Both sides previous revision
Poprzednia wersja
Nowa wersja
|
Poprzednia wersja
|
pl:mindstorms:zestaw [2008/11/16 13:26] kkluza |
pl:mindstorms:zestaw [2019/06/27 15:50] (aktualna) |
| |
=== Elementy NXT Brick === | === Elementy NXT Brick === |
* Mikrokontroler 32-bit ARM7 | * Mikrokontroler 32-bit ARM7, |
* 256 Kb FLASH, 64 Kb RAM | * 256 Kb FLASH, 64 Kb RAM, |
* Mikrokontroler 8-bit AVR | * Mikrokontroler 8-bit AVR, |
* 4 Kb FLASH, 512 B RAM | * 4 Kb FLASH, 512 B RAM, |
* Porty połączenia z serwomotorami: A, B, C | * Porty połączenia z serwomotorami: A, B, C, |
* Porty połączenia z sensorami: 1, 2, 3, 4 | * Porty połączenia z sensorami: 1, 2, 3, 4, |
* Port USB (12 Mbit/s) | * Port USB (12 Mbit/s), |
* Głośni k8 kHz, kanał 8-bit, sample rate 2-16 KHz | * Głośni k8 kHz, kanał 8-bit, sample rate 2-16 KHz, |
* Przyciski (do obsługi menu) | * Przyciski (do obsługi menu), |
* Wyświetlacz LCD 100 x 64 px | * Wyświetlacz LCD 100 x 64 px, |
* Bluetooth wireless communication (Bluetooth Class II V2.0 compliant) | * Bluetooth wireless communication (Bluetooth Class II V2.0 compliant), |
* 6 baterii AA | * 6 baterii AA. |
| |
== Linki == | == Linki == |
Komunikacja z Brick jest możliwa poprzez: | Komunikacja z Brick jest możliwa poprzez: |
| |
* USB | * USB, |
* Bluetooth | * Bluetooth. |
| |
Obie metody zapewniają możliwość: | Obie metody zapewniają możliwość: |
* ładowania programów do Brick | * ładowania programów do Brick, |
* pobierania danych (np zebranych przez robota) z Brick | * pobierania danych (np zebranych przez robota) z Brick. |
| |
== Linki == | == Linki == |
==== Serwomotory ==== | ==== Serwomotory ==== |
| |
W każdym zestawie znajdują się 3 serwomotory: | W każdym zestawie znajdują się 3 serwomotory wyposażone w czujniki obrotu, pozwalające na: |
* pozwalające na kontrolę prędkości obrotowej | * kontrolę prędkości obrotowej, |
* wyposażone w czujniki obrotu pozwalające na dokładne śledzenie położenia wału silnika | * dokładne śledzenie położenia wału silnika. |
| |
== Linki == | == Linki == |
| |
=== Czujnik dźwięku === | === Czujnik dźwięku === |
* mikrofon do rejestracji poziomu natężenia dźwięku | |
* podaje natężenie dźwięku zarówno w [dB] jak i w [dBA] | Czujnik dźwięku - mikrofon do rejestracji poziomu natężenia dźwięku: |
* zakres do 90 dB | * podaje natężenie dźwięku zarówno w [dB] jak i w [dBA], |
* procentowa skala natężenia dźwięku | * ma zakres do 90 dB, |
| * określa procentowo skalę natężenia dźwięku. |
| |
== Linki == | == Linki == |
| |
=== Dalmierz ultradźwiękowy === | === Dalmierz ultradźwiękowy === |
Może być używany do: | Dalmierz ultradźwiękowy może być używany do: |
* mierzenia odległości do przeszkody (cm i cale) | * mierzenia odległości do przeszkody (cm i cale), |
* wykrywania obiektów | * wykrywania obiektów, |
* wykrywania ruchu | * wykrywania ruchu. |
| |
Zakres: 0-255 cm, precyzja +/- 3 cm. | Zakres: 0-255 cm.\\ |
| Precyzja: +/- 3 cm. |
| |
Zasada działania: | Zasada działania: |
Odległość jest obliczona na podstawie czasu, w którym fala dźwiękowa powraca do nadawcy (robota) po odbiciu od przeszkody. (Tą samą zasadę wykorzystuję nietoperze i łodzie podwodne.) | Odległość jest obliczana na podstawie czasu, w którym fala dźwiękowa powraca do nadawcy (robota) po odbiciu od przeszkody (tę samą zasadę wykorzystują nietoperze i sonary w łodziach podwodnych). |
