Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
pl:dydaktyka:sbd:2009:projekty:mpk-gis:raport_koncowy [2010/03/09 01:07]
sbd09
pl:dydaktyka:sbd:2009:projekty:mpk-gis:raport_koncowy [2019/06/27 15:50] (aktualna)
Linia 24: Linia 24:
   * Załadowanie podpowiedzi do PostGIS //psql -d [yourdatabase] -f postgis_comments.sql//​   * Załadowanie podpowiedzi do PostGIS //psql -d [yourdatabase] -f postgis_comments.sql//​
 === Python === === Python ===
 +Ten uniwersalny język skryptowy wykorzystywany jest w module importującym dane z OpenStreetMap. W związku z tym, że sporo bibliotek (w tym używana do połączenia z bazą danych psycopg) nie zostało jeszcze przeportowancych do standardu 3.0, wykorzystano starszą "​linię"​ 2.6 interpretera. Poza wspomnianym modułem psycopg2, używanym do połączenia z bazą danych, skrypt wykorzystuje również moduł xml.sax, będący częścią biblioteki standardowej,​ do parsowania plików XML.
 === Php === === Php ===
 Jest to język skryptowy działający po stronie serwera służący do dynamicznego generowania stron internetowych. W projekcie został wykorzystany jako "​pośrednik"​ do interakcji pomiędzy klientem a bazą danych. Wykorzystano Php w wersji 5.32. Pakiet można pobrać z strony [[http://​www.php.net/​downloads.php]]. Istnieje możliwość skorzystania z XAMPP który zawiera Php, Apache, Perl. Przydatny do testowania aplikacji. Jest to język skryptowy działający po stronie serwera służący do dynamicznego generowania stron internetowych. W projekcie został wykorzystany jako "​pośrednik"​ do interakcji pomiędzy klientem a bazą danych. Wykorzystano Php w wersji 5.32. Pakiet można pobrać z strony [[http://​www.php.net/​downloads.php]]. Istnieje możliwość skorzystania z XAMPP który zawiera Php, Apache, Perl. Przydatny do testowania aplikacji.
Linia 32: Linia 33:
 === CSS === === CSS ===
 Pozwala sformatować informację zawarte na stronie ( prezentacja wyników). Pozwala sformatować informację zawarte na stronie ( prezentacja wyników).
 +
 +====-. OSM a komunikacja publiczna ====
 +=== Linie komunikacji miejskiej ===
 +Informacje o komunikacji publiczna w OpenStreetMap zapisane są przy wykorzystaniu znacznika Relation:​route:​ http://​wiki.openstreetmap.org/​wiki/​Relation:​route Pozwala on na zapisanie informacji o typie połączenia (key:​route):​ autobusowym (value:bus) i tramwajowym (value:​tram). Ważną informacją (choć niestety nieobowiązkową przy wprowadzaniu) jest nazwa linii (key:ref). OSM prawdopodobnie zakłada, że linie komunikacji miejskiej w obu kierunkach wyglądają jednakowo, w związku z czym nie ma znacznika opowiadającego za kierunek linii. Stanowi to (dla Krakowa) pewien problem, co można by rozwiązać np. poprzez dodanie do numeru linii litery - 173a, 173b. Niestety w chwili obecnej w danych dla Krakowa takiego rozróżnienia nie ma.\\ 
 +W skład relacji powinny wchodzić również przystanki. Najnowsze API 0.6 nie uwzględnia możliwości numerowania przystanków - powinny być one umieszczone w relacji w odpowiedniej kolejności. Niestety w przypadku danych dla Krakowa przystanki funkcjonują zupełnie niezależnie od linii komunikacji miejskiej, co uniemożliwiło import części danych (o czym innej części raportu).\\ ​
 +Inne informacje, jakie może zawrzeć dla odpowiednich linii, to rozróżnienie operatorów ją obsługujących czy też możliwość korzystania z niej przez niepełnosprawnych. ​
 +=== Przystanki === 
 +Przystanki w OSM występują w oparciu o tag highway:​bus_stop http://​wiki.openstreetmap.org/​wiki/​Tag:​highway%3Dbus_stop Poza informacją o nazwie (tag:name) pozwala na określenie kierunku (towards), w którym zmierza autobus z danego przystanku.
