Serwis "Futsalteam" - Projekt konceptualny

1. Sformułowanie zadania projektowego

Przedmiotem naszego projektu jest stworzenie serwisu internetowego „futsalteam”. Dzięki temu serwisowi, dowolny użytkownik będzie mógł w łatwy sposób założyć stronę własnej drużyny futsalowej. Futsal jest dziedziną sportu podobną do piłki nożnej, jednak ze znaczącymi różnicami, gdzie główną z nich jest rozgrywanie zawodów w hali sportowej. Jest to dziedzina sportu w ostatnich 10 latach bardzo szybko rozwijająca się w Polsce, a szczególnie w województwie małopolskim i na Śląsku. Bardzo wiele przedsiębiorstw decyduje się na wystawienie swojej drużyny w różnych organizowanych biznes ligach czy też ligach firm. Są one o tyle popularne, że pogoda nie jest wstanie zakłócić przebiegu rozgrywek i odebrać przyjemności z gry.

W związku z taką sytuacją powstawania praktycznie co chwilę nowej drużyny, po przeprowadzeniu wstępnego wywiadu, nie jedna z nich chciałaby dokumentować gdzieś swoje dokonania, a wiadomo że najlepiej za pomocą strony internetowej drużyny. Stąd właśnie wypłynęła inicjatywa stworzenia takiego serwisu pozwalającego szybko i sprawnie utworzyć stronę internetową drużyny futsalowej z różnymi funkcjonalnościami dopasowanymi pod sport jakim jest futsal.

Dla tego serwisu konieczne jest stworzenie obszernej bazy danych, z licznymi tabelami i polami, które będą przechowywać dane poszczególnych stron użytkowników, oraz inne konieczne dane.

2. Analiza stanu wyjściowego

Jeżeli chodzi o istniejące rozwiązania to jedynym znanym podobnym rozwiązaniem jest serwis futbolowo.pl, jednak jest on zorientowany typowo na piłkę nożną trawiastą. Jest on często używany przez kluby piłkarskie w celach założenia serwisu informacyjnego o drużynach, w szczególności przez kluby z niskim budżetem.

Jeżeli zaś mowa o serwisie dla drużyn w futsalu to nie spotkano się z takim rozwiązaniem na rynku Polskim, po dokonaniu przeglądu. Innowacyjnością jest wykonanie takiego projektu, a także dodanie kilku rozwiązań, które mogą być pomocne dla administratora tak założonego serwisu, czy też użytkownika będącego np. członkiem klubu. Finalny projekt oferować będzie elementy i funkcjonalności typowe i charakterystyczne dla futsalu, takie jak schematy w grze, w stałych fragmentach, taktyki itd.

3. Analiza wymagań użytkownika

W projekcie wyróżnia się 4 rodzaje użytkowników: Administrator serwisu, administratorzy podstron, użytkownik zarejestrowany, gość. Administrator serwisu jest to osoba która będzie miała prawo do zarządzania i nadzorowania całego serwisu oraz bazy danych. Administratorzy podstron będą to osoby które założą stronę drużyny. Stronę może w rzeczywistości założyć każdy, prezes, zawodnik, trener itd. stąd ustalenie jednolitej nazwy. Użytkownicy zarejestrowani to osoby, które zarejestrują się w serwisie, a następnie poprzez zalogowanie się będą miały dostęp do stron i widoków dostępnych tyko dla nich, bądź komentowania artykułów czy udziału w lidze typerów. Dodatkowo zarejestrowana osoba otrzyma od administratora status odpowiedni do pełnionej funkcji w danym klubie (zawodnik, trener, kierownik itd.). Gość to każdy użytkownik, który zechce wejść na stronę drużyny.

Funkcjonalności serwisu:

Konieczne: Założenie strony własnej drużyny będzie bardzo łatwe, ponieważ:

  • będzie zaimplementowany gotowy formularz do wpisania niezbędnych elementów zawartych na stronie,
  • użytkownik będzie miał dostęp do systemu pomocy,
  • użytkownik (członek zespołu) w łatwy sposób będzie mógł zamieszczać zdjęcia z meczów swojej drużyny poprzez interfejs na stronie,
  • użytkownik będzie miał dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk oraz bieżącej tabeli drużyn, po wprowadzeniu np. aktualnych wyników.

Dodatkowo:

  • Ustalanie taktyki na mecz – widoczne tylko dla użytkowników należących do danej drużyny (trenera, piłkarzy), oraz rozpisane aktualne schematy rozgrywek.
  • do powyższego podpunktu edytor tworzenia taktyk.
  • Dla użytkowników zalogowanych jako kibic danej drużyny możliwość typowania wyników – liga typerów.
  • Chat dla zalogowanych użytkowników.
  • Intranet dla wszystkich drużyn, pomagający np. w organizacji turnieji.
Moduły do wykonania:
  • projekt i stworzenie bazy danych,
  • konfiguracja i zarządzanie serwerem bazy danych,
  • moduł persystencji obiektów,
  • procedury Java Script,
  • walidacja formularzy,
  • projekt strony, CSS, HTML.

