Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
pl:dydaktyka:sbd:2009:projekty:mpk-gis:raport_koncowy [2010/03/09 10:21]
sbd09
pl:dydaktyka:sbd:2009:projekty:mpk-gis:raport_koncowy [2019/06/27 15:50] (aktualna)
Linia 48: Linia 48:
 Parsowanie pliku XML wykonywane jest w oparciu o model zdarzeniowy - przy użyciu interfejsu SAX (ang. Simple API for XML czyli Proste API dla XML-a), dostępnego w bibliotece standardowej Pythona. Podyktowane to zostało przede wszystkim sporymi rozmiarami pliku wyjściowego z OSM, co w przypadku chyba wygodniejszego modelu DOM (ang. Document Object Model) mogłoby stanowić nie lada problem.\\ Parsowanie pliku XML wykonywane jest w oparciu o model zdarzeniowy - przy użyciu interfejsu SAX (ang. Simple API for XML czyli Proste API dla XML-a), dostępnego w bibliotece standardowej Pythona. Podyktowane to zostało przede wszystkim sporymi rozmiarami pliku wyjściowego z OSM, co w przypadku chyba wygodniejszego modelu DOM (ang. Document Object Model) mogłoby stanowić nie lada problem.\\
 Samo użycie modułu jest dość intuicyjne: Samo użycie modułu jest dość intuicyjne:
-<​code ​python>+<​code>​
 src % ./test.py src % ./test.py
 Usage: test.py [options] Usage: test.py [options]
Linia 67: Linia 67:
 To, czego potrzebujemy,​ to wyeksportowany z OSM plik XML oraz baza danych z rozszerzeniem PostGIS. Skrypt pozwala na wyświetlenie informacji dotyczących połączeń i przystanków zawartych w pliku XML, stworzenie struktury bazy danych oraz import danych z pliku do bazy. Dodatkową funkcją jest "​--update_distance"​ - wyszukuje ona najbardziej oddalone od siebie "​części przystanków"​ (small_stop) i oblicza czas potrzebny na przemieszczenie się w ich obrębie (na podstawie dystansu między nimi i prędkości poruszania się).\\ ​ To, czego potrzebujemy,​ to wyeksportowany z OSM plik XML oraz baza danych z rozszerzeniem PostGIS. Skrypt pozwala na wyświetlenie informacji dotyczących połączeń i przystanków zawartych w pliku XML, stworzenie struktury bazy danych oraz import danych z pliku do bazy. Dodatkową funkcją jest "​--update_distance"​ - wyszukuje ona najbardziej oddalone od siebie "​części przystanków"​ (small_stop) i oblicza czas potrzebny na przemieszczenie się w ich obrębie (na podstawie dystansu między nimi i prędkości poruszania się).\\ ​
 Przykład wyświetlenia danych (fragment): Przykład wyświetlenia danych (fragment):
-<​code ​python>+<code >
 Linie tarmwajowe Linie tarmwajowe
 Linia: 4        ​ Linia: 4        ​
Linia 140: Linia 140:
 ====-. Napotkane problemy ==== ====-. Napotkane problemy ====
  
 +Większość problemów, z jakimi zetknięto się podczas tworzenia projektu, dotyczyła wykorzystania danych dostępnych w OpenStreetMap. Mimo, że baza danych dotycząca krakowskiej komunikacji miejskiej jest dość obszerna, to jednak nie jest ona należycie przygotowana. Podstawowym problemem jest brak powiązania istniejących relacji autobusowych (i tramwajowych) z przystankami. Sam OSM daje taką możliwość,​ jednak jego krakowscy użytkownicy (poza nami samymi w celach testowych) nie korzystali z tej możliwości. Tym sposobem import istniejących linii oraz dróg stał się niemożliwy:​ nie można było określić przystanków początkowych i końcowych linii. W związku z tym pierwszym krokiem, jaki należałoby uczynić, jest uzupełnienie tychże danych. Sam parser jest do tego (częściowo) przygotowany.\\ ​
 +Kolejny, wspomniany wcześniej problem, to nieuwzględnienie przez twórców możliwości różnic w trasie przejazdu w poszczególnych kierunkach. Oznacz to, że należałoby albo wprowadzić dodatkowe taki, albo rozróżnić w nazwie (np. poprzez a/b) kierunek relacji.\\ ​
 +Można również odnieść wrażenie, że moduł eksportujący dane z OSM ma pewne niedociągnięcia - eksportując dane dotyczące jakiegoś obszaru może okazać się, że są one niekompletne. W relacjach znajdują się bowiem drogi (ways), ale brak jest informacji o ich przebiegu.\\ ​
 +Jeśli chodzi o problemy typowo techniczne, to pewne problemy pojawiły się podczas przetwarzania danych zakodowanych poprzez moduł pygresql w Pythonie, w związku z czym wykorzystano psycopg2, który radzi sobie z tym bez problemów (wysyła dane jako "​escape strings",​ poprzedzone prefiksem E).
 ====-. Wnioski ===== ====-. Wnioski =====
 +Zrealizowany projekt został zakończony połowicznym sukcesem. Cześć aplikacji oparta o prezencję danych udało się nam zrealizować w 100 %. Użytkownik uzyskał możliwość podglądu danych dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej w Krakowie. Administrator ma możliwość prostego i intuicyjnego wprowadzania danych przez wizualny edytor. Niestety nie udało się nam do końca zrealizować importu i eksportu danych zawartych w [[www.openstreetmap.org]]. Napotkane problemy zostały szczegółowo opisane w punkcie 6 raportu końcowego. Podsumowując udało się stworzyć aplikację uniwersalną,​ która jest w stanie pracować w różnych miastach, a nie tylko w Krakowie. Użycie PostGIS pozwoliło w łatwy sposób konstruować zapytania geolokacyjne. Uważamy że należy dalej rozwijać tematyką związaną z komunikacją miejską, dlatego że pozwoli to użytkownikom w łatwy sposób uzyskać informacje o funkcjonowaniu transportu publicznego.
 +
 ====-. Rozwój ==== ====-. Rozwój ====
 Rozważając perspektywy rozwoju projektu można wyróżnić kilka Rozważając perspektywy rozwoju projektu można wyróżnić kilka
Linia 179: Linia 185:
 ====-. Pliki źródłowe ==== ====-. Pliki źródłowe ====
 {{:​pl:​dydaktyka:​sbd:​2009:​projekty:​mpk-gis:​bazy_danych.zip}} {{:​pl:​dydaktyka:​sbd:​2009:​projekty:​mpk-gis:​bazy_danych.zip}}
 +{{:​pl:​dydaktyka:​sbd:​2009:​projekty:​mpk-gis:​import.tar.gz|}}
  
 ====-. Żrodło ==== ====-. Żrodło ====
pl/dydaktyka/sbd/2009/projekty/mpk-gis/raport_koncowy.1268126469.txt.gz · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:55 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0