Serwis "Futsalteam" - Projekt konceptualny
Przedmiotem naszego projektu jest stworzenie serwisu internetowego „futsalteam”. Dzięki temu serwisowi, dowolny użytkownik będzie mógł w łatwy sposób założyć stronę własnej drużyny futsalowej. Futsal jest dziedziną sportu podobną do piłki nożnej, jednak ze znaczącymi różnicami, gdzie główną z nich jest rozgrywanie zawodów w hali sportowej. Jest to dziedzina sportu w ostatnich 10 latach bardzo szybko rozwijająca się w Polsce, a szczególnie w województwie małopolskim i na Śląsku. Bardzo wiele przedsiębiorstw decyduje się na wystawienie swojej drużyny w różnych organizowanych biznes ligach czy też ligach firm. Są one o tyle popularne, że pogoda nie jest wstanie zakłócić przebiegu rozgrywek i odebrać przyjemności z gry.
W związku z taką sytuacją powstawania praktycznie co chwilę nowej drużyny, po przeprowadzeniu wstępnego wywiadu, nie jedna z nich chciałaby dokumentować gdzieś swoje dokonania, a wiadomo że najlepiej za pomocą strony internetowej drużyny. Stąd właśnie wypłynęła inicjatywa stworzenia takiego serwisu pozwalającego szybko i sprawnie utworzyć stronę internetową drużyny futsalowej z różnymi funkcjonalnościami dopasowanymi pod sport jakim jest futsal.
Dla tego serwisu konieczne jest stworzenie obszernej bazy danych, z licznymi tabelami i polami, które będą przechowywać dane poszczególnych stron użytkowników, oraz inne konieczne dane.
2. Analiza stanu wyjściowego
Jeżeli chodzi o istniejące rozwiązania to jedynym znanym podobnym rozwiązaniem jest serwis futbolowo.pl, jednak jest on zorientowany typowo na piłkę nożną trawiastą. Jest on często używany przez kluby piłkarskie w celach założenia serwisu informacyjnego o drużynach, w szczególności przez kluby z niskim budżetem.
Jeżeli zaś mowa o serwisie dla drużyn w futsalu to nie spotkano się z takim rozwiązaniem na rynku Polskim, po dokonaniu przeglądu. Innowacyjnością jest wykonanie takiego projektu, a także dodanie kilku rozwiązań, które mogą być pomocne dla administratora tak założonego serwisu, czy też użytkownika będącego np. członkiem klubu. Finalny projekt oferować będzie elementy i funkcjonalności typowe i charakterystyczne dla futsalu, takie jak schematy w grze, w stałych fragmentach, taktyki itd.
3. Analiza wymagań użytkownika
W projekcie wyróżnia się 4 rodzaje użytkowników: Administrator serwisu, administratorzy podstron, użytkownik zarejestrowany, gość. Administrator serwisu jest to osoba która będzie miała prawo do zarządzania i nadzorowania całego serwisu oraz bazy danych. Administratorzy podstron będą to osoby które założą stronę drużyny. Stronę może w rzeczywistości założyć każdy, prezes, zawodnik, trener itd. stąd ustalenie jednolitej nazwy. Użytkownicy zarejestrowani to osoby, które zarejestrują się w serwisie, a następnie poprzez zalogowanie się będą miały dostęp do stron i widoków dostępnych tyko dla nich, bądź komentowania artykułów czy udziału w lidze typerów. Dodatkowo zarejestrowana osoba otrzyma od administratora status odpowiedni do pełnionej funkcji w danym klubie (zawodnik, trener, kierownik itd.). Gość to każdy użytkownik, który zechce wejść na stronę drużyny.
Funkcjonalności serwisu:
Konieczne:
Założenie strony własnej drużyny będzie bardzo łatwe, ponieważ:
będzie zaimplementowany gotowy formularz do wpisania niezbędnych elementów zawartych na stronie,
użytkownik będzie miał dostęp do systemu pomocy,
użytkownik (członek zespołu) w łatwy sposób będzie mógł zamieszczać zdjęcia z meczów swojej drużyny poprzez interfejs na stronie,
użytkownik będzie miał dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk oraz bieżącej tabeli drużyn, po wprowadzeniu np. aktualnych wyników.