4. Określenie scenariuszy użycia

Serwis „Futsalteam” ma być systemem, który będzie służył zarówno kibicom, jak i samym drużynom. „Futsalteam” ma pomóc w organizacji drużyny np. poprzez umieszczanie taktyki przez trenera na najbliższy mecz, informowanie zawodników o wynikach, spotkaniach. Jednocześnie strona ma służyć pomocą kibicom, aby mogli oni zobaczyć m.in. informacje o najbliższych meczach, statystyki, zdjęcia oraz dodawać komentarze.

5. Identyfikacja funkcji

  • Dodawanie nowych użytkowników
  • Logowanie
  • Dodawanie nowych drużyn
  • Wybór stylu strony danej drużyny
  • Dodawanie zawodników do drużyny
  • Dodawanie trenera do drużyny
  • Organizowanie rozgrywek
  • Ustalanie terminów meczów w rozgrywkach
  • Prowadzenie statystyk dla danych rozgrywek
  • Prowadzenie statystyk danej drużyny w danych rozgrywkach
  • Prowadzenie statystyk dla zawodnika (liczba bramek)
  • Dodawanie artykułów dla drużyny
  • Dodawanie komentarzy przez zalogowanych użytkowników
  • Modyfikacja profilu użytkownika

6. Analiza hierarchii funkcji projektowanej aplikacji

  1. Rejestracja uczestnika
  2. Aktywacja konta
    1. Aktywacja konta trenera
    2. Aktywacja konta zawodnika
    3. Aktywacja konta kibica
  3. Obsługa administratora:
    1. Zakładanie strony nowej drużyny
    2. Moderacja komentarzy
    3. Zmiany informacji o drużynie
  4. Obsługa trenera:
    1. Logowanie trenera
    2. Dodawanie i oglądanie zdjęć drużyny
    3. Wprowadzanie wyników drużyny i innych danych
    4. Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
    5. Rozpisywanie taktyki na mecz i aktualnych schematów rozgrywek
    6. Możliwość dodawania komentarzy
  5. Obsługa zawodnika:
    1. Logowanie zawodnika
    2. Dodawanie i oglądanie zdjęć drużyny
    3. Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
    4. Wgląd do taktyki na mecz i aktualnych schematów rozgrywek
    5. Możliwość dodawania komentarzy
  6. Obsługa kibica:
    1. Logowanie kibica
    2. Oglądanie zdjęć drużyny
    3. Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
    4. Możliwość dodawania komentarzy
  7. Obsługa uczestnika niezarejestrowanego:
    1. Rejestracja
    2. Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk
    3. Oglądanie: informacje o drużynie, najbliższych spotkaniach, zdjęcia itp.

7. Budowa i analiza diagramu przepływu danych

8. Wybór encji (obiektów) i ich atrybutów

  • Uzytkownik
    • Uzytkownik_ID
    • Login
    • Hasło
    • Imie
    • Nazwisko
    • E-mail
    • Data_rejestracji
    • Data_ostaniego_zalogowania
    • Status
  • Druzyna
    • Druzyna_ID
    • Druzyna
    • Domena
    • Miejscowosc
    • Wojewodztwo
    • Powiat
  • Styl
    • Styl_ID
    • Druzyna_ID
    • Css_ID
  • Zawodnik
    • Zawodnik_ID
    • Imie_Z
    • Nazwisko_Z
    • Druzyna_ID
    • Numer
    • Bramki
  • Trener
    • Trener_ID
    • Imie_T
    • Nazwisko_T
    • Druzyna_ID
  • Rozgrywki
    • Rozgrywki_ID
    • Rozgrywki_Nazwa
  • Mecz
    • Mecz_ID
    • Rozgrywki_ID
    • Druzyna_Dom
    • Druzyna_Wyjazd
    • Bramki_Dom
    • Bramki_Wyjazd
    • Data_meczu
    • Strzelcy_bramek
  • Statystyki
    • Druzyna_ID
    • Rozgrywki_ID
    • Wygrane
    • Remisy
    • Porazki
    • Punkty
  • Artykuł
    • Artykul_ID
    • Login
    • Druzyna_ID
    • Tytul_A
    • Tekst_A
    • Data_A
  • Komentarz
    • Komentarz_ID
    • Login
    • Artykul_ID
    • Tekst_K
    • Data_K

9. Projektowanie powiązań (relacji) pomiędzy encjami

10. Projekt diagramów STD (State Transition Diagram)

pl/dydaktyka/ztb/2011/projekty/futsalteam/start/projekt_konceptualny.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0