Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:migracja_crm:start [2011/09/28 11:53]
ztb2011
pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:migracja_crm:start [2019/06/27 15:50]
Linia 1: Linia 1:
-===== Wdrażanie systemów CRM czyli  udoskonalenie procesów zarządzania przepływu danych w firmie.===== 
- 
- 
-===== 1.Definicja CRM. ===== 
- 
-CRM (ang. Customer Relationship Management) można określić jako zestaw procedur i narzędzi związanych z zarządzaniem kontaktami z klientami. Z punktu widzenia informatycznego nie może być on traktowany jedynie jako technologia,​ należy pamiętać, że jest to przede wszystkim wsparcie dla strategii zarządzania firmy. Umożliwia gromadzenie,​ przechowywanie,​ analizowanie i raportowanie danych dotyczących klientów. Wspomaga także organizację,​ systematyzuje i usprawnia prace grupowe i jednostkowe. 
- 
-===== 2.CRM w polityce firmy. ===== 
- 
- ​Każda firma działa w pewien usystematyzowany,​ ale specyficzny dla siebie sposób, toteż w różnych rodzajach przedsiębiorstw różnie podchodzi sie do zagadnienia CRM. Można dla przykładu, używać CRMu w kontekście strategii marketingowej nawiązując coraz bliższe kontakty z klientami, coraz to lepiej dopasowując się do jego potrzeb, poprzez wykorzystanie ogromnych ilości danych gromadzonych w systemie. Równie dobrze sprawdza się zastosowanie CRMu jako metodologii czyli zbioru metod i technologii służących utrzymaniu klienta. W najprostszym przypadku możemy traktować CRM jako strategie korporacyjną,​ mającej na celu zbudowanie i zacieśnianie korzystnych dla obu stron relacji. 
-Przyjęło się, że systemy CRM działają zasadniczo w czterech obszarach: 
- 
-  * Operacyjny (front-office) - są to wszystkie obszary na których firma styka się z klientem. na tym etapie obsługiwane są takie funkcje jak: zarządzanie marketingiem,​ zarządzanie ​ zamówieniami,​ obsługa klienta, fakturowanie i wysyłki. 
-  * Analityczny - polega na zrozumieniu działań klienta w kontaktach z firmą. Ważną częścią tego etapu jest sporządzanie przez system raportów, które jesteśmy później w stanie wykorzystać do analizy nawet indywidualnych zachowań klientów, 
-  * Kontaktowy (kooperacyjny) - koordynuje kanały kontaktowa z klientami, dostawcami i partnerami biznesowymi,​ 
-  * Strategiczny - główną cecha jest budowanie wewnątrz firmy kultury koncentracji na kliencie. Może obejmować takie zagadnienia jak alokacja zasobów, sposób promocji pracowników,​ konstrukcje formalnych procedur i reakcji na zdarzenia itp.. 
- 
-===== 3.Wdrożenie CRM. ===== 
- 
-Systemy CRM to potężne narzędzia, z których największe korzyści wyciągają duże przedsiębiorstwa o skomplikowanych strukturach i dobrze zdefiniowanych procesach biznesowych,​ gdzie wprowadzenie systemu CRM porządkuje i systematyzuje pewne prace skoncentrowane na obsłudze klienta. 
- 
-== == 
- 
-^Ogólny schemat wdrażania systemu CRM^^Elementy strategii CRM^ 
-|{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03410.jpg|}}||{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03411.jpg|}}| 
- 
-W przypadku małych i średnich firm tak zaawansowany proces analizy , organizacji i przygotowania do wdrożenia ,  jest o wiele prostszy i może składać się z pięciu kroków: 
-  - Stworzenie zespołu analitycznego. 
-  - Analiza potrzeb firmy. 
-  - Określenie funkcjonalności systemu . 
-  - Wybranie i dopasowanie rozwiązania. 
