To jest stara wersja strony!


Reguły asocjacyjne

Reguły asocjacyjne przypominają reguły decyzyjne omawiane na poprzednim wykładzie. Tym razem jednak decyzja (prawa strona implikacji) nie jest z góry określona, tzn. nie wiemy, na którym atrybucie ma się opierać. Jest to przykład nauki bez nauczyciela: algorytm nie ma określonej z góry prawidłowej odpowiedzi, zamiast tego ma opisać wewnętrzne zależności między atrybutami.

Analiza koszykowa

Dane

Mamy dane następujące informacje o transakcjach w jednym z hipermarketów:

Numer paragonu Kupione produkty
1000 Jabłka, Seler, Pieluchy
2000 Piwo, Seler, Jajka
3000 Jabłka, Piwo, Seler, Piwo
4000 Piwo, Jajka

Zadaniem algorytmu odkrywającego reguły asocjacyjne będzie odpowiedź napytanie: Jakie są zależności pomiędzy kupowanymi produktami?

Pytanie Patrząc na zbiór uczący w tabeli powyżej wypisz reguły które będą określać jakie produkty są kupowane najczęściej razem.

Support i Confidence

Z powyższego zbioru uczącego możemy łatwo wywnioskować następujące reguły:

if Piwo then Jajka
if Jajka then Piwo
if Jabłka then Seler
if Seler then Jabłka

Pozostałe reguły intuicyjnie odrzuciliśmy ponieważ ich powtrarzalność w zbiorze uczącym jest niewielka, i w związku z tym mamy małą pewność co do ich prawdziwości. W celu automatycznego określenia tych parametrów stosuje się dwa wskażniki: support i confidence

Support

Confidence

pl/dydaktyka/ml/2014lab4.1396361920.txt.gz · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:54 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0