Both sides previous revision
Poprzednia wersja
Nowa wersja
|
Poprzednia wersja
|
pl:dydaktyka:psi:labs:lab_search [2020/10/05 19:27] msl [STRIPS] |
pl:dydaktyka:psi:labs:lab_search [2020/10/05 19:30] (aktualna) msl [7 Dla zainteresowanych] |
- Uruchom na gotowym grafie algorytm przeszukiwania i zapisz wyniki. | - Uruchom na gotowym grafie algorytm przeszukiwania i zapisz wyniki. |
| |
===== - Dla zainteresowanych ===== | ===== - Zagadnienie automatycznego planowania ===== |
| |
Podczas tego laboratorium dotknęliśmy bardzo ważnej i wszechobecnej (przemysł, robotyka, gry komputerowe, etc.) dziedziny AI, jaką jest planowanie. Zasadniczo planowanie polega na znalezieniu ciągu akcji (zwanego planem), który po zastosowaniu na stanie początkowym S, doprowadzi do osiągnięcia stanu docelowego G. Każda akcja posiada warunki, w których może zostać wykonana oraz skutki jej zastosowania. Planowanie jest **trudne**, o ile nie założy się odpowiednich ograniczeń na akcje, jego złożoność jest klasy [[http://en.wikipedia.org/wiki/PSPACE|PSPACE-zupełnej]]. Trzeba ponadto zauważyć, że w realnych nie zabawkowych problemach występują dodatkowe czynniki zwiększające trudność problemu: | Podczas tego laboratorium dotknęliśmy bardzo ważnej i wszechobecnej (przemysł, robotyka, gry komputerowe, etc.) dziedziny AI, jaką jest planowanie. Zasadniczo planowanie polega na znalezieniu ciągu akcji (zwanego planem), który po zastosowaniu na stanie początkowym S, doprowadzi do osiągnięcia stanu docelowego G. Każda akcja posiada warunki, w których może zostać wykonana oraz skutki jej zastosowania. Planowanie jest **trudne**, o ile nie założy się odpowiednich ograniczeń na akcje, jego złożoność jest klasy [[http://en.wikipedia.org/wiki/PSPACE|PSPACE-zupełnej]]. Trzeba ponadto zauważyć, że w realnych niezabawkowych problemach występują dodatkowe czynniki zwiększające trudność problemu: |
| |
* niepełna wiedza o aktualnym stanie (np. brak odpowiednich sensorów w robocie) | * niepełna wiedza o aktualnym stanie (np. brak odpowiednich sensorów w robocie) |
==== Zadania ==== | ==== Zadania ==== |
| |
- Należy pobrać {{:pl:dydaktyka:psi:labs:strips_planner.pl|kod programu planującego}} i uzupełnić go o informacje potrzebne do rozwiązania problemu bloków (sekcje ''%TODO:''). Objaśnienia: | - Należy pobrać uzupełnić powyższy program w Prologu o informacje potrzebne do rozwiązania problemu bloków (sekcje ''%TODO:''). Objaśnienia: |
- dla wygody planowania możemy pominąć numery kolumn, a stan może być reprezentowane przez pięć typów faktów (przykładowe stany można zobaczyć w sekcji ''EXAMPLES OF USAGE''): | - dla wygody planowania możemy pominąć numery kolumn, a stan może być reprezentowane przez pięć typów faktów (przykładowe stany można zobaczyć w sekcji ''EXAMPLES OF USAGE''): |
- ''ontable/1'' --- dany klocek leży na stole, np. ''ontable(a)'' | - ''ontable/1'' --- dany klocek leży na stole, np. ''ontable(a)'' |