Projekt konceptualny

1. Sformułowanie zadania projektowego.


Celem projektu jest stworzenie ogólnodostępnego serwisu internetowego, gromadzącego i udostępniającego dane o zagrożeniach i niedogodnościach występujących w aglomeracjach miejskich.

Serwis jest narzędziem dedykowanym zarówno dla doświadczonych internautów jak i dla osób mało zaznajomionych z Siecią, które umożliwia prostą wymianę danych między użytkownikami portalu na temat zaobserwowanych przez nich zagrożeń. System przewiduje cztery typy użytkowników z różnymi uprawnieniami.

Serwis udostępnia intuicyjny interfejs wprowadzania i wyszukiwania danych zawartych w bazie danych. Sposób reprezentacji zawartych w bazie danych został tak przemyślany, aby zminimalizować czas poszukiwania informacji - mechanizm filtrów i reprezentacja zagrożeń na mapie.

Aby zapewnić poprawność i rzetelność gromadzonych informacji przewidziany został rozbudowany mechanizm weryfikacji wprowadzanych danych.

2. Analiza stanu wyjściowego.


Realizowany projekt jest przedsięwzięciem nowatorskim. Na moment obecny w sieci brak jest serwisów o podobnej funkcjonalności, jednakże zauważalne jest zapotrzebowanie na taki portal.

Dane użytkowników przechowywane w portalu będą chronione zgodzie z ustawą dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883). Użytkownik ma możliwość wglądu i edycji swoich danych osobowych.

3. Analiza wymagań użytkownika.


Celem serwisu jest poprawa bezpieczeństwa ludności żyjącej w aglomeracjach. Zadania jakie realizuje projekt to zgromadzenie jak największej liczby użytkowników i usprawnienie przepływu informacji między nimi. Dodatkowym zadaniem jest informowanie służb porządkowych o najważniejszych zamieszczonych w bazie zdarzeniach.

W systemie wyróżnia się następujące grupy użytkowników:

NIEZALOGOWANI

pełne prawo wglądu do zawartych w serwisie informacji oraz możliwość dodawania nowych zdarzeń, brak możliwości edycji danych konta.

ZALOGOWANI

te same prawa co niezalogowani oraz dodatkowo: możliwość edycji i usuwania wprowadzanych przez siebie danych, głosowania na wprowadzone zdarzenia przez innych użytkowników, monitorowania wybranych punktów i obszarów oraz edycji i usunięcia własnego konta.

SŁUŻBY PORZĄDKOWE

te same prawa co zalogowani oraz dodatkowo: możliwość edycji i usuwania zdarzeń wprowadzanych przez pozostałych użytkowników

ADMINISTRATOR

te same prawa co służby porządkowe oraz dodatkowo: edycja oraz usuwanie kont użytkowników, wysyłanie wiadomości do użytkowników, przyznawanie kontom użytkowników statusu konta służb porządkowych, dodawanie nowych kategorii zagrożeń.

4. Określenie scenariuszy użycia.


NIEZALOGOWANI

przegląda zdarzenia zawarte w bazie, filtruje je wg. dostępnych kategorii, dodaje własne zdarzenie

ZALOGOWANI

przegląda zdarzenia zawarte w bazie, filtruje je wg. dostępnych kategorii, ustawia, przegląda i usuwa wybrane przez siebie obszary, ocenia zdarzenia dodane przez innych użytkowników, dodaje własne zdarzenie, edytuje oraz usuwa wprowadzone przez siebie zdarzenia, edytuje lub usuwa swój profil użytkownika, zgłasza nadużycia, komunikuje się z administratorem i innymi użytkowników.

SŁUŻBY PORZĄDKOWE

przeglądają i edytują zdarzenia zawarte w bazie dotyczące ich profilu działalności, usuwają nieaktualne zdarzenia (zamykanie zdarzeń).

ADMINISTRATOR

przegląda, edytuje i usuwa zdarzenia, weryfikuje informacje o nadużyciach, edytuje istniejące kategorie, edytuje i usuwa konta użytkowników.

5. Identyfikacja funkcji.


  1. Wyszukiwanie punktu – odbywa się poprzez interaktywną współpracę z mapą lub wyszukiwanie poprzez wpisanie szukanej lokalizacji. Jest to wspomagane poprzez rozbudowany mechanizm filtrów.
  2. Dodawanie punktu – odbywa się poprzez wybranie punktu na mapie oraz wypełnienie formularza zgłoszeniowego.
  3. Dodawanie zdjęć – podczas wypełniania formularza zgłoszeniowego istnieje możliwość załączenia zdjęcia; zdjęcie może podlegać weryfikacji przez administratora, jeżeli zgłoszone zostanie nadużycie.
  4. Przeglądanie punktów na mapie – zdarzenia są zaznaczone na mapie poprzez specjalne znaczniki – po wskazaniu kursorem myszy na taki znacznik wyświetli się dymek z pełną informacją na temat zdarzenia oraz możliwością zagłosowania (tylko dla użytkowników zalogowanych).
  5. Głosowanie – odbywa się poprzez naciśnięcie „+” lub „-„ w dymku z informacją o zdarzeniu. Każdy użytkownik może oddać tylko jeden głos na dane zdarzenie.
  6. Kontrola nadużyć - w dymku z informacją o zdarzeniu będzie przycisk „zgłoś nadużycie” który pozwoli na wysłanie informacji do administratora o nadużyciu.
  7. Obserwacja punktów – użytkownicy zalogowani mają możliwość definiowania punktów i obszarów obserwowanych aby mieć do nich szybszy i wygodniejszy dostęp
  8. Edycja punktów – punkty mogą być edytowane przez użytkowników w zakresie praw jakie posiadają.
  9. Usuwanie użytkowników – użytkownik może usunąć własny profil. Profil każdego użytkownika może być usunięty przez administratora. Po usunięciu profilu danego użytkownika zdarzenia dodane przez niego nie są usuwane.

6. Analiza hierarchii funkcji projektowanej aplikacji.


7. Budowa i analiza diagramu przepływu danych.


Diagram kontekstowy:

Diagramy szczegółowy:

8. Wybór encji i ich atrybutów.


Uzytkownicy – id_uzytkownika, id_sluzby_porzadkowe, id_typy_uzytkownika, id_panstwa, imie, nazwisko, data_urodzenia, email, haslo, data_rejestracji, data_ostatniego_logowania, miasto, ulica, nr_mieszkania, kod_pocztowy, wsp_zaufania

Panstwa – id_panstwa, nazwa

Typy_uzytkownika – id_typy_uzytkownika, nazwa

Opinie – id_opinie, id_zdarzenia, id_uzytkownika, data_dodania, ocena, komentarz, zgloszenie_naduzycia

Typy_kategorii_zdarzen – id_typy_kategorii_zdarzen, nazwa

Kategorie_zdarzen – id_kategorie_zdarzen, id_typy_kategorii_zdarzen, nazwa

Definicje_zdarzen – id_definicje_zdarzen, id_kategorie_zdarzen, id_nazwy_zdarzen

Nazwy_zdarzen – id_nazwy_zdarzen, id_zluzby_porzadkowe, nazwa

Sluzby_porzadkowe – id_sluzby_porzadkowe, nazwa

Zdarzenia – id_zdarzenia, id_nazwy_zdarzen, id_uzytkownika, wsp_we, wsp_ns, data_dodania, opis, adres_zdjecia, stan, wsp_waznosci

9. Projektowanie relacji pomiędzy encjami.


10. Projekt diagramów STD.

—-

pl/dydaktyka/sbd/2009/projekty/indect/projekt_konceptualny.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0