Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
pl:mindstorms:lab:lab4 [2008/06/01 00:19]
miw
pl:mindstorms:lab:lab4 [2008/06/03 09:39]
miw
Linia 1: Linia 1:
-====== Laboratorium 4 ====== 
- 
-Laboratorium przygotowane w oparciu o [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv | MindsotrmsENV ]]. 
- 
-support: <​dziedzia@student.agh.edu.pl>​ 
- 
-===== Lab z iCommand ===== 
- 
-[[pl:​miw:​miw08_mindstormscontrolj]] 
-support P. Gutowski 
- 
- 
-===== Cel ===== 
- 
-Celem tego laboratorium jest poznanie(porównanie) możliwości tworzenia programów dla LEGO Mindstorms przy pomocy różnych środowisk. 
-Środowiska wykorzystywane w ramach tego ćwiczenia: 
-   * LEGO Mindsotrms 
-   * BrixCC 
-   * Microsoft Robotics Studio (opcjonalnie) 
- 
-Waszym zadaniem będzie uruchomienie oraz przeanalizowanie [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv#​Propozycje_algorytmow|dwóch algorytmów]] (ich implementacji). 
- 
-Filmiki pokazujące działanie algorytmów:​ 
-   * [[http://​www.youtube.com/​watch?​v=dollW5dg_v0 | Saper]] 
- 
-Uwaga: Ostatanie 5 minut laboratorium proszę poświęcić na [[pl:​mindstorms:​lab:​lab4#​sprawozdanie | Sprawozdanie]] 
- 
-===== Przygotowanie stanowiska ===== 
- 
-Do poprawnego przeprowadzenia ćwiczenia wymagane jest: 
-   * zbudowany robot [[http://​mindstorms.lego.com/​Overview/​MTR_Tribot.aspx|TriBot]] 
-   * plansza testowa dostarczona z zestawem Lego - postaraj się, aby miała jak najmniej zagięć (zagięcia powodują błędne odczyty z czujnika natężenia swiatła). 
-   * zainstalowane środowiska:​ LEGO Mindstorms, BrixCC, Microsoft Robotics Studio 
-   * konstrukcja robota proponowana przez Lego charakteryzuje się tym, że czujnik natężenia światła jet umieszczony bardzo nisko - powoduje to często pojawianie się nieprawidłowych odczytów, a w konsekwencji błędne działanie algorytmów. Można dokonać niewielkiej [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​materialy#​Modyfikacja_konstrukcji_TriBot_a | modyfikacji konstrukcji TriBot'​a]]. 
-   * konstrukcja robota Tribot(wysokie umieszczenie sonara) w zasadzie uniemożliwia stosowanie proponowanych przez LEGO platform z piłeczkami jako przeszkody(poza tym robot nie jest w stanie podnieść platformy, która przeszkadzałaby w ruchu). W tym celu należy (tymczasowo) użyć np.: telefonu komórkowego,​ lub  przedmiotu który generalnie jest trochę wyższy od platformy i piłeczki (ewentualnie można testować algorytmy wskazując miejsce położenia przeszkody ręką). 
- 
-===== Ćwiczenie ===== 
-==== Uwagi ogólne ==== 
-   * Kalibracja - jest to bardzo ważny krok który jest wykonywany przed każdym algorytmem. Dzięki niemu definiujemy jaki jest zakres możliwych wartości odczytywanych przez sensory. W naszym przypadku kalibrujemy czujnik natężenia światła. Po uruchomieniu każdego algorytmu na ekranie pojawi się napis "​MAX:"​ oraz wartość liczbowa poniżej. Jest wartość odczytywana z czujnika natężenia światła (spróbuj umieścić czujnik nad jasną powierzchnią,​ a następnie nad ciemną i zauważ jak zmienia się wartość odczytu). 
-**Przebieg kalibracji:​** Po uruchomieniu algorytmu (na ekranie widoczne jest "MAX: <​wartość liczbowa>"​) ustaw robota, tak aby czujnik światła znajdował się nad najciemniejszym z obszarów po którym będzie poruszał się robot (np. czarna linia na planszy testowej), zatwierdź używając przycisku lewej strzałki znajdującego się na kostce NXT. W ten sposób ustawiliśmy maksymalną wartość odczytu z czujnika natężenia światła względem, której dokonywana będzie normalizacja pomiaru. Na ekranie powinien być widoczny napis "MIN: <​wartość liczbowa>",​ umieść tym razem robota nad najjaśniejszym obszarem, po którym będzie się poruszał (białe tło planszy) i wciśnij przycisk prawej strzałki znajdujący się na kostce NXT. Gdy kalibracja jest zakończona na ekranie widoczny jest napis "​Calibrated"​. ​ 
- 
-   * Jeżeli po skalibrowaniu czujników robot nie zachowuje się jak powinien (nie rozpoznaję linii, nie rozpoznaję przeszkód, etc.) spróbuj zlokalizować ​ 
-fragment kodu i zmienić wartość odczytu dla jakiej dana akcja nie wykonuje się prawidłowo. Oczywiście wszelki modyfikacje kodu wskazane:) 
-  
-   * Usuwanie programów - ponieważ pamięć przeznaczona na przechowywanie plików jest ograniczona (124kB) prawdopodobnie konieczne będzie usuwanie plików z programami z kostki. W tym celu:  
-      - otwórz Lego Mindstorms NXT 
-      - wybierz File->​New - pojawi się okno edytora 
-      - z Menu znajdującego się w prawej-dolnej części ekranu wybierz "NXT Window",​ a następnie zakładkę "​Memory"​ 
-      - w tym miejscu można zobaczyć ile pamięci zajmuje każdy z programów oraz usunąć, te które są już niepotrzebne 
-Program można też usunąć bezpośrednio z kostki NXT(My Software Siles -> <nazwa programu>​ -> Delete) 
- 
-   * Komunikacja z robotem najlepiej działa przy użyciu USB (wyjątkiem jest Microsoft Robotics Studio, dla którego jedenym możliwym kanałem komunikacji ​  jest BlueTooth) 
- 
-==== Lego Mindstorms ==== 
- 
- 
-   - Ściągnij implementację algorytmów dla środowiska LEGO: 
-      * {{:​pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​saper_rbt.zip|saper_rbt.zip}} - implementacja algorytmu Saper w natywnym środowisku LEGO Mindstorms. 