-  - Wdrożenie systemu 
- 
-== == 
- 
-^Proces wdrażenia CRM^ 
-|{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03412.jpg|}}| 
- 
-== ==  
- 
-Podczas wdrażania tego typu systemu można stosować podejście kaskadowe: 
-badanie wstępne, określenie wymagań, projektowanie,​ testowanie , wdrożenie i ocena końcowa. Zasadniczym minusem jest jednak sytuacja, w której podczas oceny końcowej okazuje ​ się, że na którymś etapie wystąpił błąd, wtedy cały proces rozpoczyna się od nowa. Znacznie lepsze będzie zatem podejście iteracyjne na bazie modelu spiralnego. Zaleta tego podejścia jest to , ze w samej swojej specyfice systemy CRM są bardzo elastyczne pod względem rozbudowy i dokładania kolejnych elementów. To ewolucyjne podejście, gwarantuje nam zmniejszenie kosztów wdrożenia, a także dużą dowolność podczas rozszerzanie funkcjonalności przy każdej iteracji. ​ 
- 
-== == 
-^Rozwój projektu metoda spiralną^ 
-|{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03413.jpg|}}| 
- 
-== == 
- 
-===== 4. Korzyści płynące z wdrożenia CRM. ===== 
- 
-  - Wzrost przychodów i zysków - Oprogramowanie CRM umożliwia opracowanie planu zwiększenia sprzedaży i zysków w perspektywie długoterminowej. Dzięki niemu dane dotyczące oraz prognozy dostępne natychmiast co umożliwia dokładne zbadanie przychodów i kosztów, tak aby zdecydować,​ o dalszych działaniach. 
-  - Nawiązywanie i poprawa kontaktów handlowych - Dzięki zautomatyzowanemu oprogramowaniu CRM umożliwia zespołowi ds. sprzedaży monitorowanie kontaktów, aż do momentu, gdy stają się klientami. W ten sposób firmy mogą zwiększyć sprzedaż i przychody poprzez generowanie dużej ilości potencjalnych klientów na bazie zdobytych kontaktów. ​ 
-  - Elastyczność dzięki skalowalności - jest to niebywała korzyść dla przedsiębiorstw,​ które chcą sie rozbudowywać. Dzięki skalowalności nie stanowi to problemu, ani pod względem technicznym,​ ani z punktu widzenia zmiany logiki biznesowej.  ​ 
-  - Lepsza obsługa klienta - oprogramowanie CRM posiada dostęp do scentralizowanych danych klienta, jak również szablon e-mail, który pozwala użytkownikowi CRM na szybkie odszukanie ważnych danych klienta i skutecznie komunikowanie się z nim, kiedy potrzebują pomocy w temacie usług lub produktów. Informacja o kliencie pozyskiwana jest albo poprzez punkty sprzedaży (POS) lub poprzez sprzedaż i dane o zakupach. 
-  - Zwiększona sprzedaż krzyżowa (cross selling) i sprzedaż rozszerzona (up-selling) dla istniejących klientów ​ - cechuje się to szczególnym dbaniem o stałych klientów, którzy są dla firmy pewnym ​ , źródłem dochodu. Ich lojalność jest kluczowa, toteż system CRM pozwała łatwo określić komu należą sie jakie przywileje (rabaty, promocje, gratisy itp.) 
-  - Dostępność informacji ułatwiających kluczowe decyzje - niektóre systemy CRM posiadają funkcję ​ śledzenia konkurencji,​ wtedy mamy możliwość prześledzenia występujących trendów, przeprowadzanych akcji marketingowych i w ten sposób być przygotowanym na kolejny ruch konkurencji. 
-  - Profilowanie klientów oraz lepszy marketing docelowy - W celu zapoznania klientów i zaspokajania ich potrzeb, system CRM monitoruje szczegóły dotyczące klientów tj. zlecenia oczekujące,​ historie płatności i zakupionych przedmiotów,​ rejon, z którego pochodzi klient (kod pocztowy) itp. Dzięki temu mamy możliwość stworzenia profilu klienta, i lepsze rozpoznawanie jego preferencji. 
- 
-===== 5. Microsoft Dynamics CRM 2011. ===== 
- 
-{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​mdcrm2011.png|}} 
- 
-== ==  
- 
-– jest to wielojęzyczny system do Zarządzania Relacjami z Klientem (CRM) stworzonym przez firmę Microsoft. Oprogramowanie to skupia się głównie na sprzedaży, marketingu i obsłudze klienta, jednakże Microsoft ciągle rozszerza jego możliwości. 
