Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
pl:miw:miw08_ardcase_cs:winda [2008/05/19 21:32]
miw
pl:miw:miw08_ardcase_cs:winda [2008/05/24 13:31]
miw
Linia 1: Linia 1:
-====== Analiza różnych wind i design ====== 
-==== Wybrany przykład: ==== 
  
-P1: {{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​elevator_example_in_uml.pdf|Example of elevator (local copy)}} ​ 
- 
-== Pozostałe przykłady == 
- 
-P2: {{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​download.zip|Very well documented Elevator Model (local copy)}} 
- 
-P3: [[http://​regulus.ia.agh.edu.pl/​gjn-Regulus-WWW/​miw2002/​MIW02-projekty/​MIW02-Winda.pdf|Students MiW Project by J.Sysak, P.Zieliński]] {{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​miw02-winda.pdf|local copy}} 
- 
-==== Uzasadnienie wyboru i porównanie ==== 
-Wybrany przykład - P1 jest bardzo dobrze zamodelowanym i udokumentowanym systemem. Tę cechę posiada również przykład P2, jednak w przypadku przykładu P2 mimo wielu diagramów analiza wydaje się zbyt uboga (m.in. tylko dwa use-case'​y). Za bazowy uznaję przykład P1. Jeśli na etapie projektowania/​prototypowania okaże się, iż w modelu brakuje ważnych z punktu widzenia realizowanego projektu informacji bądź schematów zostaną one zaczerpnięte z przykładu P2. Przykład P3 jako, że nie jest zamodelowany w języku UML może przydać się przy wyodrębnianiu artybutów/​definiowaniu reguł. 
- 
- 
- 
-==== Próby modelowania ==== 
-Na tym etapie na podstawie modelu następuje próba wyselekcjonowania wejść, wyjść, wyselekcjonowanie atrybutów (fizycznych i ogólnych), próba zamodelowania reguł panujących w systemie przy pomocy atrybutów. 
- 
-Wejścia: wezwania windy z zewnątrz, wezwania windy z kabiny ​ 
-Wyjścia: określenie kierunku ruchu, oraz piętra na którym się zatrzymać (technicznie wypracowanie sterowania...) ; w pewnym sensie wyjścia to także wskaźniki w windzie i poza nią 
- 
-'​Reguły:'​ tabela decyzyjna -> kierunek jazdy ; tabela decyzyjna + które piętro -> stop czy jazda dalej ; przyciski zewnątrz i wewnątrz -> zmiana w kontrolerze ; okresowo -> sprawdzanie tabeli prawdy względem tego jakie dane ma kontroler 
- 
-**// ToDo : Uściślić dokładniej co przyjmujemy za wejście i wyjście ; w kwestii logiki wejścia są to tylko wezwania, wyjścia to tylko zachowanie windy, czy uwzględniać wskaźniki etc. Na jakim etapie (potrzebne do modelowania przejść) wprowadzić takie rzeczy jak położenie kabiny i kierunek ruchu i czy robić to technicznie - enkodery etc. czy wystarczy koncepcyjnie <​ogólnie kontrola położenia>​ ; czy reguły wstępnie OK** 
- 
- 
- 
-====== Analiza biletomatu i design ====== 
-==== Wybrany przykład: ==== 
-[[http://​student.agh.edu.pl/​~makamin/​MiW/​TPa%b3osz,​MMazur%20-%20Automat.pdf|Well documented Vending Machine Model by T. Pałosz, M. Mazur (AiR IV)]] {{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​tpa_b3osz_mmazur_-_automat.pdf|localcopy}} 
- 
-== Pozostałe przykłady == 
-Brak 
- 
- 
-==== Uzasadnienie wyboru i porównanie ==== 
-Na tym etapie jest to jedyny znaleziony model. System jest dobrze zamodelowany nie tylko od strony logiki biznesowej klienta ale także serwisu i kontroli. Ze względu na brak innych modeli porównanie jest niemożliwe. 
