|
|
pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:futsalteam:start:projekt_konceptualny [2011/04/27 17:44] ztb2011 |
pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:futsalteam:start:projekt_konceptualny [2019/06/27 15:50] |
====== Serwis "Futsalteam" - Projekt konceptualny ====== | |
| |
| |
| |
| |
==== 1. Sformułowanie zadania projektowego ==== | |
| |
| |
| |
Przedmiotem naszego projektu jest stworzenie serwisu internetowego "futsalteam". Dzięki temu serwisowi, dowolny użytkownik będzie mógł w łatwy sposób założyć stronę własnej drużyny futsalowej. Futsal jest dziedziną sportu podobną do piłki nożnej, jednak ze znaczącymi różnicami, gdzie główną z nich jest rozgrywanie zawodów w hali sportowej. Jest to dziedzina sportu w ostatnich 10 latach bardzo szybko rozwijająca się w Polsce, a szczególnie w województwie małopolskim i na Śląsku. Bardzo wiele przedsiębiorstw decyduje się na wystawienie swojej drużyny w różnych organizowanych biznes ligach czy też ligach firm. Są one o tyle popularne, że pogoda nie jest wstanie zakłócić przebiegu rozgrywek i odebrać przyjemności z gry. | |
| |
W związku z taką sytuacją powstawania praktycznie co chwilę nowej drużyny, po przeprowadzeniu wstępnego wywiadu, nie jedna z nich chciałaby dokumentować gdzieś swoje dokonania, a wiadomo że najlepiej za pomocą strony internetowej drużyny. Stąd właśnie wypłynęła inicjatywa stworzenia takiego serwisu pozwalającego szybko i sprawnie utworzyć stronę internetową drużyny futsalowej z różnymi funkcjonalnościami dopasowanymi pod sport jakim jest futsal. | |
| |
Dla tego serwisu konieczne jest stworzenie obszernej bazy danych, z licznymi tabelami i polami, które będą przechowywać dane poszczególnych stron użytkowników, oraz inne konieczne dane. | |
| |
==== 2. Analiza stanu wyjściowego ==== | |
| |
Jeżeli chodzi o istniejące rozwiązania to jedynym znanym podobnym rozwiązaniem jest serwis futbolowo.pl, jednak jest on zorientowany typowo na piłkę nożną trawiastą. Jest on często używany przez kluby piłkarskie w celach założenia serwisu informacyjnego o drużynach, w szczególności przez kluby z niskim budżetem. | |
| |
Jeżeli zaś mowa o serwisie dla drużyn w futsalu to nie spotkano się z takim rozwiązaniem na rynku Polskim, po dokonaniu przeglądu. Innowacyjnością jest wykonanie takiego projektu, a także dodanie kilku rozwiązań, które mogą być pomocne dla administratora tak założonego serwisu, czy też użytkownika będącego np. członkiem klubu. Finalny projekt oferować będzie elementy i funkcjonalności typowe i charakterystyczne dla futsalu, takie jak schematy w grze, w stałych fragmentach, taktyki itd. | |
| |
| |
| |
==== 3. Analiza wymagań użytkownika ==== | |
| |
| |
| |
W projekcie wyróżnia się 4 rodzaje użytkowników: Administrator serwisu, administratorzy podstron, użytkownik zarejestrowany, gość. Administrator serwisu jest to osoba która będzie miała prawo do zarządzania i nadzorowania całego serwisu oraz bazy danych. Administratorzy podstron będą to osoby które założą stronę drużyny. Stronę może w rzeczywistości założyć każdy, prezes, zawodnik, trener itd. stąd ustalenie jednolitej nazwy. Użytkownicy zarejestrowani to osoby, które zarejestrują się w serwisie, a następnie poprzez zalogowanie się będą miały dostęp do stron i widoków dostępnych tyko dla nich, bądź komentowania artykułów czy udziału w lidze typerów. Dodatkowo zarejestrowana osoba otrzyma od administratora status odpowiedni do pełnionej funkcji w danym klubie (zawodnik, trener, kierownik itd.). Gość to każdy użytkownik, który zechce wejść na stronę drużyny. | |
| |
== Funkcjonalności serwisu: == | |
| |
Konieczne: | |
Założenie strony własnej drużyny będzie bardzo łatwe, ponieważ: | |
* będzie zaimplementowany gotowy formularz do wpisania niezbędnych elementów zawartych na stronie, | |
* użytkownik będzie miał dostęp do systemu pomocy, | |
* użytkownik (członek zespołu) w łatwy sposób będzie mógł zamieszczać zdjęcia z meczów swojej drużyny poprzez interfejs na stronie, | |
* użytkownik będzie miał dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk oraz bieżącej tabeli drużyn, po wprowadzeniu np. aktualnych wyników. | |
| |
Dodatkowo: | |
* Ustalanie taktyki na mecz – widoczne tylko dla użytkowników należących do danej drużyny (trenera, piłkarzy), oraz rozpisane aktualne schematy rozgrywek. | |
* do powyższego podpunktu edytor tworzenia taktyk. | |
* Dla użytkowników zalogowanych jako kibic danej drużyny możliwość typowania wyników – liga typerów. | |
* Chat dla zalogowanych użytkowników. | |
