Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

pl:miw:miw08_mindstormsdesign [2008/06/03 13:02]
miw
pl:miw:miw08_mindstormsdesign [2019/06/27 15:50]
Linia 1: Linia 1:
-====== Opis ====== 
- 
-**__Projekt zakończony__ 
-** 
- 
-Lukasz Zalewski, <​zalewik@gmail.com>​ 
- 
-High-level NXT programming,​ design tools, XTT applications 
- 
- 
-====== Spotkania ====== 
-[[pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​spotkania|Spotkania]] 
- 
- 
- 
- 
- 
-====== Projekt ====== 
- 
-=== Regułowe algorytmy sterowania === 
-{{ :​pl:​miw:​robot.jpg?​300|TriBot}} 
-Poniższe algorytmy zostały opracowane dla robota mobilnego TriBot. Jest to rozbudowana wersja robota z katalogu zestawu mindstorm: 
-W algorytmach wykorzystano wszystkie użyte sensory (tak jak widać na obrazku: echosonda, mikrofon, czujnik dotyku i sensor natężenia światła). 
-  - [[pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​strona_2|Poruszania się po linii]] 
-  - [[pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​strona_1|Objechanie przeszkody]] 
-  - [[pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​strona_3|Omijanie przeszkód]] 
-  - [[pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​grid|Omijania przeszkód - plansza z przeszkodami]] 
-  - [[pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​labirynt|Labirynt]] 
-Wadą powyższych algorytmów jest brak informacji o położeniu. Robot nie ma punktów odniesienia. Nie zna swojej pozycji. Stąd trudno wymagać, by poruszał się w zadanym kierunku nawet po napotkaniu przeszkody. Sytuację tą można poprawić wprowadzając możliwość zapisu pomiarów z czujników. 
- 
-=== Algorytmy genetyczne === 
-Można również rozważyć wykorzystanie algorytmów genetycznych do sterowania robotami. Tym zagadnieniem zajmują się już inne uczelnie [[http://​portal.acm.org/​citation.cfm?​id=1050231.1050292|Southwestern University, Georgetown, TX]]  
-Bardzo ciekawe zastosowanie algorytmów genetycznych w przypadku robotów zaprezentowano na naukowym zjeździe fundacji [[http://​www.ted.com/​talks/​view/​id/​165|Ted]]. Przedstawiono tam algorytm, który sam generuje sterowanie wiedząc tylko tyle, że ma kilka serwomechanizmów i czujników. 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
-====== Sprawozdanie ====== 
- 
- 
-===== Opisane algorytmy sterowania z internetu ===== 
-W pierwszej iteracji projektu należało znaleźć możliwie jak najwięcej przykładów sterowania robotami. Niestety, informacji na ten temat jest niewiele. Większość materiału jest nie udokumentowana,​ cześciej spotykane były wzmianki lub prezentacje sterowania robotami. 
-Ciekawostką jest to, że również inne europejskie uczelnie zajmują się opracowywaniem sterowania, prowadzą laboratoria z MindStormów.  ​ 
- 
-Udokumentowane algorytmy (przykłady) sterowania robotami mobilnymi - z sieci: 
-    * udokumentowane algorytmy sterowania 
-      * [[http://​www.micsymposium.org/​mics_2006/​papers/​Pilling.pdf|Algorytm omijania przeszkód]] 
-      * [[https://​ai.ia.agh.edu.pl/​wiki/​pl:​miw:​miw08_mindstormsenv#​propozycje_algorytmow|Proponowane algorytmy w dziale miw:​miw08_mindstormsenv]] 
-    * prezentacje:​ 
-      * [[http://​fountain.isis.vanderbilt.edu/​teaching/​2004/​presentations/​msrobot.ppt/​download|Robot w labiryncie]] 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
-===== Algorytmy - zapis regułowy ===== 
-W drugiej iteracji należało zastanowić się i zapisać algorytmy sterowania dla wymyślonego robota Mindstorm. Do tego celu użyto robot TriBot, który zawiera wszystkie dosŧępne sensory. 
-Przy zapisie regułowym pojawiło się parę niejasności:​ 
-  * Czy reguły mają się wykluczać? I jeżeli nie, to wówczas jaki przyjąć sposób ich "​odpalania"​. 
-  * Czy mogą zostać użyte więcej niż jedna reguła na raz? 
