Dalsze stopnie i tytuły akademickie w Polsce i na świecie. |
| * Habilitacja i profesura. |
| * Recenzje dorobku. |
| * Listy referencyjne. |
| |
| ==== - Projekty i finansowanie ==== |
| |
| 9. Finansowanie badań naukowych |
| * Grant a projekt naukowy. |
| * Instytucje i organizacje finansujące badania naukowe. Świat. USA. Unia Europejska. Polska. |
| * Rodzaje i programy projektów naukowych: UE, USA, Polska. |
| * Etapy i sposoby ewaluacji projektów naukowych. |
| |
| 10. Metodologia przygotowania projektu naukowego |
| * Zalecenia ogólne. |
| * Struktura projektu naukowego - ogólnie. |
| * Programy narodowe. |
| * Struktura projektu wysyłanego do Narodowego Centrum Nauki. |
| * Omówienie paneli i różnych programów (calls) NCN. |
| * Programy unijne. |
| * Organizacja konsorcjum i typowa struktura projektu finansowanego przez Unię Europejską. |
| * Terminologia angielska związana z programami unijnymi. |
| |
| G. J. Nalepa, 11.12.2013 (NCN) |
| * [[http://ncn.gov.pl/|NCN]] |
| * [[http://ncn.gov.pl/finansowanie-nauki/panele-ncn|Panele]] |
| * [[http://ncn.gov.pl/ogloszenia/konkursy/preludium-16-09-2013|PRELUDIUM 6]] |
| |
| G. J. Nalepa, 18.12.2013 (NCBR, proj. EU) |
| * [[http://cordis.europa.eu/fp7/home_en.html|FP7]] |
| * [[http://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/|HORIZON2020]] |
| * [[http://www.ncbir.pl/|NCBR]] |
| |
| |
| ==== - Efektywność badań ==== |
| 11. Ocena wyników badań naukowych - recenzje |
| * Rola recenzji naukowej – pomoc, a nie instrument współzawodnictwa. |
| * Sposób pisania recenzji projektu naukowego i artykułu. |
| * Podobieństwa i różnice. |
| * Terminologia angielska używana w pisaniu recenzji. |
| |
| 12. Etyka w nauce |
| * Prawa autorskie i problemy ich naruszania. |
| * Plagiaty, fałszywe konferencje, hochsztaplerzy naukowi czyli o nieuczciwości w nauce. |
| * Dyskusja. |
| |
| ==== - Strona praktyczna ==== |
| |
| * używanie repozytoriów cytowań: Scopus, Web of Science, DBLP, End Note i inne.` |
| * portale społecznośćiowe a nauka: LinkedIn, Research Gate |
| * recenzowanie artykułów, wybranych przez uczestników |
| * prezentacja wybranego przez studenta problemu naukowego. |
| * napisanie krótkiej publikacji typu state_of_the_art + recenzja |
| * przygotowanie i prezentacja projektu naukowego typu NCN Opus/FP7 ICT przez członków grupy seminaryjnej. |
| * przygotowanie recenzji prezentowanych projektów typu NCN Opus/FP7 ICT przez grupy studentów i ich prezentacja. |
| * praca w systemie Easychair |
| * praca z systemem LaTeX |
| * style art. np. Springer LNCS, IEEE, Easychair |
| * CEUR |
| |
| |