Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:migracja_crm:start [2011/09/28 11:26]
ztb2011
pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:migracja_crm:start [2019/06/27 15:50] (aktualna)
Linia 1: Linia 1:
-===== Wdrażanie systemów CRM czyli  udoskonalenie procesów zarządzania przepływu danych w firmie.=====+======  ​Wdrażanie systemów CRM czyli  udoskonalenie procesów zarządzania przepływu danych w firmie. ​======
  
  
-== 1.Definicja CRM. ==+===== 1.Definicja CRM. =====
  
 CRM (ang. Customer Relationship Management) można określić jako zestaw procedur i narzędzi związanych z zarządzaniem kontaktami z klientami. Z punktu widzenia informatycznego nie może być on traktowany jedynie jako technologia,​ należy pamiętać, że jest to przede wszystkim wsparcie dla strategii zarządzania firmy. Umożliwia gromadzenie,​ przechowywanie,​ analizowanie i raportowanie danych dotyczących klientów. Wspomaga także organizację,​ systematyzuje i usprawnia prace grupowe i jednostkowe. CRM (ang. Customer Relationship Management) można określić jako zestaw procedur i narzędzi związanych z zarządzaniem kontaktami z klientami. Z punktu widzenia informatycznego nie może być on traktowany jedynie jako technologia,​ należy pamiętać, że jest to przede wszystkim wsparcie dla strategii zarządzania firmy. Umożliwia gromadzenie,​ przechowywanie,​ analizowanie i raportowanie danych dotyczących klientów. Wspomaga także organizację,​ systematyzuje i usprawnia prace grupowe i jednostkowe.
  
-== 2.CRM w polityce firmy. ==+===== 2.CRM w polityce firmy. ​=====
  
  ​Każda firma działa w pewien usystematyzowany,​ ale specyficzny dla siebie sposób, toteż w różnych rodzajach przedsiębiorstw różnie podchodzi sie do zagadnienia CRM. Można dla przykładu, używać CRMu w kontekście strategii marketingowej nawiązując coraz bliższe kontakty z klientami, coraz to lepiej dopasowując się do jego potrzeb, poprzez wykorzystanie ogromnych ilości danych gromadzonych w systemie. Równie dobrze sprawdza się zastosowanie CRMu jako metodologii czyli zbioru metod i technologii służących utrzymaniu klienta. W najprostszym przypadku możemy traktować CRM jako strategie korporacyjną,​ mającej na celu zbudowanie i zacieśnianie korzystnych dla obu stron relacji.  ​Każda firma działa w pewien usystematyzowany,​ ale specyficzny dla siebie sposób, toteż w różnych rodzajach przedsiębiorstw różnie podchodzi sie do zagadnienia CRM. Można dla przykładu, używać CRMu w kontekście strategii marketingowej nawiązując coraz bliższe kontakty z klientami, coraz to lepiej dopasowując się do jego potrzeb, poprzez wykorzystanie ogromnych ilości danych gromadzonych w systemie. Równie dobrze sprawdza się zastosowanie CRMu jako metodologii czyli zbioru metod i technologii służących utrzymaniu klienta. W najprostszym przypadku możemy traktować CRM jako strategie korporacyjną,​ mającej na celu zbudowanie i zacieśnianie korzystnych dla obu stron relacji.
Linia 16: Linia 16:
   * Strategiczny - główną cecha jest budowanie wewnątrz firmy kultury koncentracji na kliencie. Może obejmować takie zagadnienia jak alokacja zasobów, sposób promocji pracowników,​ konstrukcje formalnych procedur i reakcji na zdarzenia itp..   * Strategiczny - główną cecha jest budowanie wewnątrz firmy kultury koncentracji na kliencie. Może obejmować takie zagadnienia jak alokacja zasobów, sposób promocji pracowników,​ konstrukcje formalnych procedur i reakcji na zdarzenia itp..
  