- 
-Microsoft Dynamics CRM 2011 działa w środowisku chmury oraz poprzez instalację na komputerze klienta. Nowe możliwości to min.: 
-  * wizualizacje, ​ 
-  * pulpity, 
-  * zarządzanie dokumentami, ​ 
-  * synchronizację z Microsoft Outlookiem, i pakietem Microsoft Office. 
-  
-== Niektóre funkcjonalności MD CRM 2011: == 
- 
-  * Zarządzanie zadaniami -  tworzenie, śledzenie, rozwiązywanie i przekazywanie. ​ 
-  * Natywny klient programu Outlook - zarządzanie:​ kontaktami, kalendarzem,​ zadaniami serwisowymi oraz pocztą elektroniczną. ​ 
-  * Zaawansowana personalizacja - widok osobisty, list najczęściej używanych elementów oraz znakowanie rekordów. ​ 
-  * Pełna historia interakcji- monitorowanie szczegółów każdej interakcji, w tym również ofert, zamówień, umów i zadań. ​ 
-  * Reakcja serwisu: scalanie wiadomości,​ szablony oraz możliwości konwersji wiadomości e-mail w zadania. 
-  * Zintegrowany harmonogram usług - zarządzanie harmonogramem usług świadczonych w terenie oraz obiektami i zasobami. ​ 
-  * Historia zakupów - monitoring historii zakupów, kontaktów oraz terminów kluczowych odnowień. 
-  * Analiza usług - dostęp do informacji dzięki konfigurowalnym lub gotowym do pracy w standardowej konfiguracji pulpitom nawigacyjnym,​ szczegółowe analizy oraz wbudowane funkcje wizualizacji danych. ​ 
-  * Kolejkowanie usług - kolejki dla każdej jednostki, oraz każdego użytkownika lub zespołu. 
-  * Inspekcja kartoteki obsługi: wgląd w działania związane z usługami i pomocą techniczną oraz inspekcje obejmujące cały system. ​ 
-  * Wspomagany proces usług: przekazywanie zadań dzięki wspomaganym dialogom, zautomatyzowanym procesom oraz regułom formatowania warunkowego. ​ 
-  * Zarządzanie celami usług: monitoring celów ​ usług — takie jak obsługa pierwszego połączenia,​ średni czas trwania połączenia itp.  
-  * Scentralizowane zarządzanie dokumentami - poprzez Microsoft SharePoint®. ​ 
-  * Wspólna bazia wiedzy. 
-  * Zarządzanie zespołem ds. usług - zarządzanie zespołem wraz z narzędziami do komunikacji w czasie rzeczywistym. ​ 
-  * Samoobsługa prze internet - dostęp do samodzielnego wyszukiwania odpowiedzi, tworzenia własnych zadań oraz planowania wizyt serwisowych za pośrednictwem Internetu. 
-  * Ujednolicony pulpit - łączy aplikacje serwisowe w ramach jednego, usprawnionego interfejsu. ​ 
- 
- ​===== ​ 6.Porównanie docelowej konfiguracji systemu CRM z obecnie działającym. ===== 
- 
-W przypadku rozbudowy lub modyfikacji działającego już systemu CRM cala operacja przebiega szybko i sprawnie. W dużej mierze zapewnia nam to dostawca systemu. Kompleksowy pakiet procedur i czynności które w szybki sposób pomogą nam poszerzyć pole naszych działań. 
