|
|
pl:miw:miw08_ardcase_cs:winda [2008/05/24 13:21] miw |
pl:miw:miw08_ardcase_cs:winda [2019/06/27 15:50] |
====== Analiza różnych wind i design ====== | |
==== Wybrany przykład: ==== | |
| |
P1: {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator_example_in_uml.pdf|Example of elevator (local copy)}} | |
| |
== Pozostałe przykłady == | |
| |
P2: {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:download.zip|Very well documented Elevator Model (local copy)}} | |
| |
P3: [[http://regulus.ia.agh.edu.pl/gjn-Regulus-WWW/miw2002/MIW02-projekty/MIW02-Winda.pdf|Students MiW Project by J.Sysak, P.Zieliński]] {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:miw02-winda.pdf|local copy}} | |
| |
| |
| |
| |
==== Uzasadnienie wyboru i porównanie ==== | |
Wybrany przykład - P1 jest bardzo dobrze zamodelowanym i udokumentowanym systemem. Tę cechę posiada również przykład P2, jednak w przypadku przykładu P2 mimo wielu diagramów analiza wydaje się zbyt uboga (m.in. tylko dwa use-case'y). Za bazowy uznaję przykład P1. Jeśli na etapie projektowania/prototypowania okaże się, iż w modelu brakuje ważnych z punktu widzenia realizowanego projektu informacji bądź schematów zostaną one zaczerpnięte z przykładu P2. Przykład P3 jako, że nie jest zamodelowany w języku UML może przydać się przy wyodrębnianiu artybutów/definiowaniu reguł. | |
Mimo powyższego jednak algorytm ruchu windy, mimo, iż diagramy UML - use-case i aktywności precyzują działanie windy sprowadza się ono jednak do zbioru reguł prezentowanego w P3, dlatego to on zostanie zaimplementowany. | |
Wezwanie windy sprowadzić można do sprawdzenia czy wezwanie jest z nad windy czy z poniżej aktualnej pozycji windy, podobnie wezwania wewnętrzne (z przykładu P3 zostaną usunięte warunki i konkluzje dotyczące przeciążenia windy jako, że modele UML nie specyfikowały takiej funkcjonalności). | |
| |
| |
| |
| |
| |
===== Description ===== | |
Przykład zakłada realizacje podstawowych funkcji windy jak przywołanie windy, wybranie piętra docelowego, wskazywanie położenia wewnątrz i na zewnątrz windy, wskazywanie kierunku jazdy, jazde windy między piętrami, wyliczanie na które piętro pojechać. W przeciwieństwie do innych przykładów działanie windy zależy w wielkim stopniu nie tylko od akcji podejmowanych przez pasażerów w danym momencie, ale także od "pamięci" windy (tj. wcześniejszych wezwań), aktualnego jej stanu - aktualnego kierunku jazdy etc. | |
| |
| |
| |
| |
===== Conceptualization ===== | |
Na tym etapie na podstawie modelu następuje próba wyselekcjonowania wejść, wyjść, wyselekcjonowanie atrybutów (fizycznych i ogólnych), próba zamodelowania reguł panujących w systemie przy pomocy atrybutów. | |
| |
| |
==== Vocabulary ==== | |
| |
Wejścia: wezwania windy z zewnątrz, wezwania windy z kabiny | |
| |
Wyjścia: określenie kierunku ruchu, oraz piętra na którym się zatrzymać (technicznie wypracowanie sterowania...) ; w pewnym sensie wyjścia to także wskaźniki w windzie i poza nią | |
| |
Stany wewnętrzne: Aktualne położenie, aktualny kierunek ruchu | |
| |
| |
| |
==== Original Rules ==== | |
Reguły: | |
| |
tabela decyzyjna -> kierunek jazdy | |
| |
tabela decyzyjna + aktualne piętro -> stop czy jazda dalej | |
| |
przyciski zewnątrz i wewnątrz -> zmiana w kontrolerze | |
| |
===== Analysis ===== | |
| |
| |
| |
===== Conceptual design ===== | |
| |
Poziom 0: Winda | |
| |
Poziom 1: Finalizacja Windy na: Aktualny kierunek windy, Poprzedni kierunek windy, Czy jest żądanie jazdy w gorę z kabiny, Czy jest żądanie jazdy w dół z kabiny, Czy jest żądanie jazdy na aktualne piętro z kabiny, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazy w górę, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazdy w dół, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w górę, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w dół Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w górę, Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w dół, Decyzja gdzie jechać | |
| |
Poziom 2: Split: Aktualny kierunek windy -> Decyzja gdzie jechać, Poprzedni kierunek windy -> Decyzja gdzie jechać, Czy jest żądanie jazdy w gorę z kabiny -> Decyzja gdzie jechać, Czy jest żądanie jazdy w dół z kabiny -> Decyzja gdzie jechać, Czy jest żądanie jazdy na aktualne piętro z kabiny -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazy w górę -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z wyższych pięter do jazdy w dół -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w górę -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z niższych pięter do jazdy w dół -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w górę -> Decyzja gdzie jechać, Czy są wezwania z aktualnego piętra do jazdy w dół -> Decyzja gdzie jechać | |
| |
Poziom 3-13: Finalizacja każdego z atrybutów | |
| |
==== General Conceptual Design ==== | |
| |
==== V1 ==== | |
| |
| |
==== Directed Conceptual Design ==== | |
| |
Kody w PROOGu, kod .dot i rysunki ARD/TPH i XTT wygenerowane przez VARDA dostępne dodatkowo pod linkiem poniżej | |
| |
{{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator.pl|Kod w PROLOGu}} | |
| |
{{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-ard.dot|Plik .dot ARD}} | |
| |
{{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-tph.dot|Plik .dot TPH}} | |
| |
=== Full ARD Model === | |
| |
ARD: | |
| |
<graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-ard.dot"> | |
</graphviz> | |
| |
TPH: | |
| |
<graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-tph.dot"> | |
</graphviz> | |
| |
| |
==== Refined Conceptual Design ==== | |
| |
===== Physical Attribute Specification ===== | |
| |
===== Structuralization ===== | |
| |
| |
| |
===== Logical design ===== | |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
==== V1 ==== | |
| |
{{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-xtt.dot|Plik .dot XTT}} | |
| |
| |
XTT: | |
| |
<graphviz file="pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-xtt.dot"> | |
</graphviz> | |
| |
Plik HQED {{:pl:miw:miw08_ardcase_cs:elevator-xttml.xttml|XTTML}} | |
| |
===== Ostatnie zmiany ===== | |
19.05.2008 - Dopisanie / zmiana opisu, dodanie ARD/XTT | |