-Od tych zasadniczych pytań zależy sposób zapisania reguł. Wydaje się oczywiste, że najlepiej byłoby dążyć do tego by reguły były zupełne i jednocześnie wykluczały się. Jednak taki zapis nie jest prosty. Oraz narzuca pewne wymogi. 
-W projekcie wykorzystano zarówno reguły wykluczające się jak i takie, które są luźne. Przy tych ostatnich przyjęto, że __wywoływana jest pierwsza poprawna reguła__ (zapis ten przypomina Prolog). ​ 
- 
-|                         ^ Reguły wykluczające się                         ^ Luźny zapis        ^ 
-^                         | + pewniejszy zapis                              | + brak ograniczeń ​ | 
-^                         | + proste zasady ​                                | + mniej reguł ​     | 
-^                         | - większa ilość reguł ​                          | - problem z wywolywaniem reguł ​  | 
-^                         | - narzucona koncepcja. W niektórych przypadkach utrudnia zapis| ​     | 
-^ Pojedyncze wywołanie ​   | Jest to najlepsze sposób wywoływania ​           | Prowadzi do formalizacji(szczegułowaści) zapisu, zwiększa ilość reguł ​ | 
-^ Monitorowanie ​          | Nie jest potrzebne ​                             | Może prowadzić do wywołania więcej niż jednej reguły ​      | 
-^ Nawroty ​                | Są zbędne, niczego nowego nie wprowadzają ​      | Najlepsze podejście. Reguły tworzą logiczną ścieżkę przejść | 
- 
-Po przyjęciu sposobu zapisu reguł i przyjęciu mechanizmu ich wywoływania,​ przystąpiono do ich zapisu. I tu również pojawił się problem. Mianowicie, w przypadku bardziej złożonych algorytmów trudno było wydzielić takie elementy jak: 
-  * atrybuty 
-  * akcje 
-    * zmiana wartości atrybutu 
- 
-      Czy raz wpisana wartość atrybutu zostaje zachowana do następnej zmiany? 
- 
-^ Atrybuty z pamięcią ​                        ^ Atrybuty bez pamięci ​                                 ^ 
-| + dodatkowa informacja o stanie robota ​     | + brak konieczności zapewniania zerowaniana wartości ​ | 
-| - należy pamiętać, że wówczas inkrementujemy wartości, np. turn += 45 zamiast turn = 45 | + prosty zapis  | 
-| - konieczność zerowania wartości w celu np. zatrzymania robota po wykonaniu reguły | - zerowanie wymusza konieczność ponownego pozyskania informacji o stanie robota co prowadzi do zwiększenia ilości atrybutów | 
-|  | ? zerowanie powinno odbywać się albo po wykonaniu reguły, albo przy kolejnym cyklu (metoda "​Pojedyncze wywołanie"​) ​ | 
- 
-W projekcie przyjęto, że dla zapisu regułowego algorytmów __atrybuty są wartościami bez pamięci__. 
-Podjęto próbę dokonania zapisu wg przykładu z termostatem. Czyli dokonania grupowania atrybutów. Głównym napotkanym problemem było oddzielenie akcji od atrybutów. Częst zdażało się, że atrybut był akcją. Upakowywanie atrybutów i akcji często prowadziło do zwiększenia ilości reguł oraz do mniejszej czytelności. W miarę możliwości powinno się upraszczać opis do reguła->​akcja 
- 
-^ Atrybuty - prosty zapis                       ^ Atrybuty - zapis złożony (upakowywanie atrybutów, np. termostat) ^ 
-| + prostota ​     | + bardziej przejrzysta forma zapisu ​ | 
-| - więcej warunków wstępnych do wykonania reguły ​    | + logiczna konsekwencja zapisu reguł | 
-| - przy dużej ilości warunków reguły tracą czytelność ​     | - zazwyczaj prowadzi do zwiększenia ilości reguł | 
- 
- 
-===== Prolog - UWAGI ===== 
-W trzeciej części iteracji projektu należało zapisać wcześniej wymyślone algorytmy przy użyciu funkcji nxt_movements w Prolog'​u. Cel był prosty. Sprawdzono użyteczność stworzonych predukatów. Część z nich była nadmiarowa. Jednak stworozne API przez pana Hołownię w zupełności wystarczyło do zapisania algorytmów sterowania. Wszelkie uwagi oraz spostrzeżenia były konsultowane z kolegą. Uwag było niewiele. Zatem przygotowane funkcje były jak najbardziej poprawne z punktu widzenia użytkownika. 