 +=== Dane dla Krakowa ===
 +Aktualne informacje o naniesionych na mapę liniach krakowskiej komunikacji miejskiej można znaleźć na stronie: http://​wiki.openstreetmap.org/​wiki/​WikiProject_Poland/​Ma%C5%82opolska
 ====-. Pozyskiwanie danych ==== ====-. Pozyskiwanie danych ====
 === Automatyczne === === Automatyczne ===
 +W związku z tym, że ręczne wprowadzenie danych o całej krakowskiej sieci komunikacji miejskiej stanowiłoby nie lada problem stworzony został moduł importujący odpowiednie informacje z OSM. Mimo, że ilość danych dotyczących krakowskiego MPK nie jest zbyt duża (i nie do końca poprawnie zebrana - więcej na ten temat w dalszej części raportu), to moduł pozwala na zebranie części potrzebnych nam informacji.\\ ​
 +Parsowanie pliku XML wykonywane jest w oparciu o model zdarzeniowy - przy użyciu interfejsu SAX (ang. Simple API for XML czyli Proste API dla XML-a), dostępnego w bibliotece standardowej Pythona. Podyktowane to zostało przede wszystkim sporymi rozmiarami pliku wyjściowego z OSM, co w przypadku chyba wygodniejszego modelu DOM (ang. Document Object Model) mogłoby stanowić nie lada problem.\\
 +Samo użycie modułu jest dość intuicyjne:
 +<​code>​
 +src % ./test.py
 +Usage: test.py [options]
 +
 +Options:
 +  -h, --help ​           show this help message and exit
 +  -f FILENAME, --file=FILENAME
 +                        name of input XML file, default: map.osm
 +  -d DBNAME, --dbname=DBNAME
 +                        database name, default: db_gis_project
 +  -u DBUSER, --user=DBUSER
 +                        database username, default: kml
 +  -c, --create ​         creates db structure
 +  -p, --print ​          ​prints data from xml file
 +  -i, --import ​         imports data from xml file to database
 +  --update_distance ​    ​updates time of transfer between small_stops
 +</​code>​
 +To, czego potrzebujemy,​ to wyeksportowany z OSM plik XML oraz baza danych z rozszerzeniem PostGIS. Skrypt pozwala na wyświetlenie informacji dotyczących połączeń i przystanków zawartych w pliku XML, stworzenie struktury bazy danych oraz import danych z pliku do bazy. Dodatkową funkcją jest "​--update_distance"​ - wyszukuje ona najbardziej oddalone od siebie "​części przystanków"​ (small_stop) i oblicza czas potrzebny na przemieszczenie się w ich obrębie (na podstawie dystansu między nimi i prędkości poruszania się).\\ ​
 +Przykład wyświetlenia danych (fragment):
 +<code >
 +Linie tarmwajowe
 +Linia: 4        ​
 +Identyfikator:​ 223307
 +Węzły: ​              
 +[u'​477002182',​ u'​477002183',​ u'​470643346',​ u'​470643342'​]
 +Droga 22424924 z wezlow: ​                               ​
 +nie ma drogi w bazie:​( ​                                 ​
 +Droga 28593666 z wezlow: ​                               ​
 +nie ma drogi w bazie:​( ​                                 ​
 +Droga 28593667 z wezlow: ​                               ​
 +nie ma drogi w bazie:​( ​
 +
 +Przystanki tramwajowe ​                                             ​
 +(u'​206372224',​ u'​Basztowa LOT', u'​50.0663142',​ u'​19.9394981'​) ​     ​
 +(u'​261677483',​ u'​Wawel',​ u'​50.0545631',​ u'​19.9395643'​) ​            
 +(u'​378365430',​ u'​\u015awi\u0119tej Gertrudy',​ u'​50.0586702',​ u'​19.9410279'​)
 +(u'​378365902',​ u'​Miodowa',​ u'​50.0533232',​ u'​19.9488683'​) ​                  
 +(u'​378365907',​ u'​Starowi\u015blna',​ u'​50.0568776',​ u'​19.9455381'​) ​         ​
 +(u'​378365918',​ u'​Starowi\u015blna',​ u'​50.0571036',​ u'​19.9459501'​)
 +</​code>​
 +Informacje, jakie jesteśmy w stanie "​wydobyć"​ z OSM to nazwy i położenia przystanków oraz "​drogi"​ (ways) i "​węzły"​ (nodes), z których składają się poszczególne linie (opisane w OSM jako relacje). Dane te zakodowane są w standardzie UTF-8 i w takiej właśnie formie zapisywane w bazie danych. Niestety, w związku z pewnymi brakami w bazie OSM (o których później), tylko informacje o przystankach mogły być zaimportowane do bazy i wykorzystane w pozostałej części projektu.