Dodatkowo:
Ustalanie taktyki na mecz – widoczne tylko dla użytkowników należących do danej drużyny (trenera, piłkarzy), oraz rozpisane aktualne schematy rozgrywek.
do powyższego podpunktu edytor tworzenia taktyk.
Dla użytkowników zalogowanych jako kibic danej drużyny możliwość typowania wyników – liga typerów.
Chat dla zalogowanych użytkowników.
Intranet dla wszystkich drużyn, pomagający np. w organizacji turnieji.
Moduły do wykonania:
projekt i stworzenie bazy danych,
konfiguracja i zarządzanie serwerem bazy danych,
moduł persystencji obiektów,
procedury Java Script,
walidacja formularzy,
projekt strony,
CSS,
HTML.
4. Określenie scenariuszy użycia
Serwis „Futsalteam” ma być systemem, który będzie służył zarówno kibicom, jak i samym drużynom. „Futsalteam” ma pomóc w organizacji drużyny np. poprzez umieszczanie taktyki przez trenera na najbliższy mecz, informowanie zawodników o wynikach, spotkaniach. Jednocześnie strona ma służyć pomocą kibicom, aby mogli oni zobaczyć m.in. informacje o najbliższych meczach, statystyki, zdjęcia oraz dodawać komentarze.
5. Identyfikacja funkcji
Dodawanie nowych użytkowników
Logowanie
Dodawanie nowych drużyn
Wybór stylu strony danej drużyny
Dodawanie zawodników do drużyny
Dodawanie trenera do drużyny
Organizowanie rozgrywek
Ustalanie terminów meczów w rozgrywkach
Prowadzenie statystyk dla danych rozgrywek
Prowadzenie statystyk danej drużyny w danych rozgrywkach
Prowadzenie statystyk dla zawodnika (liczba bramek)
Dodawanie artykułów dla drużyny
Dodawanie komentarzy przez zalogowanych użytkowników
Modyfikacja profilu użytkownika
6. Analiza hierarchii funkcji projektowanej aplikacji
Rejestracja uczestnika
Aktywacja konta
Aktywacja konta trenera
Aktywacja konta zawodnika
Aktywacja konta kibica
Obsługa administratora:
Zakładanie strony nowej drużyny
Moderacja komentarzy
Zmiany informacji o drużynie
Obsługa trenera:
Logowanie trenera
Dodawanie i oglądanie zdjęć drużyny
Wprowadzanie wyników drużyny i innych danych
Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
Rozpisywanie taktyki na mecz i aktualnych schematów rozgrywek
Możliwość dodawania komentarzy
Obsługa zawodnika:
Logowanie zawodnika
Dodawanie i oglądanie zdjęć drużyny
Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
Wgląd do taktyki na mecz i aktualnych schematów rozgrywek
Możliwość dodawania komentarzy
Obsługa kibica:
Logowanie kibica
Oglądanie zdjęć drużyny
Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
Możliwość dodawania komentarzy
Obsługa uczestnika niezarejestrowanego:
Rejestracja
Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
Oglądanie: informacje o drużynie, najbliższych spotkaniach, zdjęcia itp.
7. Budowa i analiza diagramu przepływu danych
8. Wybór encji (obiektów) i ich atrybutów
Uzytkownik
Druzyna
Druzyna_ID
Druzyna
Domena
Miejscowosc
Wojewodztwo
Powiat
Styl
Styl_ID
Druzyna_ID
Css_ID
Zawodnik
Zawodnik_ID
Imie_Z
Nazwisko_Z
Druzyna_ID
Numer
Bramki
Trener
Trener_ID
Imie_T
Nazwisko_T
Druzyna_ID
Rozgrywki
Rozgrywki_ID
Rozgrywki_Nazwa
Mecz
Mecz_ID
Rozgrywki_ID
Druzyna_Dom
Druzyna_Wyjazd
Bramki_Dom
Bramki_Wyjazd
Data_meczu
Strzelcy_bramek
Statystyki
Druzyna_ID
Rozgrywki_ID
Wygrane
Remisy
Porazki
Punkty
Artykuł
Artykul_ID
Login
Druzyna_ID
Tytul_A
Tekst_A
Data_A
Komentarz
Komentarz_ID
Login
Artykul_ID
Tekst_K
Data_K
9. Projektowanie powiązań (relacji) pomiędzy encjami
10. Projekt diagramów STD (State Transition Diagram)