-  
-Podczas tworzenia algorytmów w Prolog'​u przy alokacji dodatkowych zmiennych korzystano z funkcji **assert**. Tu możana by się zastanowić nad wprowadzeniem predykatów alokacji pamięci dla Mindstorma, jeżeli jest to konieczne. 
- 
-W sterowaniu robotem najtrudniejszym elementem było zapamiętanie stanu robota. Należało tworzyć dodatkowe zmienne, tablice przechowyjące stan robota. Jako, że korzystanie ze stanów poprzednich jest tu w zasadzie elementarną operacją, można zastanowić się również na wprowadzeniu historii ruchów w postaci jakiś logów, do których możnaby odwoływać się odpowiednimi predykatami. Takie zapisane stany mogłyby ułatwić, ujednolicić oraz sformalizować zapis algorytmów. 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
-===== XTT - UWAGI ===== 
-W czwartej iteracji należało zapisać reguły przy użyciu XTT. Ponieważ, XTT jest tylko formą zapisu zwykłych reguł, więc zapisane reguły na ogół nie różniły się od tych z 2 iteracji. W niektórych przypadkach odstąpiono od tej zasady i probowano zapisać reguły zmieniając atrubuty. 
-Tak jak poprzednio w iteracji 2 pojawiają się problemy: 
-  * podział na atrybuty i akcje 
-  * czy atrybuty/​akcje są zerowane, czy też mają pamięć? 
-  * jak uruchamiać XTT? 
-    * pojedyncze wywołanie? 
-    * monitorowanie?​ 
-    * nawroty? 
-  * brak znacznika START'​u/​STOP'​u 
-  * problem operowania na większej ilości danych, np. tablice 
-  * puste przebiegi jako defaultowa reguła (konstrukcja **else**), czy mogą być używane? 
-  * wielokrotne zapętlanie algorytmu prowadzi do nieczytelności 
-Te i wiele innych problemów zauważono przy korzystaniu z XTT. Ponieważ, zapis XTT, w moim odczuciu powinien być jak najbardziej elastyczny, postanowiłem odejść od formalnego zapisu jak np. termostat i postanowiłem zapisywać algorytmy na różne sposoby. 
- 
-__**UWAGI!!!**__ 
-Tworzenie algorytmu od postaw: 
-   - Dodawanie atrybutów 
-     * //​[[pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​labirynt#​xtt|brak złożonych atrybutów, jak tablica]]//​. Przypuszczam,​ że wprowadzenie atrbutu tablicowego jest trudne i zmieniłoby koncepcje działania XTT. Jednak jak zapisać większe struktury danych, jeżeli jest taka potrzeba (patrz algorytm [[pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​labirynt#​xtt|labirynt XTT]])? 
-   - //Znacznik rozpoczęcia programu//. W przypadku wielu tablic warunkowych na początku XTT powinien być jakiś znacznik wskazujący START programu. Może być systuacja taka, że za tablicami 'fact table' pojawiają się tablice z warunkami bardzo podobnymi i wówczas należy wskazać, która tablica jest nadrzędna. Oczywiście projektant powinien unikać takich sytuacji, ale mimo wszystko może zaistnieć taka sytuacja. 
-   - //​[[pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​grid#​xtt|Puste przebiegi]]//​. Może pojawić się potrzeba wprowadzenia pustych reguł, które spełniały by rodzaj konstrukcji **else**. {{ :​pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​ekran2.png }} 
-   - //​Zapętlanie reguł//. Bardzo przydatne okazuje się w niektóruch przypadkach wprowadzanie pętli. Można stworzyć w ten sposób dowolną pętlę. {{ :​pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​ekran3.png }} 
-   - //​[[pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​strona_2#​xtt|Błąd przy negacji znaku zmiennej]]//​. Przy zmianie znaku na przeciwny dla atrybutu pojawia się błąd. {{ :​pl:​miw:​miw08_mindstormsdesign:​ekran4.png }} 
-   - //Sposób wywoływania reguł// w zasadzie niewiele koncepcji można tu wymyśleć. Czy zostanie przyjęty system wywołania pojedynczego co jakiś okres, czy zastosowane zostaną nawroty (w sensie zapętlania programu) to zasada i tak zostanie ta sama. Jedynym aspektem, nad którym można by się zastanawiać to moment aktualizowania danych wejściowych z 'fact table'​. Bo to czy aktualizacja nastąpi podczas jednego przebiegu (gdzie przebiegiem nazywamy przejście od tablicy początku do końca), czy w trakcie, bądź też np. podczas spływania sygnałów do tablicy, nabiera znaczenia. 