-Zupełnie inaczej jest gdy system działający nie jest w pełni systemem CRM, a jedynie "​protezą"​ mającą na pewnym , bardzo podstawowym sposobie wspierać działania marketingowi i obsługę klientów. Poniżej przedstawione zostały schematy przedstawiające najważniejsze,​ z punktu widzenia działalności firmy koligacje, które powinny figurować w "​idealnej"​ bazie danych dla systemu CRM, oraz ich obecny stan: 
- 
-**Relacje: nauczyciel-szkoła-podręcznik:​** ​ 
- 
-^Schemat docelowy^^Schemat obecny^ 
-|{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03414.jpg|}}||{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​n-s-p.jpg|}}| 
- 
- 
-**Role osoby w instytucji:​** 
-^Schemat docelowy^^Schemat obecny^ 
-|{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03415.jpg|}}||{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​role.jpg|}}| 
- 
- 
-**Uogólniony model reakcji marketingowych:​** 
- 
-^Schemat docelowy^^Schemat obecny^ 
-|{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03416.jpg|}}||BRAK FUNKCJONALNOŚCI| 
- 
-Jak widać na załączonych przykładach,​ rzeczywisty obraz bazy danych znacznie różni się od jego idealnego modelu. Jest to spowodowane głównie tym, że na etapie projektowania ciężko przewidzieć wszystkie element, które powinny znaleźć sie w bazie danych, jak również niełatwym zadaniem jest odwzorowanie wszystkich zależności i procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Niektóre podstawowe elementy systemu CRM zostały też pominięte tj. opis reakcji marketingowych. ​ 
-Tworząc, lub wdrążając nowy system CRM, konieczne będzie dopasowanie i ujednolicenie schematów, a także przeprowadzenie odpowiednich migracji ze starej bazy na nową. Z racji niekompletności części danych do pełnego wdrożenia nowego systemu, należałoby utrzymywać działającą stara bazę zsynchronizowana z nową, tak by dane były na bieżąco aktualizowane i jednocześnie wprowadzać nowe systemy pozyskiwania danych, określać procesy biznesowe i szablony postępowań w pozyskiwaniu i wprowadzaniu danych tak by w momencie przejścia na nowy system nie wystąpił problem niekonsystencji danych. 
- 
-===== 7. Migracje w MSSQL: ===== 
- 
-Migracja bazy danych może odbywać się na kilka sposobów w zależności od systemu jaki obsługujemy,​ rodzaju bazy danych, producenta, oraz potrzeb naszego nowego systemu. 
-Najprostszym sposobem przeniesienia danych w układzie 1:1 jest sporządzenie backupu bazy źródłowej ​ – pełna kopia – następnie przywracamy backup na nowej bazie. Ważne by pamiętać o niekompatybilności "w dół" niektórych wersji systemów bazodanowych,​ dlatego np. backup z MS SQL SERVERa w wersji 2008 nie otworzy się na wersji 2005. Jest to o tyle niepokojące,​ że niekiedy nie mamy możliwości przejścia na nowsze oprogramowanie w nowym systemie (np. naleciałości konfiguracyjne). Ewentualnym rozwiązaniem,​ tudzież obejściem tego problemu mogłoby być tzw. "​skryptowanie"​ –czyli utworzenie skryptu, który odtworzy bazę od początku. Niestety bywa, że rozmiary plików skryptowych mogą być zbyt duże do klasycznego otworzenia nawet przez  system operacyjny .  
- 
-Jeśli chcemy przeprowadzić migrację bez używania backupów i baza źródłowanie znajduje się na naszym lokalnym serwerze musimy (w przypadku MS SQL) podlinkować serwer na którym jest nasze źródło (lokalnie nie ma tego problemu - domyślnie wszystkie bazy są widoczne.). Może się to odbywać przez sterowniki ODBC w przypadku różnych typów baz danych. ​ 
-Do najprostszych przykładów migracji możemy zaliczyć synchronizację dwóch baz. Może odbywa się np. za pomocą triggerów. Częstym problem s synchronizacji zwrotnej (dwustronnej) jest zapętlanie. Podczas zmiany (np. UPDATE) jednej z tabel uruchomi się trigger synchronizujący , który wykona update na drugiej bazie, gdzie tak samo uruchomione zostanie plecenie updateu. Najbardziej oczywistym rozwiązaniem będzie zastosowanie tzw. TIMESTAMPSów i na ich podstawie dokonywanie kolejnych operacji. Cały trik polega na tym by podczas aktualizacji zapisywać TIMESTAMP z bazy która wysłała dane do uaktualnienia wtedy ryzyko zapętlenia znika, gdyż podczas zmiany wiadomo, która wersja jest aktualna. Należy także unikać modyfikacji tych samych danych w obu bazach jednocześnie - powstaje problem która wersja jest bardziej aktualna? 