-== 3.Wdrożenie CRM. ==+===== 3.Wdrożenie CRM. =====
  
 Systemy CRM to potężne narzędzia, z których największe korzyści wyciągają duże przedsiębiorstwa o skomplikowanych strukturach i dobrze zdefiniowanych procesach biznesowych,​ gdzie wprowadzenie systemu CRM porządkuje i systematyzuje pewne prace skoncentrowane na obsłudze klienta. Systemy CRM to potężne narzędzia, z których największe korzyści wyciągają duże przedsiębiorstwa o skomplikowanych strukturach i dobrze zdefiniowanych procesach biznesowych,​ gdzie wprowadzenie systemu CRM porządkuje i systematyzuje pewne prace skoncentrowane na obsłudze klienta.
Linia 46: Linia 46:
 |{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03413.jpg|}}| |{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03413.jpg|}}|
  
 +== ==
 +
 +===== 4. Korzyści płynące z wdrożenia CRM. =====
 +
 +  - Wzrost przychodów i zysków - Oprogramowanie CRM umożliwia opracowanie planu zwiększenia sprzedaży i zysków w perspektywie długoterminowej. Dzięki niemu dane dotyczące oraz prognozy dostępne natychmiast co umożliwia dokładne zbadanie przychodów i kosztów, tak aby zdecydować,​ o dalszych działaniach.
 +  - Nawiązywanie i poprawa kontaktów handlowych - Dzięki zautomatyzowanemu oprogramowaniu CRM umożliwia zespołowi ds. sprzedaży monitorowanie kontaktów, aż do momentu, gdy stają się klientami. W ten sposób firmy mogą zwiększyć sprzedaż i przychody poprzez generowanie dużej ilości potencjalnych klientów na bazie zdobytych kontaktów. ​
 +  - Elastyczność dzięki skalowalności - jest to niebywała korzyść dla przedsiębiorstw,​ które chcą sie rozbudowywać. Dzięki skalowalności nie stanowi to problemu, ani pod względem technicznym,​ ani z punktu widzenia zmiany logiki biznesowej.  ​
 +  - Lepsza obsługa klienta - oprogramowanie CRM posiada dostęp do scentralizowanych danych klienta, jak również szablon e-mail, który pozwala użytkownikowi CRM na szybkie odszukanie ważnych danych klienta i skutecznie komunikowanie się z nim, kiedy potrzebują pomocy w temacie usług lub produktów. Informacja o kliencie pozyskiwana jest albo poprzez punkty sprzedaży (POS) lub poprzez sprzedaż i dane o zakupach.
 +  - Zwiększona sprzedaż krzyżowa (cross selling) i sprzedaż rozszerzona (up-selling) dla istniejących klientów ​ - cechuje się to szczególnym dbaniem o stałych klientów, którzy są dla firmy pewnym ​ , źródłem dochodu. Ich lojalność jest kluczowa, toteż system CRM pozwała łatwo określić komu należą sie jakie przywileje (rabaty, promocje, gratisy itp.)
 +  - Dostępność informacji ułatwiających kluczowe decyzje - niektóre systemy CRM posiadają funkcję ​ śledzenia konkurencji,​ wtedy mamy możliwość prześledzenia występujących trendów, przeprowadzanych akcji marketingowych i w ten sposób być przygotowanym na kolejny ruch konkurencji.
 +  - Profilowanie klientów oraz lepszy marketing docelowy - W celu zapoznania klientów i zaspokajania ich potrzeb, system CRM monitoruje szczegóły dotyczące klientów tj. zlecenia oczekujące,​ historie płatności i zakupionych przedmiotów,​ rejon, z którego pochodzi klient (kod pocztowy) itp. Dzięki temu mamy możliwość stworzenia profilu klienta, i lepsze rozpoznawanie jego preferencji.
 +
 +===== 5. Microsoft Dynamics CRM 2011. =====
 +
 +{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​mdcrm2011.png|}}
 +
 +== == 
 +
 +– jest to wielojęzyczny system do Zarządzania Relacjami z Klientem (CRM) stworzonym przez firmę Microsoft. Oprogramowanie to skupia się głównie na sprzedaży, marketingu i obsłudze klienta, jednakże Microsoft ciągle rozszerza jego możliwości.
