Both sides previous revision
Poprzednia wersja
|
Nowa wersja
Both sides next revision
|
pl:miw:miw08_ruleruntimel [2008/05/26 22:07] miw |
pl:miw:miw08_ruleruntimel [2008/05/26 22:16] miw |
| |
Co do list HLVM to wyglądają na martwe (o ile dobrze patrze do ostatni wpis jest z 2007 roku) i brak jest informacji odnośnie tworzenia pluginów do HLVM. | Co do list HLVM to wyglądają na martwe (o ile dobrze patrze do ostatni wpis jest z 2007 roku) i brak jest informacji odnośnie tworzenia pluginów do HLVM. |
| |
| |
| |
| |
====== Sprawozdanie ====== | ====== Sprawozdanie ====== |
| ==1. Cel projektu == |
| Celem projektu było zbadanie możliwości użycia maszyn wirtualny do uruchamiania programów napisanych w Prologu. Szczególnie należało przeanalizować możliwości wirtualnej maszyny Javy (JVM) oraz tzw. HLVM (High Level Virtual Machine) oraz LLVM (Low Level Virtual Machine). Należało sprawdzić jakie są możliwosci translacji i uruchomienia kodu Prologa (a dokładniej reprezentacji WAM) na wyżej wymienionych maszynach. |
| |
-WAM (WarrenAbstract Machine) | ==2. Sprawozdanie == |
| 1. WAM (WarrenAbstract Machine) |
WAM jest abstrakcyjną maszyną wirtualną opracowaną przez Davia H. D. Warrena w 1983r. WAM służy do wykonywania programów napisanych w języku Prolog. Składa się z pamięci oraz zestawu instrukcji. Głównym celem jest umożliwienie łatwiejszej translacji kodu napisanego w Prologu na kod maszynowy. Jest to możliwe, dzięki temu, że reprezentacja WAM jest niższego poziomu niż Prolog, i jest łatwiejsza do interpretacji. | WAM jest abstrakcyjną maszyną wirtualną opracowaną przez Davia H. D. Warrena w 1983r. WAM służy do wykonywania programów napisanych w języku Prolog. Składa się z pamięci oraz zestawu instrukcji. Głównym celem jest umożliwienie łatwiejszej translacji kodu napisanego w Prologu na kod maszynowy. Jest to możliwe, dzięki temu, że reprezentacja WAM jest niższego poziomu niż Prolog, i jest łatwiejsza do interpretacji. |
Model pamięci WAM jest dość skomplikowany: | Model pamięci WAM jest dość skomplikowany: |
-stos lokalny (przechowuje punkty nawrotu i ramki “środowiska” (enviroment frame)) | -stos lokalny (przechowuje punkty nawrotu i ramki “środowiska” (enviroment frame)) |
-trail (wykorszystywany do usuwania zmiennych przy nawrotach) | -trail (wykorszystywany do usuwania zmiennych przy nawrotach) |
-Możliwości uruchamiania programów Prologa w innych maszynach wirtualnych | 2. Możliwości uruchamiania programów Prologa w innych maszynach wirtualnych |
-JVM | 2.1 JVM |
Prolog można uruchamiać na wirtualnej maszynie Javy na dwa sposoby: | Prolog można uruchamiać na wirtualnej maszynie Javy na dwa sposoby: |
*wykonać translację kodu Prolog-a do Javy a następnie taki kod Javy skompilować i uruchomić (Prolog Cafe: http://kaminari.istc.kobe-u.ac.jp/PrologCafe/) | *wykonać translację kodu Prolog-a do Javy a następnie taki kod Javy skompilować i uruchomić (Prolog Cafe: http://kaminari.istc.kobe-u.ac.jp/PrologCafe/) |