| |
Uwagi: | Uwagi: |
* Obecność więcej niż 1 dalmierza ultradźwiękowego w tym samym otoczeniu może prowadzić do zakłóceń i błędnego działania dalmierzy. | * Obecność więcej niż 1 dalmierza ultradźwiękowego w tym samym otoczeniu może prowadzić do zakłóceń i błędnego działania dalmierzy. |
* Zakrzywione powierzchnie (np. kule) są ciężkie do wykrycia. | * Zakrzywione powierzchnie (np. kule) są trudne do wykrycia. |
== Linki == | == Linki == |
* http://mindstorms.lego.com/Overview/Ultrasonic_Sensor.aspx | * http://mindstorms.lego.com/Overview/Ultrasonic_Sensor.aspx |
| |
=== Czujnik dotyku === | === Czujnik dotyku === |
* wykrywa dotknięcia za pomocą pomarańczo | Czujnik dotyku wykrywa dotknięcia za pomocą pomarańczowego przycisku, który rozróżnia 3 stany dotyku: |
* rozróżnia 3 stany dotyku: | * pressed (wciśnięcie przycisku), |
* pressed (wciśnięcie) | * bumped (pojedyncze naciśnięcie - wciśnięcie oraz zwolnienie przycisku), |
* bumped (wyciśnięcie) | * released (zwolnienie przycisku). |
* released (wciśnięcie oraz wyciśnięcie) | Dodatkowo 3 przyciski na NXT Brick (lewo, prawo, enter) mogą być ustawione jako czujniki dotyku. |
* dodatkowo: 3 przyciski na NXT Brick (lewo, prawo, enter) mogą być ustawione jako czujniki dotyku | |
== Linki == | == Linki == |
* http://mindstorms.lego.com/Overview/Touch_Sensor.aspx | * http://mindstorms.lego.com/Overview/Touch_Sensor.aspx |
| |
=== Czujnik światła === | === Czujnik światła === |
* umożliwia odróżnienie jasności od ciemności | |
* określa intensywność światła w otoczeniu (kierunowo) | Czujnik światła umożliwia: |
* mierzy intensywność światła odbitego od kolorowych powierzchni (pośrednie rozpoznawanie kolorów) | * odróżnienie jasności od ciemności, |
| * określenie intensywności światła w otoczeniu (kierunkowo), |
| * pomiar intensywności światła odbitego od kolorowych powierzchni (pośrednie rozpoznawanie kolorów). |
== Linki == | == Linki == |
* http://mindstorms.lego.com/Overview/Light_Sensor.aspx | * http://mindstorms.lego.com/Overview/Light_Sensor.aspx |
==== Plansza testowa ==== | ==== Plansza testowa ==== |
| |
* Wymiary: 90 cm x 60 cm | * Wymiary: 90 cm x 60 cm. |
* Przeznaczenie: testowania tworzonych robotów | * Przeznaczenie: testowania tworzonych robotów. |
* Zawartość: | * Zawartość: |
* różnobarwne pola do kalibracji czujnika koloru | * różnobarwne pola do kalibracji czujnika koloru, |
* obszar ogrodzony czarną linią do testowania robotów poruszających się wewnątrz niego | * obszar ogrodzony czarną linią do testowania robotów poruszających się wewnątrz niego, |
* linijka do sprawdzenia wskazań pomiarów czujnika odległości | * linijka do sprawdzenia wskazań pomiarów czujnika odległości, |
* pole do analizowania położenia kątowego robota | * pole do analizowania położenia kątowego robota. |
| |
== Linki == | |
* | |
| |
| |
| |
| |
| ==== Łączenie komponentów ==== |
| |
| Do portów B i C należy podłączyć silniki odpowiadające za ruch. Do portu A silnik używany do dodatkowych funkcji. |
| Standardowe podłączenie sensorów (można podłączyć je dowolnie): |
| * Port 1: czujnik dotyku. |
| * Port 2: czujnik dźwięku. |
| * Port 3: czujnik światła. |
| * Port 4: dalmierz ultradźwiękowy. |
| |
===== Więcej o zestawie ===== | ===== Więcej o zestawie ===== |