- 
-===== Description ===== 
-W udostępnionym przykładzie zamodelowanym w UML możliwe jest jedynie kupowanie biletu, w niniejszym modelu rozważone będzie także doładowanie KKM (Krakowska Karta Miejska ; to lokalizuje rozwiązanie ale w skali światowej nie jest to bardzo innowacyjne rozwiązanie,​ więc można to zrobić bez straty ogólności) 
- 
-Użycie biletomatu polega na wybraniu opcji - zakup biletu bądz doładowanie karty okresowej. Po wybraniu opcji należy wrzucić odpowiednią ilość pieniędzy - jak w use-case. Jeśli przez zbyt długi czas użytkownik nie wpłaci pieniędzy aby sfinalizować transakcje przyjęte pieniądze są oddawane. 
- 
-Możliwe działania wynikowe biletomatu - drukowanie potwierdzenia,​ wydawanie pieniedzy, drukowanie biletu, zapisywanie danych na karcie 
- 
-===== Conceptualization ===== 
-W niniejszym rozdziale następuje próba specyfikacji wejść, wyjść, atrybutów, oraz reguł w systemie 
- 
- 
-==== Vocabulary ==== 
-Wejścia: Decyzja odnośnie zakupu karta/​bilet,​ jeśli karta to wybór linii i dat, jeśli bilet to wybór rodzaju 
- 
-Wyjście: Potwierdzenie/​reszta/​komunikat 
- 
-Elementy wiedzy: Akcja wybrana przez użytkownika (dziedzina: bilet/​karta),​ typ biletu/dane do karty, czy istnieje możliwość drukowania, czy biletomat może wydać resztę. 
- 
- 
- 
-==== Original Rules ==== 
-Reguły: 
-  
- 
-- Jeśli akcją jest zakup biletu to należy wybrać typ biletu ​ 
- 
-- Jeśli akcją jest doładowanie karty to należy podać dane 
- 
-- Należy wpłacić pieniądze 
- 
-- Jeśli wpłacono to drukowanie biletu/​wydanie reszty, jeśli nie to po pewnym czasie zwrot pieniędzy 
- 
-===== Analysis ===== 
- 
- 
-===== Conceptual design ===== 
- 
-Poziom 0: Biletomat 
- 
-Poziom 1: Finalizacja Biletomatu na: Czas, Pieniądze, Dostępność,​ Aktywność biletomatu 
- 
-Poziom 2: Split: Czas -> Aktywność biletomatu, Pieniądze -> Aktywność biletomatu, Dostępność -> Aktywność biletomatu 
- 
-Poziom 3: Finalizacja Czas na : Czas obecny, Czas rozpoczęcia,​ przekroczenie limitu czasu 
- 
-Poziom 4: Split: Czas obecny -> przekroczenie limitu czasu, Czas rozpoczęcia -> przekroczenie limitu czasu 
- 
-Poziom 5,6: Finalizacja Czas obecny -> czas obecny ; Czas rozpoczęcia -> czas rozpoczęcia 
- 
-Poziom 7: Finalizacja Dostępność na: Pieniądze w biletomacie,​ (znacznik) Wystarczająca ilość pieniędzy do wydania reszty 
- 
-Poziom 8: Split: Pieniądze w biletomacie -> Wystarczająca ilość pieniędzy do wydania reszty, Wystarczająca ilość pieniędzy do wydania reszty -> Aktywność biletomatu 
- 
-Poziom 9: Finalizacja Pieniądze na: Wpłacona kwota, Cena do zapłacenia,​ Reszta 
- 
-Poziom 10: Split: Cena do zapłacenia -> Reszta, Wpłacona kwota -> Reszta, Reszta -> Aktywność biletomatu 
- 
-Poziom 11: Finalizacja Cena do zapłacenia na: Wybrany produkt, Lista cen, Cena 
- 
-Poziom 12: Split: Wybrany produkt -> Cena, Lista cen -> Cena, Cena -> Reszta 
- 
-Poziom 13-20: Finalizacja Pieniądze w biletomacie -> pieniądze w bletomacie, Wybrany produkt -> wybrany produkt, Wpłacona kwota -> wpłacona kwota, Wystarczająca ilość pieniędzy do wydania reszty -> wystarczająca ilość pieniędzy do wydania reszty, Reszta -> reszta, Lista cen -> lista cen, Cena -> cena, Aktywność biletomatu -> aktywność biletomatu 