 +
 ===Ręczne wprowadzanie === ===Ręczne wprowadzanie ===
-Więcej informacji o ręcznym wprowadzeniu danych w punkcie ​3.+Więcej informacji o ręcznym wprowadzeniu danych w punkcie ​4. 
 ====-.Interfejs do prezentacji i obsługi danych w oparciu o diagramy FHF, DFD, STD ==== ====-.Interfejs do prezentacji i obsługi danych w oparciu o diagramy FHF, DFD, STD ====
 === Interfejs użytkownika === === Interfejs użytkownika ===
Linia 72: Linia 129:
  
 === Konfiguracja części aplikacji odpowiedzialnej za prezencję danych === === Konfiguracja części aplikacji odpowiedzialnej za prezencję danych ===
 +W tej części należy dostosować plik include.php. Znajdują się w nim informacje konfiguracyjne dotyczące połączenia z bazą danych. 
 +<code php> 
 +$name="​post_test";​ 
 +$password="";​ 
 +$name_db="​aa2";​ 
 +$help="​pgsql:​host=localhost port=5432 dbname=$name_db user=$name password=$password";​ 
 +</​code>​
  
  
 ====-. Napotkane problemy ==== ====-. Napotkane problemy ====
  
 +Większość problemów, z jakimi zetknięto się podczas tworzenia projektu, dotyczyła wykorzystania danych dostępnych w OpenStreetMap. Mimo, że baza danych dotycząca krakowskiej komunikacji miejskiej jest dość obszerna, to jednak nie jest ona należycie przygotowana. Podstawowym problemem jest brak powiązania istniejących relacji autobusowych (i tramwajowych) z przystankami. Sam OSM daje taką możliwość,​ jednak jego krakowscy użytkownicy (poza nami samymi w celach testowych) nie korzystali z tej możliwości. Tym sposobem import istniejących linii oraz dróg stał się niemożliwy:​ nie można było określić przystanków początkowych i końcowych linii. W związku z tym pierwszym krokiem, jaki należałoby uczynić, jest uzupełnienie tychże danych. Sam parser jest do tego (częściowo) przygotowany.\\ ​
 +Kolejny, wspomniany wcześniej problem, to nieuwzględnienie przez twórców możliwości różnic w trasie przejazdu w poszczególnych kierunkach. Oznacz to, że należałoby albo wprowadzić dodatkowe taki, albo rozróżnić w nazwie (np. poprzez a/b) kierunek relacji.\\ ​
 +Można również odnieść wrażenie, że moduł eksportujący dane z OSM ma pewne niedociągnięcia - eksportując dane dotyczące jakiegoś obszaru może okazać się, że są one niekompletne. W relacjach znajdują się bowiem drogi (ways), ale brak jest informacji o ich przebiegu.\\ ​
 +Jeśli chodzi o problemy typowo techniczne, to pewne problemy pojawiły się podczas przetwarzania danych zakodowanych poprzez moduł pygresql w Pythonie, w związku z czym wykorzystano psycopg2, który radzi sobie z tym bez problemów (wysyła dane jako "​escape strings",​ poprzedzone prefiksem E).