 +
 +Microsoft Dynamics CRM 2011 działa w środowisku chmury oraz poprzez instalację na komputerze klienta. Nowe możliwości to min.:
 +  * wizualizacje, ​
 +  * pulpity,
 +  * zarządzanie dokumentami, ​
 +  * synchronizację z Microsoft Outlookiem, i pakietem Microsoft Office.
 + 
 +== Niektóre funkcjonalności MD CRM 2011: ==
 +
 +  * Zarządzanie zadaniami -  tworzenie, śledzenie, rozwiązywanie i przekazywanie. ​
 +  * Natywny klient programu Outlook - zarządzanie:​ kontaktami, kalendarzem,​ zadaniami serwisowymi oraz pocztą elektroniczną. ​
 +  * Zaawansowana personalizacja - widok osobisty, list najczęściej używanych elementów oraz znakowanie rekordów. ​
 +  * Pełna historia interakcji- monitorowanie szczegółów każdej interakcji, w tym również ofert, zamówień, umów i zadań. ​
 +  * Reakcja serwisu: scalanie wiadomości,​ szablony oraz możliwości konwersji wiadomości e-mail w zadania.
 +  * Zintegrowany harmonogram usług - zarządzanie harmonogramem usług świadczonych w terenie oraz obiektami i zasobami. ​
 +  * Historia zakupów - monitoring historii zakupów, kontaktów oraz terminów kluczowych odnowień.
 +  * Analiza usług - dostęp do informacji dzięki konfigurowalnym lub gotowym do pracy w standardowej konfiguracji pulpitom nawigacyjnym,​ szczegółowe analizy oraz wbudowane funkcje wizualizacji danych. ​
 +  * Kolejkowanie usług - kolejki dla każdej jednostki, oraz każdego użytkownika lub zespołu.
 +  * Inspekcja kartoteki obsługi: wgląd w działania związane z usługami i pomocą techniczną oraz inspekcje obejmujące cały system. ​
 +  * Wspomagany proces usług: przekazywanie zadań dzięki wspomaganym dialogom, zautomatyzowanym procesom oraz regułom formatowania warunkowego. ​
 +  * Zarządzanie celami usług: monitoring celów ​ usług — takie jak obsługa pierwszego połączenia,​ średni czas trwania połączenia itp. 
 +  * Scentralizowane zarządzanie dokumentami - poprzez Microsoft SharePoint®. ​
 +  * Wspólna bazia wiedzy.
 +  * Zarządzanie zespołem ds. usług - zarządzanie zespołem wraz z narzędziami do komunikacji w czasie rzeczywistym. ​
 +  * Samoobsługa prze internet - dostęp do samodzielnego wyszukiwania odpowiedzi, tworzenia własnych zadań oraz planowania wizyt serwisowych za pośrednictwem Internetu.
 +  * Ujednolicony pulpit - łączy aplikacje serwisowe w ramach jednego, usprawnionego interfejsu. ​
 +
 + ​===== ​ 6.Porównanie docelowej konfiguracji systemu CRM z obecnie działającym. =====
 +
 +W przypadku rozbudowy lub modyfikacji działającego już systemu CRM cala operacja przebiega szybko i sprawnie. W dużej mierze zapewnia nam to dostawca systemu. Kompleksowy pakiet procedur i czynności które w szybki sposób pomogą nam poszerzyć pole naszych działań.
 +Zupełnie inaczej jest gdy system działający nie jest w pełni systemem CRM, a jedynie "​protezą"​ mającą na pewnym , bardzo podstawowym sposobie wspierać działania marketingowi i obsługę klientów. Poniżej przedstawione zostały schematy przedstawiające najważniejsze,​ z punktu widzenia działalności firmy koligacje, które powinny figurować w "​idealnej"​ bazie danych dla systemu CRM, oraz ich obecny stan:
 +
 +**Relacje: nauczyciel-szkoła-podręcznik:​** ​
 +
 +^Schemat docelowy^^Schemat obecny^
 +|{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03414.jpg|}}||{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​n-s-p.jpg|}}|
 +
 +
 +**Role osoby w instytucji:​**
 +^Schemat docelowy^^Schemat obecny^
 +|{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03415.jpg|}}||{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​role.jpg|}}|