-      * {{:​pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​patrol_rbt.zip|patrol_rbt.zip}} - implementacja algorytmu Patrol w natywnym środowisku LEGO Mindstorms (wersja nieco różniąca się od wersji napisanej w BrixCC (uboższa))FIXME. 
-   - Podłącz robota poprzez USB do komuptera. 
-   - Uruchom środowisko Mindstorms NXT. Wybierz File->​Open...,​ a następnie wskaż uprzednio rozpakowany plik z implementacją algorytmu. 
-   - Zapoznaj się z kodem algorytmów. 
-   - Załaduj program na kostkę. 
-   - Spróbuj porównać implementację algorytmów z diagramami aktywności,​ które je opisują: 
-      * [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​materialy#​Saper|algorytm Saper]] - diagram 
-      * [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​materialy#​Patrol|algorytm Patrol]] - diagram 
- 
- 
-==== BrixCC ==== 
- 
-   - Ściągnij implementację algorytmów dla środowiska BrixCC: 
-      * {{:​pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​saper_nxc.zip|saper_nxc.zip}} - implementacja algorytmu Saper w języku NXC. 
-      * {{:​pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​patrol_nxc.zip|patrol_nxc.zip}} - implementacja algorytmu Patrol w języku NXC. 
-   - Podłącz robota poprzez USB do komputera. 
-   - Uruchom środowisko BrixCC. 
-   - W oknie, które się pojawi wybierz: 
-      * Port - Automatic 
-      * Brick Type - NXT 
-   - Otwórz plik z wcześniej ściągniętym kodem (File->​Open...) 
-   - Zapoznaj się z kodem algorytmów (czytanie kodu należy rozpocząć od metody main() znajdującej się na samym końcu pliku z kodem źródłowym). 
-   - Skompiluj oraz prześlij program na kostkę (F6) 
-   - Podobnie jak w poprzednim przykładzie porównaj implementację z diagramami algorytmów (diagramy są te same). 
- 
-==== Microsoft Robotics Studio ​ ==== 
- 
-Ponieważ środowisko Microsoft Robotics Studio udostępnia inne od ww. środowisk możliwości,​ przygotowane zostały inne programy pokazujące możliwości tego środowiska. 
-Działanie przygotowanego programu zostało przedstawione [[pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​materialy#​Messages|tutaj]].\\ 
-Aby uruchomic program należy: 
-   - Ściągnij plik {{:​pl:​miw:​miw08_mindstormsenv:​messages.zip|messages.zip}},​ a następnie go rozpakuj 
-   - Upewnij się, że do komputera podłączony jest adapter BlueTooth 
-   - W środowisku Lego Mindstorms NXT załaduj plik Msg.rbt, zapoznaj sie z nim, a następnie skompiluj i przeżlij do modułu NXT 
-   - W środowisku Microsoft Robotics Studio otwórz projekt Messages, zapoznaj się z nim 
-   - Upewnij się czy blok LegoNXTBrickv2(pierwszy blok na schemacie wskazuje na właściwy port, przez który odbywa się koumunikacja) 
-   - Uruchom program 
-Po chwili powinno otworzyć się okno przegladarki internetowej zawierające informacje o połączeniu. Po uruchomieniu pojawiają się także '​alerty'​ informujące o sukcesie/​niepowodzeniu kolejnych kroków. 
-\\ 
-Uwaga: Komunikacja poprzez BlueTooth dla niektórych adapterów jest uciążliwa. Jeżeli nie można się połączyć należy spróbować kilkakrotnie (za każdym razem upewniając się czy na kostce NXT widnieje symbol nawiązanego połączenia BlueTooth "​B<>"​) 
-===== Sprawozdanie ===== 
- 
-Proszę o przesłanie informacji dotyczących:​ 
-   * Waszych uwag (plusy/​minusy) sprawdzanych środowisk 
-   * problemów z uruchamianiem algorytmów 
-   * problemów z działaniem algorytmów 
- 
-na adres: <​dziedzia@student.agh.edu.pl>​ 
- 
- 
  
pl/mindstorms/lab/lab4.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0