- 
-Poziom 21: Ręczne dodanie zależności pieniądze w biletomacie -> aktywność biletomatu (konieczne do wyznaczenia działania biletomatu) 
- 
-Poziom 22: Ręczne dodanie zależności reszta -> wystarczająca ilość pieniędzy do wydania reszty (konieczne do ustalenia czy mamy tyle pieniędzy) 
- 
-Poziom 23: Ręczne dodanie zależności pieniądze w biletomacie -> pieniądze w biletomacie (konieczne do pomniejszenia ilości pieniędzy po ich wydaniu) 
- 
-Poziom 21: Ręczne dodanie zależności cena -> pieniądze w biletomacie (konieczne do pomniejszenia ilości pieniędzy po ich wydaniu) 
- 
-Poziom 21: Ręczne dodanie zależności aktywność bilatomatu -> pieniądze w biletomacie (konieczne do pomniejszenia ilości pieniędzy po ich wydaniu) 
- 
-==== General Conceptual Design ==== 
- 
- 
- 
- 
- 
-==== V3 ==== 
- 
-==== Directed Conceptual Design ==== 
- 
-Kody w PROOGu, kod .dot i rysunki ARD/TPH i XTT wygenerowane przez VARDA dostępne dodatkowo pod linkiem poniżej 
- 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine_v3.pl|Kod w PROLOGu}} 
- 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendimgmachine-ard_v3.dot|Plik .dot ARD}} 
- 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendimgmachine-tph_v3.dot|Plik .dot TPH}} 
- 
-=== Full ARD Model === 
- 
-ARD: 
- 
-<​graphviz file="​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendimgmachine-ard_v3.dot">​ 
-</​graphviz>​ 
- 
-TPH: 
- 
-<​graphviz file=":​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendimgmachine-tph_v3.dot">​ 
-</​graphviz>​ 
- 
- 
- 
- 
-==== Refined Conceptual Design ==== 
-==== V2 ==== 
- 
- 
-==== Directed Conceptual Design ==== 
- 
-Kody w PROOGu, kod .dot i rysunki ARD/TPH i XTT wygenerowane przez VARDA dostępne dodatkowo pod linkiem poniżej 
- 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine_v2.pl|Kod w PROLOGu}} 
- 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-ard_v2.dot|Plik .dot ARD}} 
- 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-tph_v2.dot|Plik .dot TPH}} 
- 
-=== Full ARD Model === 
- 
-ARD: 
- 
-<​graphviz file="​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-ard_v2.dot">​ 
-</​graphviz>​ 
- 
-TPH: 
-<​graphviz file="​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-tph_v2.dot">​ 
-</​graphviz>​ 
- 
-==== Refined Conceptual Design ==== 
- 
-==== V1 ==== 
- 
- 
- 
- 
- 
-==== Directed Conceptual Design ==== 
- 
-Kody w PROOGu, kod .dot i rysunki ARD/TPH i XTT wygenerowane przez VARDA dostępne dodatkowo pod linkiem poniżej 
- 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine.pl|Kod w PROLOGu}} 
- 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-ard.dot|Plik .dot ARD}} 
- 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-tph.dot|Plik .dot TPH}} 
- 
-http://​student.agh.edu.pl/​~makamin/​MiW/​Graph/​biletomat/​ 
- 
-=== Full ARD Model === 
- 
-ARD: 
- 
-<​graphviz file="​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-ard.dot">​ 
-</​graphviz>​ 
- 
-TPH: 
- 