 +
 +
 +**Uogólniony model reakcji marketingowych:​**
 +
 +^Schemat docelowy^^Schemat obecny^
 +|{{:​pl:​dydaktyka:​ztb:​2011:​projekty:​migracja_crm:​dsc03416.jpg|}}||BRAK FUNKCJONALNOŚCI|
 +
 +Jak widać na załączonych przykładach,​ rzeczywisty obraz bazy danych znacznie różni się od jego idealnego modelu. Jest to spowodowane głównie tym, że na etapie projektowania ciężko przewidzieć wszystkie element, które powinny znaleźć sie w bazie danych, jak również niełatwym zadaniem jest odwzorowanie wszystkich zależności i procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Niektóre podstawowe elementy systemu CRM zostały też pominięte tj. opis reakcji marketingowych. ​
 +Tworząc, lub wdrążając nowy system CRM, konieczne będzie dopasowanie i ujednolicenie schematów, a także przeprowadzenie odpowiednich migracji ze starej bazy na nową. Z racji niekompletności części danych do pełnego wdrożenia nowego systemu, należałoby utrzymywać działającą stara bazę zsynchronizowana z nową, tak by dane były na bieżąco aktualizowane i jednocześnie wprowadzać nowe systemy pozyskiwania danych, określać procesy biznesowe i szablony postępowań w pozyskiwaniu i wprowadzaniu danych tak by w momencie przejścia na nowy system nie wystąpił problem niekonsystencji danych.
 +
 +===== 7. Migracje w MSSQL: =====
 +
 +Migracja bazy danych może odbywać się na kilka sposobów w zależności od systemu jaki obsługujemy,​ rodzaju bazy danych, producenta, oraz potrzeb naszego nowego systemu.
 +Najprostszym sposobem przeniesienia danych w układzie 1:1 jest sporządzenie backupu bazy źródłowej ​ – pełna kopia – następnie przywracamy backup na nowej bazie. Ważne by pamiętać o niekompatybilności "w dół" niektórych wersji systemów bazodanowych,​ dlatego np. backup z MS SQL SERVERa w wersji 2008 nie otworzy się na wersji 2005. Jest to o tyle niepokojące,​ że niekiedy nie mamy możliwości przejścia na nowsze oprogramowanie w nowym systemie (np. naleciałości konfiguracyjne). Ewentualnym rozwiązaniem,​ tudzież obejściem tego problemu mogłoby być tzw. "​skryptowanie"​ –czyli utworzenie skryptu, który odtworzy bazę od początku. Niestety bywa, że rozmiary plików skryptowych mogą być zbyt duże do klasycznego otworzenia nawet przez  system operacyjny . 
 +
 +Jeśli chcemy przeprowadzić migrację bez używania backupów i baza źródłowanie znajduje się na naszym lokalnym serwerze musimy (w przypadku MS SQL) podlinkować serwer na którym jest nasze źródło (lokalnie nie ma tego problemu - domyślnie wszystkie bazy są widoczne.). Może się to odbywać przez sterowniki ODBC w przypadku różnych typów baz danych. ​
 +Do najprostszych przykładów migracji możemy zaliczyć synchronizację dwóch baz. Może odbywa się np. za pomocą triggerów. Częstym problem s synchronizacji zwrotnej (dwustronnej) jest zapętlanie. Podczas zmiany (np. UPDATE) jednej z tabel uruchomi się trigger synchronizujący , który wykona update na drugiej bazie, gdzie tak samo uruchomione zostanie plecenie updateu. Najbardziej oczywistym rozwiązaniem będzie zastosowanie tzw. TIMESTAMPSów i na ich podstawie dokonywanie kolejnych operacji. Cały trik polega na tym by podczas aktualizacji zapisywać TIMESTAMP z bazy która wysłała dane do uaktualnienia wtedy ryzyko zapętlenia znika, gdyż podczas zmiany wiadomo, która wersja jest aktualna. Należy także unikać modyfikacji tych samych danych w obu bazach jednocześnie - powstaje problem która wersja jest bardziej aktualna?
 +
 +Do kopiowanie większych bloków danych możemy użyć polecenia [[http://​technet.microsoft.com/​en-us/​library/​aa225219%28SQL.80%29.aspx|SELECT INTO]] ​