*Dokonać translacji wprost do bytecode zrozumiałego dla JVM a następnie za pomocą własnych class loaderów załadowanie takiego bytecodu i uruchomienie go (unika się kodu pośredniego javy) Istnieją programy umożliwiające translację (kompilację) kodu Prolog-a do bytecode np JINNI JINNI posiada napisaną w Javie implementację WAM. Kod źródłowy prolog-a kompiluje się w interpreterze JINNI (ucompile(InFiles,BasicFile,OutFile)). Jako rezultat otrzymuje się bytcode który następnie można uruchomić przez komendę : java -cp “.;prolog.zip” prolog.kernel.Main <plik.bp> gdzie prolog.zip jest archiwum dostarczonym z JINNI. Istnieje również MINERVA (też komercyjna), która posiada własną maszynę wirtualną i kompiluje kod prolog-a do bytecodu a następnie sama uruchamia w Javie. | *Dokonać translacji wprost do bytecode zrozumiałego dla JVM a następnie za pomocą własnych class loaderów załadowanie takiego bytecodu i uruchomienie go (unika się kodu pośredniego javy) Istnieją programy umożliwiające translację (kompilację) kodu Prolog-a do bytecode np JINNI JINNI posiada napisaną w Javie implementację WAM. Kod źródłowy prolog-a kompiluje się w interpreterze JINNI (ucompile(InFiles,BasicFile,OutFile)). Jako rezultat otrzymuje się bytcode który następnie można uruchomić przez komendę : java -cp “.;prolog.zip” prolog.kernel.Main <plik.bp> gdzie prolog.zip jest archiwum dostarczonym z JINNI. Istnieje również MINERVA (też komercyjna), która posiada własną maszynę wirtualną i kompiluje kod prolog-a do bytecodu a następnie sama uruchamia w Javie. |
-HLVM | 2.2 HLVM |
HLVM jest(będzie) zestawem narzędzi do tworzenia języków programowania. Głównymi celami autorów HLVM jest zajęcie się aspektami kompilacji, optymalizacji oraz uruchamiania programów napisanych w tworzonym języku. HLVM jest osadzone na wierzchu LLVM (Low Level Virtual Mashine) która zajmuje się generacją kodu, optymalizacją, kompilacją JIT itp. HLVM obsługuje języki dynamiczne tj. takie które wymagają kompilacji w locie bądź umożliwiają interpretację. HLVM jest oparty o system wtyczek co zwiększa elastyczność. Zadaniem wtyczki jest przekształcenie kodu źródłowego tworzonego języka do postaci drzewa AST a pozostałymi czynnościami (kompilacja, uruchomienie) zajmuje się HLVM. Ponieważ jest wspólne środowisko uruchomieniowe dla wszystkich języków daje to możliwość współdziałania programów napisanych w różnych językach (choć nie ma na to gwarancji). | HLVM jest(będzie) zestawem narzędzi do tworzenia języków programowania. Głównymi celami autorów HLVM jest zajęcie się aspektami kompilacji, optymalizacji oraz uruchamiania programów napisanych w tworzonym języku. HLVM jest osadzone na wierzchu LLVM (Low Level Virtual Mashine) która zajmuje się generacją kodu, optymalizacją, kompilacją JIT itp. HLVM obsługuje języki dynamiczne tj. takie które wymagają kompilacji w locie bądź umożliwiają interpretację. HLVM jest oparty o system wtyczek co zwiększa elastyczność. Zadaniem wtyczki jest przekształcenie kodu źródłowego tworzonego języka do postaci drzewa AST a pozostałymi czynnościami (kompilacja, uruchomienie) zajmuje się HLVM. Ponieważ jest wspólne środowisko uruchomieniowe dla wszystkich języków daje to możliwość współdziałania programów napisanych w różnych językach (choć nie ma na to gwarancji). |
*Stan faktyczny na kwiecień. | *Stan faktyczny na kwiecień. |
*Jak teoretycznie uruchomić prolog na HLVM. | *Jak teoretycznie uruchomić prolog na HLVM. |
Twórcy HLVM twierdzą, że będzie możliwość uruchamiania programów napisanych w Prologu. Język definiuje się w postaci pliku XML np: http://hlvm.org/src/test/return0/helloworld.hlx Ponieważ dokumentacja jest bardzo szczątkowa i nie opisuje praktycznie nic ponad powyższe helloworld trudno jest mówić “jak” można uruchomić prologa w HLVM. | Twórcy HLVM twierdzą, że będzie możliwość uruchamiania programów napisanych w Prologu. Język definiuje się w postaci pliku XML np: http://hlvm.org/src/test/return0/helloworld.hlx Ponieważ dokumentacja jest bardzo szczątkowa i nie opisuje praktycznie nic ponad powyższe helloworld trudno jest mówić “jak” można uruchomić prologa w HLVM. |