- 
-Do kopiowanie większych bloków danych możemy użyć polecenia SELECT INTO  
- 
-<​code>​ 
-SELECT INTO <new model> ​ 
-USING <​algorithm>​ [(<​parameter list>)] [WITH DRILLTHROUGH[,​] [FILTER(<​expression>​)]] 
-FROM <​existing model> 
-</​code>​ 
- 
-Działa tylko wtedy, gdy struktura istniejącego modelu jest zgodna z algorytmem nowego modelu. Najbardziej przydatne do szybkiego tworzenia i testowania modeli, które są oparte na tym samym algorytmie. 
-W przypadku gdy nie chcemy by  wszystkie danie przechodziły do drugiej bazy możemy użyć widoków do tzw. filtracji danych, co znacznie zmniejsza ilość przeglądanych i kopiowanych danych. 
- 
-Do najczęstszych przypadków migracji nalezą te w których struktura jednaj bazy różni się od drugiej. Jest to głównie spowodowane zmiana części funkcjonalności,​ bądź rozbudową systemu który operuje na naszej bazie. W takiej sytuacji, gdy tabele nie pasują do siebie w prosty sposób najlepiej jest użyć polecenia MERGE. Wykonuje ono wstawiania (INSERT), aktualizacje(UPDATE) lub operacji usuwania tabeli docelowej(DELETE) w oparciu o wyniki JOINów z tabeli źródłowej. Na przykład, można synchronizować dwie tabele przez wstawianie, aktualizowanie lub usuwanie wierszy w jednej tabeli na podstawie stwierdzonych różnic w innej tabeli. Ponieważ MERGE jest stanie przenosić dane na podstawie zadanych warunków, mamy pełna kontrolę nad tym co znajdzie się w naszej nowej bazie. ​ 
- 
-== Składnia polecenia MERGE: == 
-Opis pełnej składni znajdziesz na srtonie [[http://​technet.microsoft.com/​en-us/​library/​bb510625.aspx|technet.microsoft.com]] 
- 
- 
-== Opis niektórych argumentów:​ == 
- 
-**WITH** - określa tymczasowym zestaw wyników lub widok, znane również jako "//​common table expression//"​. 
- 
-**TOP** - liczbowy lub procentowy wskaźnik na jaką liczbę wyników wpłynie operacje MERGE. np. ustawiając TOP(10) ​ operacja wykona się dla pierwszych 10 z czego nie musza to być te same operacje, możemy wykonać UPDATE dla 7 i np. deldete dla 3. 
- 
-**//​database_name//​** ​ - jest nazwą bazy danych, w którym znajduje się target_table. ​ 
- 
-**//​schema_name//​** ​ - to nazwa schematu, do której należy target_table. ​ 
- 
-**//​target_table//​** - tabela lub widok, który służy za wzór dopasowania danych w <//​table_source//>​ na podstawie <//​clause_search_condition//>​. Target_table jest celem każdego wstawiania, aktualizacji lub usuwania określonych przez klauzule WHEN .target_table nie może być  tabelą zdalną, nie może też mieć żadnych wczesniej zdefiniowanych warunków. ​ 
- 
-**USING** - określa źródło danych, które są dopasowywane do wierszy danych w target_table na podstawie <//​merge_search condition//>​. 
- 
-**ON** - określa warunki, na jakich <//​table_source//>​ jest połączona z target_table,​ by zweryfikować w których miejscach do siebie pasują 
- 
-**WHEN MATCHED THEN** - kiedy wszystkie wiersze target_table pasują do wierszy zwracanych przez <//​table_source//>​ ON <//​merge_search_condition//>,​ i spełnione są wszystkie pozostałe warunki zapytania zwrócone rekordy są updateowane,​ bądź usuwane zgodnie z klauzulą <//​merge_matched//>​. 
- 
-**WHEN NOT MATCHED BY SOURCE THEN** - określa wszystkie wiersze target_table nie pasujące do wierszy zwracanych przez <//​table_source//>​ ON <//​merge_search_condition//>,​ są one albo zaktualizowane albo usunięte zgodnie z klauzulą <//​merge_matched//>​. 
- 
  
pl/dydaktyka/ztb/2011/projekty/migracja_crm/start.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0