- 
-Wydaje mi się, że niezależnie od sposobu przedstawiania atrubutów (np. termostat lub zwykły zapis prostych atrybutów),​ to zapis XTT powinien: 
-   * przybierać postać alternatywnych ścieżek przejścia reguł 
-   * powinna być możliwość wprowadzanie zapętlania reguł 
-   * powinna być możliwość stosowania pustych reguł, gdyż ułatwiają one zapis 
-XTT powinien być na tyle elastyczny, by mogła zostać zapisana dowolna struktura na potrzeby bardziej złożonych algorytmów. 
-^ Pojedyncze wywołanie ​                        ^ Monitorowanie ​       ^ Nawroty ^ 
-| + pewniejszy zapis                              | + brak ograniczeń ​ | | 
- 
-===== ARD - UWAGI ===== 
-  * wydzielanie atrybutów dla algorytmów sterowania nie zawsze jest łatwe. Pojawiają się problemy z rozróżnieniem akcji od atrybutu. 
-  * również, atrybuty występują w w różnych częściach algortymu. Stąd, relacje pomiędzy atrybutami często są złożone. Przejawie się to choćby w późniejszej realizacji XTT. Czytelność XTT jest słaba. 
-===== Program HQED - UWAGI ===== 
- 
-      * podczas przeciągania połączenia od jednej tabeli do drugiej pojawiają się błędy. A dokładniej linia (connector) nie podąża za kursorem, co uniemożliwią dokonanie poprawnego połączenia tabel 
-      * obecna wersja programu nie jest jeszcze stabilna. Program zawiesza się np. przy wprowadzaniu danych do tabel. 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
-====== Materiały ====== 
-Oprócz wyżej zaprezentowanych materiałów znaleziono: 
-    * google.books.com zawiera wiele materiałów z gotowymi projektami LEGO MINDSTORMS. W tym jak zbudować i zaprogramować roboty jeżdżące,​ chodzące itp. 
-      * [[http://​books.google.com/​books?​id=IMOGegzD1vAC&​printsec=titlepage&​dq=mindstorm&​hl=pl&​source=gbs_toc_s&​cad=1#​PPA52,​M1|Lego Mindstorms NXT: The Mayan Adventure ]] 
-      * [[http://​books.google.com/​books?​id=8atl8tQgC08C&​printsec=frontcover&​dq=mindstorm&​hl=pl&​sig=kvWwiPhrGlxvOUgRQkUOCZom0rc#​PPA103,​M1|LEGO Mindstorm Masterpieces:​ Building and Programming]] 
-      * [[http://​books.google.com/​books?​id=uMRp4BGl8J8C&​printsec=frontcover&​dq=mindstorm&​hl=pl&​sig=x5UU6c4WirCQ-ZqM571Fgf1yYF8#​PPR17,​M1|Building Robots With Lego Mindstorms]] 
-    * na sieci znajduje się wiele rozważań dotyczących tematyki sterowania robotami mobilnymi. Są to jednak prace ujmujące zagadnienie w sposób matematyczny. Tworzone są modele matematyczne,​ a następnie analizowane są przeprowadzone wcześniej symulacje. Np: 
-      * [[http://​149.156.12.42/​bams/​bams_pdf/​157-164_kaczmarek.pdf|ZINTEGROWANE SYMULATORY CHODU W ZASTOSOWANIU DO 
-SYNTEZY ALGORYTMÓW STEROWANIA]] 
-    * zfilmowane projekty robotów: 
-      * [[http://​video.google.pl/​videoplay?​docid=-9117349876850037888&​q=lego+mindstorms&​total=2801&​start=0&​num=10&​so=0&​type=search&​plindex=0|Mindstorms Designes]] 
-      * [[http://​www.youtube.com/​watch?​v=sRTcHnjNd5E|Układanie kostki Rubika]] 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
  
pl/miw/miw08_mindstormsdesign.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0