|
|
pl:mindstorms:zestaw [2008/11/27 18:25] kkluza |
pl:mindstorms:zestaw [2019/06/27 15:50] |
====== Zestaw Mindstorms ====== | |
| |
===== Informacje o zestawie ===== | |
| |
* Minimalny wiek: 7 lat. | |
* Wymiary: 380x380x110 mm. | |
* Waga: 2,3 kg. | |
* Zasilanie: 6 baterii AA. | |
| |
| |
===== Elementy zestawu ===== | |
| |
| |
* [[#nxt brick|'Brick']] - 'Cegła' NXT z 32-bitowym procesorem, | |
* 3 [[#serwomotory|serwomotory]] z wbudowanymi czujnikami obrotu, | |
* [[#czujnik dźwięku|czujnik dźwięku]], | |
* [[#dalmierz ultradźwiękowy|dalmierz ultradźwiękowy]], | |
* [[#czujnik dotyku|czujnik dotyku]], | |
* [[#czujnik światła|rozpoznający kolory czujnik światła]], | |
* 577 klocków serii LEGO TECHNICS, | |
* intuicyjne [[pl:mindstorms:programowanie|środowisko programistyczne]], | |
* instrukcje obsługi, | |
* [[#plansza testowa|plansza testowa]], | |
* kable. | |
| |
| |
| |
===== Opis elementów ===== | |
==== NXT Brick ==== | |
| |
NXT Brick jest sercem robota Mindstorms. | |
Dzięki niemu możliwa jest komunikacja z robotem, programowanie i sterowanie. | |
| |
=== Elementy NXT Brick === | |
* Mikrokontroler 32-bit ARM7, | |
* 256 Kb FLASH, 64 Kb RAM, | |
* Mikrokontroler 8-bit AVR, | |
* 4 Kb FLASH, 512 B RAM, | |
* Porty połączenia z serwomotorami: A, B, C, | |
* Porty połączenia z sensorami: 1, 2, 3, 4, | |
* Port USB (12 Mbit/s), | |
* Głośni k8 kHz, kanał 8-bit, sample rate 2-16 KHz, | |
* Przyciski (do obsługi menu), | |
* Wyświetlacz LCD 100 x 64 px, | |
* Bluetooth wireless communication (Bluetooth Class II V2.0 compliant), | |
* 6 baterii AA. | |
| |
== Linki == | |
* http://mindstorms.lego.com/Overview/The_NXT.aspx | |
| |
=== Komunikacja z Brick === | |
| |
Komunikacja z Brick jest możliwa poprzez: | |
| |
* USB, | |
* Bluetooth. | |
| |
Obie metody zapewniają możliwość: | |
* ładowania programów do Brick, | |
* pobierania danych (np zebranych przez robota) z Brick. | |
| |
== Linki == | |
* [[http://www.extremenxt.com/vbfront.htm|NXT Bluetooth]] | |
| |
==== Serwomotory ==== | |
| |
W każdym zestawie znajdują się 3 serwomotory wyposażone w czujniki obrotu, pozwalające na: | |
* kontrolę prędkości obrotowej, | |
* dokładne śledzenie położenia wału silnika. | |
| |
== Linki == | |
* [[http://mindstorms.lego.com/Overview/Interactive_Servo_Motors.aspx|NXT Serwomotory]] | |
* [[http://www.philohome.com/nxtmotor/nxtmotor.htm|Szczegółowa budowa i charakterystyka serwomotoru]] | |
| |
==== Sensory ==== | |
| |
=== Czujnik dźwięku === | |
| |
Czujnik dźwięku - mikrofon do rejestracji poziomu natężenia dźwięku: | |
* podaje natężenie dźwięku zarówno w [dB] jak i w [dBA], | |
* ma zakres do 90 dB, | |
* określa procentowo skalę natężenia dźwięku. | |
| |
== Linki == | |
* http://mindstorms.lego.com/Overview/Sound_Sensor.aspx | |
| |
=== Dalmierz ultradźwiękowy === | |
Dalmierz ultradźwiękowy może być używany do: | |
* mierzenia odległości do przeszkody (cm i cale), | |
* wykrywania obiektów, | |
* wykrywania ruchu. | |
| |
Zakres: 0-255 cm.\\ | |
Precyzja: +/- 3 cm. | |
| |
Zasada działania: | |
Odległość jest obliczana na podstawie czasu, w którym fala dźwiękowa powraca do nadawcy (robota) po odbiciu od przeszkody (tę samą zasadę wykorzystują nietoperze i sonary w łodziach podwodnych). | |
| |
Uwagi: | |
* Obecność więcej niż 1 dalmierza ultradźwiękowego w tym samym otoczeniu może prowadzić do zakłóceń i błędnego działania dalmierzy. | |
* Zakrzywione powierzchnie (np. kule) są trudne do wykrycia. | |
| |
== Linki == | |
* http://mindstorms.lego.com/Overview/Ultrasonic_Sensor.aspx | |
| |
=== Czujnik dotyku === | |
Czujnik dotyku wykrywa dotknięcia za pomocą pomarańczowego przycisku, który rozróżnia 3 stany dotyku: | |
* pressed (wciśnięcie przycisku), | |
* bumped (pojedyncze naciśnięcie - wciśnięcie oraz zwolnienie przycisku), | |
* released (zwolnienie przycisku). | |
Dodatkowo 3 przyciski na NXT Brick (lewo, prawo, enter) mogą być ustawione jako czujniki dotyku. | |
| |
== Linki == | |
* http://mindstorms.lego.com/Overview/Touch_Sensor.aspx | |
| |
| |
=== Czujnik światła === | |
| |
Czujnik światła umożliwia: | |
* odróżnienie jasności od ciemności, | |
* określenie intensywności światła w otoczeniu (kierunkowo), | |
* pomiar intensywności światła odbitego od kolorowych powierzchni (pośrednie rozpoznawanie kolorów). | |
| |
== Linki == | |
* http://mindstorms.lego.com/Overview/Light_Sensor.aspx | |
| |
| |
==== Plansza testowa ==== | |
| |
* Wymiary: 90 cm x 60 cm. | |
* Przeznaczenie: testowania tworzonych robotów. | |
* Zawartość: | |
* różnobarwne pola do kalibracji czujnika koloru, | |
* obszar ogrodzony czarną linią do testowania robotów poruszających się wewnątrz niego, | |
* linijka do sprawdzenia wskazań pomiarów czujnika odległości, | |
* pole do analizowania położenia kątowego robota. | |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
===== Więcej o zestawie ===== | |
| |
* [[http://mindstorms.lego.com/Overview/The_NXT.aspx|LEGO NXT Overview]] | |
* [[http://en.wikipedia.org/wiki/Lego_Mindstorms_NXT|NXT na Wikipedii]] | |
* [[http://www.philohome.com/nxt.htm]] | |
| |
| |
| |