|
|
pl:dydaktyka:mbn:zajecia [2013/12/12 10:49] gjn [4 Projekty i finansowanie] |
pl:dydaktyka:mbn:zajecia [2019/06/27 15:50] |
| |
===== Zajęcia ===== | |
| |
==== - Wprowadzenie i warsztat pracy ==== | |
| |
2013-10-23 -> GJN | |
| |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w metodologię i warsztat związany z | |
* prowadzeniem badań naukowych, | |
* uzyskiwaniem środków finansowania pracy naukowej, | |
* prezentacji wyników i rozwiązań. | |
* krytyczną weryfikacją badań, | |
* korzystania z repozytoriów artykułów naukowych i cytowań. | |
| |
1. Studia doktoranckie jako trzeci poziom kształcenia. | |
* Cele kształcenia na studiach doktoranckich. | |
* Studia doktoranckie a rozwój naukowy. | |
* Studia doktoranckie w krajach UE i USA. | |
* Omówienie elementów kształcenia na studiach doktoranckich. | |
* Regulaminy. | |
* Stypendia wewnętrzne i zewnętrzne. | |
* Kryteria przyznawania stypendiów i terminy. | |
* Prawa i obowiązki studenta SD. | |
* Omówienie najważniejszych etapów studiów doktoranckich. | |
| |
Dyskusja: | |
* organizacja pracy na WEAIiIB | |
* stypendia -> DIY | |
* prowadzenie dydaktyki | |
* moduły obieralne | |
* ubezpieczenie | |
* udział w projektach | |
| |
3. Struktura oraz organizacja instytucji naukowych i zespołów badawczych. | |
* Instytucjonalizacja i globalizacja nauki. | |
* Światowe organizacje naukowe. | |
* Uniwersytety, instytuty badawcze. | |
* Zespoły i grupy badawcze. | |
| |
Dyskusja: Prezentacja uczestników | |
* sylwetka | |
* motywacja | |
* zespół, promotor?, OPI:LudzieNauki | |
* zainteresowania | |
* plany i projekty | |
| |
2. Nauka jako element cywilizacji, relacje przemysłu i nauki | |
* Nauka w świecie i jej rola. | |
* Nauka a cywilizacja, gospodarka, technologia. | |
* Nauka w Polsce i na świecie, "innowacje" | |
* Rola firm rynku IT w wytyczaniu kierunków rozwoju Informatyki. | |
* Powiązanie badań naukowych z rozwojem nowoczesnych narzędzi informatycznych. | |
| |
Dyskusja: | |
* rola nauki | |
* powiązania cywilizacji, gospodarki, technologii | |
* okdrywanie vs kreowanie | |
* soliści vs orkiestry | |
* innowacyjność? | |
* przemysł a uczelnie | |
* przemysł a badania | |
* technologia o funkcjonowanie orgazniacji publicznych, państwowych | |
* otwartość technologiczna państwa, egoverment? | |
| |
**Zadania domowe:** | |
- LaTeX | |
- konto w OPI | |
- zdefinowanie wybranego obszaru zainteresowań, lista problemów badawczych | |
- bitbucket | |
| |
Następne zadania | |
- prezentacja + dyskusja -> listopad-początek | |
- opracowanie pisemne state of the art w LaTeX -> grudzień-styczeń | |
- wniosek PRELUDIUM dla NCN -> listopad-styczeń | |
- artykuł -> styczeń-luty | |
| |
==== - Cykl pracy badawczej ==== | |
:?: 2013-11-19 -> GJN | |
{{:pl:dydaktyka:mbn:hindexpres.pdf|}} | |
| |
5. Kategoryzacja badań naukowych, repozytoria cytowań, wykorzystanie, ocena jakości badań | |
* Elementy kategoryzacji badań naukowych. [[http://www.nauka.gov.pl/komitet-ewaluacji-jednostek-naukowych-main/]] | |
* Kategoryzacja jednostek naukowych w Polsce, etc. [[https://polon.nauka.gov.pl/]] | |
* Omówienie najważniejszych repozytoriów cytowań: Google Scholar, Scopus, SCI i Web of Knowledge. | |
* Indeksy cytowań i ich rola. | |
* Kategoryzacja czasopism i konferencji naukowych. | |
* Wydawnictwa naukowe. Dane statystyczne. | |
* Dyskusja: Wady i zalety „indeksowania” osiągnięć naukowych. | |
* Szkolenia BJ http://www.bj.uj.edu.pl/zb/cytowania.pdf http://www.bj.uj.edu.pl/o_bib/AQ1.php http://www.bj.uj.edu.pl/o_bib/AQ_tematyka_od_I_2013.pdf | |
* prezentacja KKL | |
| |
6. Metody wyszukiwania informacji naukowej | |
* Wykorzystanie repozytoriów cytowań i bibliotek. | |
* IEEE Explore, DBLP. Publish or Perish. | |
* Ważniejsze repozytoria danych i sposoby korzystania. | |
* Ważniejsze formaty danych. | |
| |
7. Konferencje, udział | |
* szukanie | |
* CfP | |
* konferencja, workshop, multikonf | |
* proces | |