-LLVM | 2.3 LLVM |
Z przeczytanej dokumentacji oraz wikipedii (http://en.wikipedia.org/wiki/Low_Level_Virtual_Machine) wynika, że LLVM ma zastosowanie do języków proceduralnych. Stąd odpada możliwość napisania wprost kompilatora dla Prologa przy użyciu LLVM. Możliwe natomiast wydaje się napisanie iterpretera w C/C++ (czyli praktycznie napisanie czegoś na kształt SWI-Prolog) a następnie dopiero poddanie takiego programu do obróbki w LLVM. Tłumaczenie kodu Prologu na w czyste LLVM wydaje się bardzo kłopotliwe. Pomimo, że Prolog rozkłada się na kod WAM który można łatwiej przekształcać, to korzysta bardzo intensywnie z rejestrów (nawroty, punkty wyboru itp) przez co tłumaczenie do LLVM może być skomplikowane. Być może dałoby się to zrealizować przez dodanie do wywołań funkcji dodatkowego parametru z opisem stanu funkcji. Bardziej realne wydaje się zaimplementowanie maszyny WAM przy pomocy LLVM a następnie interpretacja kodu WAM przy użyciu tejże maszyny. Rejestry można zasymulować przez globalne tablice. | Z przeczytanej dokumentacji oraz wikipedii (http://en.wikipedia.org/wiki/Low_Level_Virtual_Machine) wynika, że LLVM ma zastosowanie do języków proceduralnych. Stąd odpada możliwość napisania wprost kompilatora dla Prologa przy użyciu LLVM. Możliwe natomiast wydaje się napisanie iterpretera w C/C++ (czyli praktycznie napisanie czegoś na kształt SWI-Prolog) a następnie dopiero poddanie takiego programu do obróbki w LLVM. Tłumaczenie kodu Prologu na w czyste LLVM wydaje się bardzo kłopotliwe. Pomimo, że Prolog rozkłada się na kod WAM który można łatwiej przekształcać, to korzysta bardzo intensywnie z rejestrów (nawroty, punkty wyboru itp) przez co tłumaczenie do LLVM może być skomplikowane. Być może dałoby się to zrealizować przez dodanie do wywołań funkcji dodatkowego parametru z opisem stanu funkcji. Bardziej realne wydaje się zaimplementowanie maszyny WAM przy pomocy LLVM a następnie interpretacja kodu WAM przy użyciu tejże maszyny. Rejestry można zasymulować przez globalne tablice. |
-Inne uwagi | 3. Inne uwagi |
*Można wykonać kompilację programu napisane w Prologu do postaci WAM albo tzw MiniAssembly (pseudo-asembler) a następnie taki kod połączyć z biliboteką dostarczoną przez GNUProlog i otrzymać program który można uruchamiać bezpośrednio (nie trzeba żadnej wirtualnej maszyny). | Można wykonać kompilację programu napisane w Prologu do postaci WAM albo tzw MiniAssembly (pseudo-asembler) a następnie taki kod połączyć z biliboteką dostarczoną przez GNUProlog i otrzymać program który można uruchamiać bezpośrednio (nie trzeba żadnej wirtualnej maszyny). |
| ==3. Wnioski== |
| Z analizy wynika, że uruchamianie kodu Progolga sprowadza się do przetłumaczenia poleceń WAM do postaci zgodnej z daną maszyną wirtualną, a następnie interpretacja tychże poleceń przez zaimplementowaną w danym jezyku maszyną WAM. Bezpośrednia translacja wydaje się cięzka (albo wręcz niemożliwa) głównie ze względu na skomplikowane opracje na rejestrach i pamięci wykonywane przez WAM. Opisane maszyny wirtutalne (poza HLVM, która jest martwa) nadają się do języków proceduralnych takich jak Java czy C++. |
| |
| |