|
|
pl:mindstorms:lab:lab1 [2010/05/04 16:27] snowaczyk |
pl:mindstorms:lab:lab1 [2019/06/27 15:50] |
====== Laboratorium 1 ====== | |
| |
| |
===== Opis ===== | |
Cel: | |
* Zapoznać się z elementami sprzętowymi zestawu NXT: NXTbrick, sensorami i silnikami. | |
* Zapoznać się z podstawami programowania i komunikacji w.w. przy pomocy środowiska LEGO. | |
| |
Środki: | |
* Sprzęt: NXTbrick, 3 silniki, 4 sensory, kable łączące, kabel USB, ew. adapter BT. | |
* Software: środowisko LEGO. | |
| |
===== Przygotowanie ===== | |
Ważne jest przemyślane zagospodarowanie przestrzeni. | |
Każda grupa ma obok swojego stołu inny, wolny. | |
Należy mieć na tyle przestrzeni, żeby klocki nie leżały na klawiaturze, nic nie spadlo na podlogę, etc. | |
| |
**Należy zwrócić szczególną uwagę na sposób rozlokowania kloców w poszczególnych przegródkach w pudełku i zachować ten układ!!**\\ | |
[[pl:mindstorms:lab:wyposazenie#rozlozenie_klockow_w_przegrodach|Wzór rozmieszczenia klocków w przegrodach.]]\\ | |
**Prosimy o przestrzeganie powyższego wzoru, w celu ułatwienia pracy sobie i innym!** | |
| |
Istotny jest podział ról w zespole: należy wybrać osobę obsługującą: | |
* komputer (wiki, instrukcja) -> //Szef// | |
* pudełko (wyciąganie i podawanie elementów) -> //Mechanik// | |
* klocki (składanie, podłączanie elementów) -> //Konstruktor// | |
| |
**Uwaga:** zachęcamy do zgłaszania sugestii co do koncepcji i działania laboratorium :-) | |
| |
===== Wstęp ===== | |
Proszę pobieżnie zapoznać się z informacjami na stronie, dotyczącej wyposażenia laboratorium [[pl:mindstorms:lab:wyposazenie|tutaj]]. | |
| |
Należy zidentyfikować: | |
* opisy //Quickstart// (**QS**) - wersja papierowa zostanie rozdana na zajęciach i //User Guide// (**UG**) (wersja elektroniczna UG: {{:pl:mindstorms:dokumentacja:nxtuserguide_pl_.pdf|User Guide (PL)}}), | |
* podzespoły: | |
* Brick (komputer) - przegródka D2, | |
* sensory x4 - przegródka D2, | |
* silniki x2 - przegródka D1, | |
* kable 2+4+1- przegródka A4. | |
| |
**Przed zakończeniem zajęć należy wszystko spakować tak, jak się zastało!** | |
| |
===== Podłączenie Zmysłów ===== | |
* Włożyć baterie do Brick. | |
* Podłączyć silniki i sensory (QS:2, UG:7) __zgodnie__ z numerami portów. | |
* Włączyć Brick. | |
| |
===== I'm alive! ===== | |
Przetestować UI Brick: | |
* uruchomić testowe programy "Try Me" (UG:16), | |
* sprawdzić wskazania sensorów przez "View" (UG:17), | |
* przejrzeć pełny opis UI (UG:20--21). | |
| |
===== Podłączenie do komputera ===== | |
* Uruchomić aplikację LEGO. | |
* Podłączyć Brick przez USB do komputera. | |
* Utworzyć nowy projekt. | |
* Nawiązać połączenie. | |
* Nawiązać połączenie Bluetooth. | |
| |
===== Programowanie ===== | |
* Skonstruować trywialny program składający się z 2 elementów w sekwencji sensor/motor. | |
* Przesłać program do Brick i przetestować. | |
* Powyższe 2 kroki powtórzyć dla kilku sensorów. | |
| |
===== Budowa robota ===== | |
* Zbudować trywialnego robota mobilnego opisanego w instrukcji //QuickStart// | |
* Dołączyć z boku lub z przodu Brick wybrany sensor (np. sonar) | |
| |
===== Logika ===== | |
* Użyć podstawowych konstrukcji sterujących (np. warunkowych) do stworzenia prostych programów. | |
* Dokonać rozbudowy robota według własnego uznania | |
| |
===== Koniec ===== | |
Po zakończeniu laboratorium a __przed__ wyjściem z sali należy: | |
* wyłączyć Brick i odłączyć USB, | |
* wylogować się, | |
* schować Brick, silniki i sensory do pudełka, chyba, że na początku laboratorium robot był zbudowany - wówczas nie należy go rozmontowywać, | |
* zamknąć pudełko i uprzątnąć stanowisko. | |
| |
===== SPRAWOZDANIE ===== | |
W przypisanej grupie przestrzeni nazw stworzyć stronę, na której: | |
* opisać krótko zbudowanego robota oraz działanie stworzonego programu | |
* uploadować pliki projektów, ewentualnie zdjęcia, filmiki | |
* zapisać spostrzeżenia, napotkane problemy, wnioski | |
[[pl:dydaktyka:piw:2010:wykaz_sprawozdan|Wykaz sprawozdań]] | |