Sprawozdanie

Skład grupy: Damian Kud, Rafał Michalczak, Jolanta Wójcik; Robot: Agatka

  • Zajęcia I

Podczas pierwszych zajęć miała miejsce faza zapoznawania się z zestawem LEGO Mindstorms. Składało się na nią:

  1. Z jednej strony zidentyfikowanie poszczególnych elementów zestawu, w tym najważniejszych czyli jednostki sterującej i czterech sensorów (dźwiękowego, ultradźwiękowego, świetlnego i naciskowego) oraz trzech silników.
  2. Z drugiej nabycie umiejętności posługiwania się jednostką sterującą obejmującej uruchamianie poszczególnych programów, łączenie jej z komputerem, uploadowanie na nią konkretnych programów.

Na początku wystąpiła pewna komplikacja, związana z faktem, że w jednostce sterującej, którą otrzymaliśmy został zupełnie zmieniony interface. Problem ten został rozwiązany przez wymianę jednostki sterującej. Faza zapoznawania się z zestawem nabrała następnie bardziej praktycznego charakteru. Udało nam się skonstruować podstawową wersję robota. Dodatkowo zdążyliśmy stworzyć podstawowy algorytm, który powodował, że robot zaczynał jechać, no naciśnięciu przycisku.

  • Zajęcia II

Zapoznani z zestawem rozpoczęliśmy drugie zajęcia od zbudowania podstawowej wersji robota. Następnie przeszliśmy do prób programowania, tak aby mógł wchodzić w interakcje z otaczającą go rzeczywistością. Udało nam się bez przeszkód zaprogramować go, aby omijał przeszkody czy jeździł po wybranej trajektorii. Dokonaliśmy tego używając czujnika ultradźwięków umieszczonego z przodu maszyny. Dodatkowo dodając czujnik dźwięku sprawiliśmy, aby np. zmieniał tempo poruszania się po odpowiednio głośnym dźwięku lub też poruszał się wyłącznie wtedy gdy jest cicho.

  • Zajęcia III

Zajęcia te nie rozpoczęły się od budowania robota, gdyż dostaliśmy już gotowe tzn. złożone zestawy. Całe zajęcia poświeciliśmy na doskonalenie algorytmów sterujących. Na początek zaprogramowaliśmy robota, aby utrzymywał się wewnątrz „boiska” otoczonego czarną linią. Następnie dodawaliśmy kolejne sensory (wcześniejszy efekt uzyskaliśmy używając sensora światła) w tym dźwięku i ultradźwięku, tak by robot witał się z nami po klaśnięciu, reagował ruchem bądź zatrzymaniem się na klaśnięcie, czy też omijał przeszkody. Próbowaliśmy również wykorzystać instrukcje logiczne lub też łączenie się z robotem za pomocą bluetooth, jednak na dopracowanie tych elementów nie starczyło nam czasu.

  • Wnioski

Zajęcia pozwoliły nam na pierwszy w czasie tych studiów kontakt z najprostszymi podstawami programowania. Na dodatek uzmysłowiły, że czasami wykonanie najprostszych zadań może być bardziej skomplikowane niż mogłoby się to wydawać na pierwszy rzut oka, chociażby z powodu konieczności ujęcia wszelkich instrukcji w obrębie ram proponowanych przez dany sposób programowania.

pl/dydaktyka/wdk/2010/sprawozdania/kog20110124-09a.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0