* easychair | |
* delegacje, dwz | |
* artykuły | |
* geistowy kalendarz | |
* post/proceedings, ksiazki | |
* punkatcja | |
| |
8. Konferencje, organizacja | |
* udział w PC i OC | |
* recenzje | |
* easychair | |
* czemu gjn nie jest w grecji | |
| |
4. Omówienie cyklu pracy badawczej | |
* Naukowiec a zespół naukowy. | |
* Co produkuje naukowiec i zespół naukowy? | |
* Publikacje, dokumentacja naukowa i inne produkty badań. | |
* Ocena jakości rezultatów badań. | |
* Finansowanie badań. | |
* Dyskusja: Struktury naukowe i biznesowe: podobieństwa i różnice. | |
| |
| |
==== - Pisanie artykułów i innych dokumentów ==== | |
prof. Gryboś 13.11.2013, 03.12.2013 | |
| |
7. Metodologia pisania artykułu naukowego | |
* Rola artykułu naukowego. | |
* Rodzaje artykułów naukowych. | |
* Struktura artykułu naukowego. | |
* Sposoby pisania poszczególnych elementów artykułu: tytuł, podsumowanie, wstęp, state_of_the_art etc. | |
* Edycja artykułu naukowego. | |
* Spis literatury. | |
* Gdzie i jak wysłać artykuł? | |
| |
8. Metodologia pisania innych dokumentów | |
* Rozdziały w książkach, książki i dysertacje. | |
* Ważniejsze oficyny wydawnicze. | |
* Dysertacja doktorska: oddzielny dokument. | |
* Dysertacja doktorska: zestaw jednotematycznych artykułów. | |
* Etapy przygotowywania i obrony pracy doktorskiej. | |
* Dalsze stopnie i tytuły akademickie w Polsce i na świecie. | |
* Habilitacja i profesura. | |
* Recenzje dorobku. | |
* Listy referencyjne. | |
| |
==== - Projekty i finansowanie ==== | |
| |
9. Finansowanie badań naukowych | |
* Grant a projekt naukowy. | |
* Instytucje i organizacje finansujące badania naukowe. Świat. USA. Unia Europejska. Polska. | |
* Rodzaje i programy projektów naukowych: UE, USA, Polska. | |
* Etapy i sposoby ewaluacji projektów naukowych. | |
| |
10. Metodologia przygotowania projektu naukowego | |
* Zalecenia ogólne. | |
* Struktura projektu naukowego - ogólnie. | |
* Programy narodowe. | |
* Struktura projektu wysyłanego do Narodowego Centrum Nauki. | |
* Omówienie paneli i różnych programów (calls) NCN. | |
* Programy unijne. | |
* Organizacja konsorcjum i typowa struktura projektu finansowanego przez Unię Europejską. | |
* Terminologia angielska związana z programami unijnymi. | |
| |
G. J. Nalepa, 11.12.2013 (NCN) | |
* [[http://ncn.gov.pl/|NCN]] | |
* [[http://ncn.gov.pl/finansowanie-nauki/panele-ncn|Panele] | |
* [[http://ncn.gov.pl/ogloszenia/konkursy/preludium-16-09-2013|PRELUDIUM 6]] | |
| |
G. J. Nalepa, 18.12.2013 (NCBR, proj. EU) | |
* [[http://cordis.europa.eu/fp7/home_en.html|FP7]] | |
* [[http://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/|HORIZON2020]] | |
* [[http://www.ncbir.pl/|NCBR]] | |
| |
| |
==== - Efektywność badań ==== | |
11. Ocena wyników badań naukowych - recenzje | |
* Rola recenzji naukowej – pomoc, a nie instrument współzawodnictwa. | |
* Sposób pisania recenzji projektu naukowego i artykułu. | |
* Podobieństwa i różnice. | |
* Terminologia angielska używana w pisaniu recenzji. | |
| |
12. Etyka w nauce | |
* Prawa autorskie i problemy ich naruszania. | |
* Plagiaty, fałszywe konferencje, hochsztaplerzy naukowi czyli o nieuczciwości w nauce. | |
* Dyskusja. | |
| |
==== - Strona praktyczna ==== | |
| |
* używanie repozytoriów cytowań: Scopus, Web of Science, DBLP, End Note i inne.` | |
* portale społecznośćiowe a nauka: LinkedIn, Research Gate | |
* recenzowanie artykułów, wybranych przez uczestników | |
* prezentacja wybranego przez studenta problemu naukowego. | |
* napisanie krótkiej publikacji typu state_of_the_art + recenzja | |
* przygotowanie i prezentacja projektu naukowego typu NCN Opus/FP7 ICT przez członków grupy seminaryjnej. | |
* przygotowanie recenzji prezentowanych projektów typu NCN Opus/FP7 ICT przez grupy studentów i ich prezentacja. | |
* praca w systemie Easychair | |
* praca z systemem LaTeX | |
* style art. np. Springer LNCS, IEEE, Easychair | |
* CEUR | |
| |
| |