* Intranet dla wszystkich drużyn, pomagający np. w organizacji turnieji. | |
| |
== Moduły do wykonania: == | |
* projekt i stworzenie bazy danych, | |
* konfiguracja i zarządzanie serwerem bazy danych, | |
* moduł persystencji obiektów, | |
* procedury Java Script, | |
* walidacja formularzy, | |
* projekt strony, CSS, HTML. | |
| |
| |
| |
==== 4. Określenie scenariuszy użycia ==== | |
| |
| |
| |
Serwis „Futsalteam” ma być systemem, który będzie służył zarówno kibicom, jak i samym drużynom. „Futsalteam” ma pomóc w organizacji drużyny np. poprzez umieszczanie taktyki przez trenera na najbliższy mecz, informowanie zawodników o wynikach, spotkaniach. Jednocześnie strona ma służyć pomocą kibicom, aby mogli oni zobaczyć m.in. informacje o najbliższych meczach, statystyki, zdjęcia oraz dodawać komentarze. | |
| |
| |
| |
==== 5. Identyfikacja funkcji ==== | |
| |
| |
| |
* Dodawanie nowych użytkowników | |
* Logowanie | |
* Dodawanie nowych drużyn | |
* Wybór stylu strony danej drużyny | |
* Dodawanie zawodników do drużyny | |
* Dodawanie trenera do drużyny | |
* Organizowanie rozgrywek | |
* Ustalanie terminów meczów w rozgrywkach | |
* Prowadzenie statystyk dla danych rozgrywek | |
* Prowadzenie statystyk danej drużyny w danych rozgrywkach | |
* Prowadzenie statystyk dla zawodnika (liczba bramek) | |
* Dodawanie artykułów dla drużyny | |
* Dodawanie komentarzy przez zalogowanych użytkowników | |
* Modyfikacja profilu użytkownika | |
| |
| |
| |
==== 6. Analiza hierarchii funkcji projektowanej aplikacji ==== | |
| |
| |
| |
- Rejestracja uczestnika | |
- Aktywacja konta | |
- Aktywacja konta trenera | |
- Aktywacja konta zawodnika | |
- Aktywacja konta kibica | |
- Obsługa administratora: | |
- Zakładanie strony nowej drużyny | |
- Moderacja komentarzy | |
- Zmiany informacji o drużynie | |
- Obsługa trenera: | |
- Logowanie trenera | |
- Dodawanie i oglądanie zdjęć drużyny | |
- Wprowadzanie wyników drużyny i innych danych | |
- Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk | |
- Rozpisywanie taktyki na mecz i aktualnych schematów rozgrywek | |
- Możliwość dodawania komentarzy | |
- Obsługa zawodnika: | |
- Logowanie zawodnika | |
- Dodawanie i oglądanie zdjęć drużyny | |
- Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk | |
- Wgląd do taktyki na mecz i aktualnych schematów rozgrywek | |
- Możliwość dodawania komentarzy | |
- Obsługa kibica: | |
- Logowanie kibica | |
- Oglądanie zdjęć drużyny | |
- Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk | |
- Możliwość dodawania komentarzy | |
- Obsługa uczestnika niezarejestrowanego: | |
- Rejestracja | |
- Dostęp do automatycznie wyliczanych statystyk | |
- Oglądanie: informacje o drużynie, najbliższych spotkaniach, zdjęcia itp. | |
| |
| |
| |
==== 7. Budowa i analiza diagramu przepływu danych ==== | |
| |
| |
[[http://ai.ia.agh.edu.pl/wiki/pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:futsalteam:start:projekt_konceptualny:dfd_diagrams|Diagramy DFD]] | |
| |
| |
| |
==== 8. Wybór encji (obiektów) i ich atrybutów ==== | |
| |
| |
| |
* Uzytkownik | |
* Uzytkownik_ID | |
* Login | |
* Hasło | |
* Imie | |
* Nazwisko | |
* E-mail | |
* Data_rejestracji | |
* Data_ostaniego_zalogowania | |
* Status | |
* Druzyna | |
* Druzyna_ID | |
* Druzyna | |
* Domena | |
* Miejscowosc | |
* Wojewodztwo | |
* Powiat | |
* Styl | |
* Styl_ID | |
* Druzyna_ID | |
* Css_ID | |
* Zawodnik | |
* Zawodnik_ID | |
* Imie_Z | |
* Nazwisko_Z | |
* Druzyna_ID | |
* Numer | |
* Bramki | |
* Trener | |
* Trener_ID | |
* Imie_T | |
* Nazwisko_T | |
* Druzyna_ID | |
* Rozgrywki | |
* Rozgrywki_ID | |
* Rozgrywki_Nazwa | |
* Mecz | |
* Mecz_ID | |
* Rozgrywki_ID | |
* Druzyna_Dom | |
* Druzyna_Wyjazd | |
* Bramki_Dom | |
* Bramki_Wyjazd | |
* Data_meczu | |
* Strzelcy_bramek | |
* Statystyki | |
* Druzyna_ID | |
* Rozgrywki_ID | |
* Wygrane | |
* Remisy | |
* Porazki | |
* Punkty | |
* Artykuł | |
* Artykul_ID | |
* Login | |
* Druzyna_ID | |
* Tytul_A | |
* Tekst_A | |
* Data_A | |
* Komentarz | |
* Komentarz_ID | |
* Login | |
* Artykul_ID | |
* Tekst_K | |
* Data_K | |
| |
| |
| |
| |
==== 9. Projektowanie powiązań (relacji) pomiędzy encjami ==== | |
| |
| |
| |
[[http://ai.ia.agh.edu.pl/wiki/pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:futsalteam:start:projekt_konceptualny:schemat_bazy|Schemat bazy danych]] | |
| |
| |
| |
==== 10. Projekt diagramów STD (State Transition Diagram – diagramy przejść pomiędzy stanami) ==== | |
| |
| |
| |
[[http://ai.ia.agh.edu.pl/wiki/pl:dydaktyka:ztb:2011:projekty:futsalteam:start:projekt_konceptualny:std|Diagram STD]] | |