 ====-. Wnioski ===== ====-. Wnioski =====
 +Zrealizowany projekt został zakończony połowicznym sukcesem. Cześć aplikacji oparta o prezencję danych udało się nam zrealizować w 100 %. Użytkownik uzyskał możliwość podglądu danych dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej w Krakowie. Administrator ma możliwość prostego i intuicyjnego wprowadzania danych przez wizualny edytor. Niestety nie udało się nam do końca zrealizować importu i eksportu danych zawartych w [[www.openstreetmap.org]]. Napotkane problemy zostały szczegółowo opisane w punkcie 6 raportu końcowego. Podsumowując udało się stworzyć aplikację uniwersalną,​ która jest w stanie pracować w różnych miastach, a nie tylko w Krakowie. Użycie PostGIS pozwoliło w łatwy sposób konstruować zapytania geolokacyjne. Uważamy że należy dalej rozwijać tematyką związaną z komunikacją miejską, dlatego że pozwoli to użytkownikom w łatwy sposób uzyskać informacje o funkcjonowaniu transportu publicznego.
 +
 ====-. Rozwój ==== ====-. Rozwój ====
 +Rozważając perspektywy rozwoju projektu można wyróżnić kilka
 +potencjalnych kierunków dalszych prac. Jedną z możliwość jest
 +skupienie się na lepszym przystosowaniu systemu do wykorzystania na
 +urządzeniach mobilnych. Zastosowana obecnie w systemie wersja API
 +Google Maps umożliwia bardzo łatwą lokalizację na mapie urządzeń,
 +które są świadome swojego położenia (iPhone, telefony z systemem
 +Google Android lub Windows Mobile/​Phone). Zatem, kolejnym krokiem w
 +tym kierunku mogłoby być wyświetlanie kontekstowych informacji o
 +liniach i przystankach w zależności od położenia użytkownika,​ tak aby
 +włączając stronę projektu ma urządzeniu mobilnym można było od razu
 +zorientować się odnośnie znajdujących się w okolicy przystanków oraz
 +tras.
 +
 +Inna możliwością rozwoju systemu jest stworzenie na jego bazie
 +zupełnie innej warstwy informacyjnej. Warstwę tę może stanowić np
 +informacja o rozmieszczeniu bankomatów czy też innych, istotnych z
 +punktu widzenia określonej grupy docelowej przydatnych miejsc. Ta
 +droga rozwoju jest o tyle prostsza od pozostałych iż z punktu widzenia
 +administratora systemu wymaga właściwie zaznaczania na mapie
 +pojedynczych punktów a nie całych ścieżek.
 +
 +Odrębną warstwę informacyjną można również zbudować wykorzystując cały
 +dostępny potencjał systemu. Zamiast wyświetlania tras komunikacyjnych
 +mogłyby to być warte przejścia trasy widokowe, ścieżki kulturalne lub
 +spacerowe, co przy uwzględnieniu liczby turystów odwiedzających Kraków
 +i daniu im np. możliwości głosowania na najlepsze trasy mogłoby
 +rozwinąć się w ciekawy, niezależny projekt.
 +
 +Jeżeli chodzi o możliwości rozwoju systemu związane z trasami
 +komunikacyjnymi bardzo pożądaną funkcjonalnością była by możliwość
 +zaplanowania tras łączących dowolne punkty w mieście. Użytkownik
 +miałby wpływ na punkty pośrednie oraz możliwość wybrania najszybszej
 +lub najkrótszej opcji, których to inteligentne wyliczenie należałoby
 +do zadań systemu.
 +
 +====-. Pliki źródłowe ====
 +{{:​pl:​dydaktyka:​sbd:​2009:​projekty:​mpk-gis:​bazy_danych.zip}}
 +{{:​pl:​dydaktyka:​sbd:​2009:​projekty:​mpk-gis:​import.tar.gz|}}
 +
 ====-. Żrodło ==== ====-. Żrodło ====
   *[[http://​postgis.refractions.net/​]]   *[[http://​postgis.refractions.net/​]]
pl/dydaktyka/sbd/2009/projekty/mpk-gis/raport_koncowy.1268093239.txt.gz · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:55 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0