|
|
pl:mindstorms:lab:lab2 [2008/11/27 11:48] ikaf Opis lab2 |
pl:mindstorms:lab:lab2 [2019/06/27 15:50] |
====== Laboratorium 2 ====== | |
Cel: budowa prostych algorytmów sterowania w środowisku LEGO | |
| |
Środki: Brick ze zmysłami, ew. gotowy mini/robot + software LEGO | |
| |
Output: Sprawozdanie umieszczone w wiki. | |
| |
===== Opis ===== | |
Przebieg lab: | |
- budowa prostego robota mobilnego, równolegle z | |
- projektowaniem prostego algorytmu, następnie | |
- integracja i testowanie, | |
- ewaluacja i wnioski -> Sprawozdanie | |
Podział zespołu: | |
* budowniczy robota 1,2 osoby, | |
* tworzenie algorytmu 1,2 osoby | |
__UWAGA__: | |
* należy używać wyłącznie niezbędnych klocków, | |
* należy wyciągać klocki stopniowo, | |
* wszystkie nieużyte klocki należy schować do zamykanego pojemnika. | |
| |
===== Budowa robota ===== | |
(Zespół budowniczy) | |
* Należy zbudować trywialnego robota mobilnego opisanego w instrukcji //QuickStart// | |
* Dołączyć z boku lub z przodu Brick wybrany sensor (np. sonar) | |
| |
===== Tworzenie algorytmu ===== | |
(Zespół sterowania) | |
* stworzyć proste (1-2) alg. sterowania, | |
* założyć użycie 1 sensora | |
* zapisać pliki projektów | |
| |
===== Algorytmy ===== | |
| |
==== Patrol ==== | |
* robot jeździ po zadanej trajektorii (kwadrat, koło, trójkąt) | |
* powtarza przejazd N razy | |
* robot zatrzymuje się po napotkaniu przeszkody (zbliżenie, dotyk) | |
* odtwarzany jest sygnał dźwiękowy | |
* robot cofa | |
| |
==== Uniki ==== | |
* robot jedzie prosto, ew. po trajektorii | |
* po zbliżeniu do przeszkody (sonar) wykonuje unik, np. obrót w prawo | |
* przy uniku odtwarzany jest dźwięk | |
| |
==== Śledzenie ==== | |
* robot podąża za źródłem światła, dźwięku | |
| |
==== Sterowanie ==== | |
* sterowanie robotem za pomocą sygnałów dźwiękowych, klaśnięcie, ew dotykowych? | |
* np. 1 klaśnięcie - przód, 2 - tył | |
| |
==== Komunikacja ==== | |
* proszę przeanalizować możliwość komunikacji między robotami przez Bluetooth | |
| |
===== Integracja ===== | |
Oba zespoły testują stworzony algorytm na zbudowanym robocie. | |
| |
Proszę pamiętać, że po wgraniu do robota programu sterującego, można odlączyć kabel USB i puścić go na podlodze. | |
| |
===== Zakończenie ===== | |
* Rozmontować robota, wkladając wszystkie części do odpowiednich przegródek w pudełku (link do przegródek pudełka!! FIXME) | |
__UWAGA__: należy to robić powoli i ostrożnie - polamanie klocków przy rozmontowaniu jest latwiejsze niż przy montażu. :-( | |
| |
===== SPRAWOZDANIE ===== | |
FIXME | |
W przypisanej grupie przestrzeni nazw stworzyć stronę Lab2, w której: | |
* opisać krótko działanie algorytmu | |
* uploadować pliki projektów, ewentualnie zdjęcia, filmiki | |
* zapisać spostrzeżenia, napotkane problemy, wnioski | |