Both sides previous revision
Poprzednia wersja
Nowa wersja
|
Poprzednia wersja
|
pl:dydaktyka:sbd:2009:projekty:mpk-gis:raport_koncowy [2010/03/09 10:22] sbd09 |
pl:dydaktyka:sbd:2009:projekty:mpk-gis:raport_koncowy [2019/06/27 15:50] (aktualna) |
====-. Napotkane problemy ==== | ====-. Napotkane problemy ==== |
| |
| Większość problemów, z jakimi zetknięto się podczas tworzenia projektu, dotyczyła wykorzystania danych dostępnych w OpenStreetMap. Mimo, że baza danych dotycząca krakowskiej komunikacji miejskiej jest dość obszerna, to jednak nie jest ona należycie przygotowana. Podstawowym problemem jest brak powiązania istniejących relacji autobusowych (i tramwajowych) z przystankami. Sam OSM daje taką możliwość, jednak jego krakowscy użytkownicy (poza nami samymi w celach testowych) nie korzystali z tej możliwości. Tym sposobem import istniejących linii oraz dróg stał się niemożliwy: nie można było określić przystanków początkowych i końcowych linii. W związku z tym pierwszym krokiem, jaki należałoby uczynić, jest uzupełnienie tychże danych. Sam parser jest do tego (częściowo) przygotowany.\\ |
| Kolejny, wspomniany wcześniej problem, to nieuwzględnienie przez twórców możliwości różnic w trasie przejazdu w poszczególnych kierunkach. Oznacz to, że należałoby albo wprowadzić dodatkowe taki, albo rozróżnić w nazwie (np. poprzez a/b) kierunek relacji.\\ |
| Można również odnieść wrażenie, że moduł eksportujący dane z OSM ma pewne niedociągnięcia - eksportując dane dotyczące jakiegoś obszaru może okazać się, że są one niekompletne. W relacjach znajdują się bowiem drogi (ways), ale brak jest informacji o ich przebiegu.\\ |
| Jeśli chodzi o problemy typowo techniczne, to pewne problemy pojawiły się podczas przetwarzania danych zakodowanych poprzez moduł pygresql w Pythonie, w związku z czym wykorzystano psycopg2, który radzi sobie z tym bez problemów (wysyła dane jako "escape strings", poprzedzone prefiksem E). |
====-. Wnioski ===== | ====-. Wnioski ===== |
| Zrealizowany projekt został zakończony połowicznym sukcesem. Cześć aplikacji oparta o prezencję danych udało się nam zrealizować w 100 %. Użytkownik uzyskał możliwość podglądu danych dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej w Krakowie. Administrator ma możliwość prostego i intuicyjnego wprowadzania danych przez wizualny edytor. Niestety nie udało się nam do końca zrealizować importu i eksportu danych zawartych w [[www.openstreetmap.org]]. Napotkane problemy zostały szczegółowo opisane w punkcie 6 raportu końcowego. Podsumowując udało się stworzyć aplikację uniwersalną, która jest w stanie pracować w różnych miastach, a nie tylko w Krakowie. Użycie PostGIS pozwoliło w łatwy sposób konstruować zapytania geolokacyjne. Uważamy że należy dalej rozwijać tematyką związaną z komunikacją miejską, dlatego że pozwoli to użytkownikom w łatwy sposób uzyskać informacje o funkcjonowaniu transportu publicznego. |
| |
====-. Rozwój ==== | ====-. Rozwój ==== |
Rozważając perspektywy rozwoju projektu można wyróżnić kilka | Rozważając perspektywy rozwoju projektu można wyróżnić kilka |
====-. Pliki źródłowe ==== | ====-. Pliki źródłowe ==== |
{{:pl:dydaktyka:sbd:2009:projekty:mpk-gis:bazy_danych.zip}} | {{:pl:dydaktyka:sbd:2009:projekty:mpk-gis:bazy_danych.zip}} |
| {{:pl:dydaktyka:sbd:2009:projekty:mpk-gis:import.tar.gz|}} |
| |
====-. Żrodło ==== | ====-. Żrodło ==== |