 +
 +<​code>​
 +SELECT INTO <new model> ​
 +USING <​algorithm>​ [(<​parameter list>)] [WITH DRILLTHROUGH[,​] [FILTER(<​expression>​)]]
 +FROM <​existing model>
 +</​code>​
 +
 +Działa tylko wtedy, gdy struktura istniejącego modelu jest zgodna z algorytmem nowego modelu. Najbardziej przydatne do szybkiego tworzenia i testowania modeli, które są oparte na tym samym algorytmie.
 +W przypadku gdy nie chcemy by  wszystkie danie przechodziły do drugiej bazy możemy użyć widoków do tzw. filtracji danych, co znacznie zmniejsza ilość przeglądanych i kopiowanych danych.
 +
 +Do najczęstszych przypadków migracji nalezą te w których struktura jednaj bazy różni się od drugiej. Jest to głównie spowodowane zmiana części funkcjonalności,​ bądź rozbudową systemu który operuje na naszej bazie. W takiej sytuacji, gdy tabele nie pasują do siebie w prosty sposób najlepiej jest użyć polecenia MERGE. Wykonuje ono wstawiania (INSERT), aktualizacje(UPDATE) lub operacji usuwania tabeli docelowej(DELETE) w oparciu o wyniki JOINów z tabeli źródłowej. Na przykład, można synchronizować dwie tabele przez wstawianie, aktualizowanie lub usuwanie wierszy w jednej tabeli na podstawie stwierdzonych różnic w innej tabeli. Ponieważ MERGE jest stanie przenosić dane na podstawie zadanych warunków, mamy pełna kontrolę nad tym co znajdzie się w naszej nowej bazie. ​
 +
 +== Składnia polecenia MERGE: ==
 +Opis pełnej składni znajdziesz na srtonie [[http://​technet.microsoft.com/​en-us/​library/​bb510625.aspx|technet.microsoft.com]]
 +
 +
 +== Opis niektórych argumentów:​ ==
 +
 +**WITH** - określa tymczasowym zestaw wyników lub widok, znane również jako "//​common table expression//"​.
 +
 +**TOP** - liczbowy lub procentowy wskaźnik na jaką liczbę wyników wpłynie operacje MERGE. np. ustawiając TOP(10) ​ operacja wykona się dla pierwszych 10 z czego nie musza to być te same operacje, możemy wykonać UPDATE dla 7 i np. deldete dla 3.
 +
 +**//​database_name//​** ​ - jest nazwą bazy danych, w którym znajduje się target_table. ​
 +
 +**//​schema_name//​** ​ - to nazwa schematu, do której należy target_table. ​
 +
 +**//​target_table//​** - tabela lub widok, który służy za wzór dopasowania danych w <//​table_source//>​ na podstawie <//​clause_search_condition//>​. Target_table jest celem każdego wstawiania, aktualizacji lub usuwania określonych przez klauzule WHEN .target_table nie może być  tabelą zdalną, nie może też mieć żadnych wczesniej zdefiniowanych warunków. ​
 +
 +**USING** - określa źródło danych, które są dopasowywane do wierszy danych w target_table na podstawie <//​merge_search condition//>​.
 +
 +**ON** - określa warunki, na jakich <//​table_source//>​ jest połączona z target_table,​ by zweryfikować w których miejscach do siebie pasują
 +
 +**WHEN MATCHED THEN** - kiedy wszystkie wiersze target_table pasują do wierszy zwracanych przez <//​table_source//>​ ON <//​merge_search_condition//>,​ i spełnione są wszystkie pozostałe warunki zapytania zwrócone rekordy są updateowane,​ bądź usuwane zgodnie z klauzulą <//​merge_matched//>​.
  
 +**WHEN NOT MATCHED BY SOURCE THEN** - określa wszystkie wiersze target_table nie pasujące do wierszy zwracanych przez <//​table_source//>​ ON <//​merge_search_condition//>,​ są one albo zaktualizowane albo usunięte zgodnie z klauzulą <//​merge_matched//>​.
  
-  ​ 
  
pl/dydaktyka/ztb/2011/projekty/migracja_crm/start.1317201990.txt.gz · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:57 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0