Both sides previous revision
Poprzednia wersja
Nowa wersja
|
Poprzednia wersja
Nowa wersja
Both sides next revision
|
pl:miw:miw08_ardcase_cs:winda [2008/03/09 23:38] miw |
pl:miw:miw08_ardcase_cs:winda [2008/05/24 13:21] miw |
====== Analiza biletomatu i design ====== | ====== Analiza różnych wind i design ====== |
==== Wybrany przykład: ==== | ==== Wybrany przykład: ==== |
| |
| |
P3: [[http://regulus.ia.agh.edu.pl/gjn-Regulus-WWW/miw2002/MIW02-projekty/MIW02-Winda.pdf|Students MiW Project by J.Sysak, P.Zieliński]] {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:miw02-winda.pdf|local copy}} | P3: [[http://regulus.ia.agh.edu.pl/gjn-Regulus-WWW/miw2002/MIW02-projekty/MIW02-Winda.pdf|Students MiW Project by J.Sysak, P.Zieliński]] {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:miw02-winda.pdf|local copy}} |
| |
| |
| |
| |
| ==== Uzasadnienie wyboru i porównanie ==== |
| Wybrany przykład - P1 jest bardzo dobrze zamodelowanym i udokumentowanym systemem. Tę cechę posiada również przykład P2, jednak w przypadku przykładu P2 mimo wielu diagramów analiza wydaje się zbyt uboga (m.in. tylko dwa use-case'y). Za bazowy uznaję przykład P1. Jeśli na etapie projektowania/prototypowania okaże się, iż w modelu brakuje ważnych z punktu widzenia realizowanego projektu informacji bądź schematów zostaną one zaczerpnięte z przykładu P2. Przykład P3 jako, że nie jest zamodelowany w języku UML może przydać się przy wyodrębnianiu artybutów/definiowaniu reguł. |
| Mimo powyższego jednak algorytm ruchu windy, mimo, iż diagramy UML - use-case i aktywności precyzują działanie windy sprowadza się ono jednak do zbioru reguł prezentowanego w P3, dlatego to on zostanie zaimplementowany. |
| Wezwanie windy sprowadzić można do sprawdzenia czy wezwanie jest z nad windy czy z poniżej aktualnej pozycji windy, podobnie wezwania wewnętrzne (z przykładu P3 zostaną usunięte warunki i konkluzje dotyczące przeciążenia windy jako, że modele UML nie specyfikowały takiej funkcjonalności). |
| |
| |
| |
| |
| |
| ===== Description ===== |
| Przykład zakłada realizacje podstawowych funkcji windy jak przywołanie windy, wybranie piętra docelowego, wskazywanie położenia wewnątrz i na zewnątrz windy, wskazywanie kierunku jazdy, jazde windy między piętrami, wyliczanie na które piętro pojechać. W przeciwieństwie do innych przykładów działanie windy zależy w wielkim stopniu nie tylko od akcji podejmowanych przez pasażerów w danym momencie, ale także od "pamięci" windy (tj. wcześniejszych wezwań), aktualnego jej stanu - aktualnego kierunku jazdy etc. |
| |
| |
| |
| |
| ===== Conceptualization ===== |
| Na tym etapie na podstawie modelu następuje próba wyselekcjonowania wejść, wyjść, wyselekcjonowanie atrybutów (fizycznych i ogólnych), próba zamodelowania reguł panujących w systemie przy pomocy atrybutów. |
| |
| |
| ==== Vocabulary ==== |
| |
| Wejścia: wezwania windy z zewnątrz, wezwania windy z kabiny |
| |
| Wyjścia: określenie kierunku ruchu, oraz piętra na którym się zatrzymać (technicznie wypracowanie sterowania...) ; w pewnym sensie wyjścia to także wskaźniki w windzie i poza nią |
| |
| Stany wewnętrzne: Aktualne położenie, aktualny kierunek ruchu |
| |
| |
| |
| ==== Original Rules ==== |
| Reguły: |
| |
| tabela decyzyjna -> kierunek jazdy |
| |
| tabela decyzyjna + aktualne piętro -> stop czy jazda dalej |
| |
| przyciski zewnątrz i wewnątrz -> zmiana w kontrolerze |
| |
| ===== Analysis ===== |
| |
| |
| |
| ===== Conceptual design ===== |
| |
| Poziom 0: Winda |
| |
| Poziom 1: Finalizacja Windy na: Aktualny kierunek windy, Poprzedni kierunek windy, Czy jest żądanie jazdy w gorę z kabiny, Czy jest żądanie jazdy w dół z kabiny, Czy jest żądanie jazdy na aktualne piętro z kabiny, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazy w górę, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazdy w dół, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w górę, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w dół Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w górę, Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w dół, Decyzja gdzie jechać |
| |
| Poziom 2: Split: Aktualny kierunek windy -> Decyzja gdzie jechać, Poprzedni kierunek windy -> Decyzja gdzie jechać, Czy jest żądanie jazdy w gorę z kabiny -> Decyzja gdzie jechać, Czy jest żądanie jazdy w dół z kabiny -> Decyzja gdzie jechać, Czy jest żądanie jazdy na aktualne piętro z kabiny -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazy w górę -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazdy w dół -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w górę -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w dół -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w górę -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w dół -> Decyzja gdzie jechać |
| |
| Poziom 3-13: Finalizacja każdego z atrybutów |
| |
| ==== General Conceptual Design ==== |
| |
| ==== V1 ==== |
| |
| |
| ==== Directed Conceptual Design ==== |
| |
| Kody w PROOGu, kod .dot i rysunki ARD/TPH i XTT wygenerowane przez VARDA dostępne dodatkowo pod linkiem poniżej |
| |
| {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator.pl|Kod w PROLOGu}} |
| |
| {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-ard.dot|Plik .dot ARD}} |
| |
| {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-tph.dot|Plik .dot TPH}} |
| |
| === Full ARD Model === |
| |
| ARD: |
| |
| <graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-ard.dot"> |
| </graphviz> |
| |
| TPH: |
| |
| <graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-tph.dot"> |
| </graphviz> |
| |
| |
| ==== Refined Conceptual Design ==== |
| |
| ===== Physical Attribute Specification ===== |
| |
| ===== Structuralization ===== |
| |
| |
| |
| ===== Logical design ===== |
| |
| |
| |
| |
| |
| ==== V1 ==== |
| |
| {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-xtt.dot|Plik .dot XTT}} |
| |
| |
| XTT: |
| |
| <graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-xtt.dot"> |
| </graphviz> |
| |
| Plik HQED {{elevator-xttml.xttml|XTTML}} |
| |
| ===== Ostatnie zmiany ===== |
| 19.05.2008 - Dopisanie / zmiana opisu, dodanie ARD/XTT |