-<​graphviz file="​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-tph.dot">​ 
-</​graphviz>​ 
- 
-==== Refined Conceptual Design ==== 
- 
-===== Physical Attribute Specification ===== 
- 
-===== Structuralization ===== 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
-===== Logical design ===== 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
-==== V3 ==== 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendimgmachine-xtt_v3.dot|Plik .dot XTT}} 
- 
-XTT: 
- 
-<​graphviz file="​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendimgmachine-xtt_v3.dot">​ 
-</​graphviz>​ 
- 
-Plik HQED http://​student.agh.edu.pl/​~makamin/​MiW/​XTTML/​vendingmachine-xttml_v3.xttml 
- 
- 
-==== V2 ==== 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-xtt_v2.dot|Plik .dot XTT}} 
- 
-XTT: 
- 
-<​graphviz file="​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-xtt_v2.dot">​ 
-</​graphviz>​ 
- 
-Plik HQED http://​student.agh.edu.pl/​~makamin/​MiW/​ARD%20XTT/​biletomat/​vendingmachine.svg 
- 
- 
- 
-==== V1 ==== 
- 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-xtt.dot|Plik .dot XTT}} 
- 
-{{:​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​miw-vendingmachine-xtt.pdf|Nieoficjalna (bez użycia HqEd) wersja XTT}} 
- 
- 
-XTT: 
- 
-<​graphviz file="​pl:​miw:​miw08_ardcase_cs:​vendingmachine-xtt.dot">​ 
-</​graphviz>​ 
- 
- 
- 
-==== V0 - opis ogólny ==== 
-Wynikowe działanie biletomatu zależy od następujących rzeczy: 
- 
-- co zostało wybrane (jaka akcja) 
- 
-- czy wpłacono odpowiednią kwotę 
- 
-- fizyczna możliwość wypłaty (czy jest tusz do drukowania/​pieniądze do wydania reszty) 
- 
- 
- 
-===== Ostatnie zmiany ===== 
-28.04.2008 - od poprzedniej wersji ARD/XTT (v1) przy użyciu nowej wersji VARDA wygenerowano poprawione ARD, a za pomocą HQed XTT (v2). Ważne - w wersji v1 w tabelach reguł występowały działania, które należało wyeliminować. W tym celu wprowadzono nowy atrybut - reszta. Po zmianach okazało się, iż aby wyliczyć, w jakiej kwocie należy wydać resztę należy odjąć atrybut - cena produktu (priceList[chosenProduct]),​ od atrybutu wpłacona przez klienta kwota (remittance). Reszta=wpłata-cena. Tak powstały atrybut należy dalej wykorzystać do sprawdzenia,​ czy biletomat posiada środki do wydania reszty. Powoduje to porównanie atribute2atribute,​ które może zostać zapisane niejednoznacznie tj. gdy fundsInMachine<​change lub change>​fundsInMachine atrybut enoughCashToChange jest prawdą, aby nie powodować reguł redundantnych koniecznym wydaje się przyjęcie jednolitej konwencji np w postaci ustalania jednego (np. skrajnie prawego w tabeli) jako dowolnego/​stałego i dopasowywanie prawego jako większego/​mniejszego niż prawy. Pytanie co stanie się przy większej ilości atrybutów 
- 
-18.05.2008 - modyfikacja modelu, nowe ARD,XTT - na chwile obecna link do strony, wieczorem wklejenie localcopy etc 
- 
-19.05.2008 - poprawa(uaktualnienie) opisu, dodanie kopii lokalnych plików, usunięcie starych uwag, dodanie nowych uwag do sprawozdania 
pl/miw/miw08_ardcase_cs/winda.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0