Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:jsi20081210-08b [2008/12/16 15:22]
jsi08
pl:mindstorms:studenci:przedmioty:jsi:jsi2008:jsi20081210-08b [2019/06/27 15:50]
Linia 1: Linia 1:
- 
- 
-====== JSI - laboratorium 2 - Paweł Grzesiak, Rafał Dyrda ====== 
- 
-=== 1. Cel ćwiczenia === 
- 
-Celem ćwiczenia było zapoznanie się z podstawowymi możliwościami oferowanymi przez system LEGO Mindstorms ​ przez zbudowanie prostego robota mobilnego i zaprojektowanie algorytmu jego działania. 
-=== 2. Realizacja ćwiczenia === 
- 
-== 2.1. Budowa robota == 
-Nasz robot został zbudowany zgodnie z opisem zawartym w instrukcji Quickstart dołączonej do zestawu, ponadto został on udoskonalony o elementy umożliwiające załadunek oraz przewóz kulki, ​ 
-a także elementy obronne służące do odpierania ataków wrogich robotów, chcących przejąć ładunek. 
- 
-Poniżej przedstawiono zbudowane warianty robota: \\ 
-\\ 
-{{:​pl:​mindstorms:​studenci:​przedmioty:​jsi:​jsi2008:​cywilny.jpg|}} \\ 
-//Rysunek 1. Cywilna wersja robota// \\ 
-\\ 
-{{:​pl:​mindstorms:​studenci:​przedmioty:​jsi:​jsi2008:​bojowy.jpg|}} \\ 
-//Rysunek 2. Bojowa wersja robota// 
- 
-== 2.2. Projektowanie algorytmu ==  
-Algorytmy tworzone były przy pomocy środowiska NXT, gdzie metodą drag-and-drop mogliśmy szybko skonstruować działający algorytm z gotowych bloczków. 
- 
-** 2.2.1. Patrol ** \\ 
-Zaprojektowany algorytm prowadził robota po trajektorii kwadratu, powtarzając przejazd 2 razy. Realizacja algorytmu była trywialna i polegała na sterowaniu silnikami B i C odpowiedzialnymi za ruch kół robota. 
- 
-** 2.2.2. Przewóz kulki ** \\ 
-Zgodnie z naszym projektem robot wyposażony w widły przewozowe powinien: 
-\\ 
-- dojechać do rampy – silniki napędowe B i C [Rysunek 3], \\ 
-- zatrzymać się w odległości ok. 4 cm od ściany – sensor ultradźwiękowy [Rysunek 4], \\ 
-- podnieść kulkę znajdującą się na rampie – silnik A, \\ 
-- wycofać wraz z ładunkiem, \\ 
-- obrócić się o 180O, \\ 
-- odjechać z pełną prędkością. \\ 
-\\ 
-{{:​pl:​mindstorms:​studenci:​przedmioty:​jsi:​jsi2008:​rampa1.jpg|}} \\ 
-//Rysunek 3// \\ 
-\\ 
-{{:​pl:​mindstorms:​studenci:​przedmioty:​jsi:​jsi2008:​rampa2.jpg|}} \\ 
-//Rysunek 4// 
-  
- 
-=== 3. Integracja i testy === 
-Kompilacja i załadowanie plików do bricka były bardzo proste dzięki pomocy środowiska NXT - pliki przesyłaliśmy przy pomocy interfejsu USB. System umożliwia również komunikację między autonomicznymi brickami (robotami) za pośrednictwem protokołu Bluetooth – niestety ze względu na ograniczony czas trwania laboratorium,​ nie zdążyliśmy zaimplementować i przetestować tego rozwiązania. W zrealizowanych testach okazało się, że przygotowane algorytmy działają poprawnie, jakkolwiek pewne problemy sprawiał sensor ultradźwiękowy,​ który przy każdej próbie inaczej oceniał odległość,​ w związku z czym występowały problemy z odpowiednim hamowaniem przed przeszkodą. Odpowiednia kalibracja sensora powinna poprawić zachowanie robota. Mimo opisanych powyżej problemów, udało się przeprowadzić kilka, zakończonych pełnym sukcesem, prób podjęcia i przeniesienia ładunku. ​ 
- 
-=== 4.Wnioski === 
-Budowa robotów z zestawu LEGO Mindstorms i tworzenie algorytmów przy pomocy środowiska NXT jest bardzo proste i daje dużo frajdy – algorytmy tworzy się na zasadzie intuicyjnego łączenia gotowych bloczków, przy czym nie ma jakichkolwiek problemów z komunikacją i niekompatybilnymi czujnikami – jedyne problemy na jakie możemy natrafić to, wspomniana w poprzednim punkcie, ​ nieoprawna kalibracja czujników). Ponadto, podczas zajęć z zestawem można choć na chwilę powrócić do czasów dzieciństwa... 
- 
-=== 5.Załączniki === 
-Wraz ze sprawozdaniem załączamy plik do środowiska NXT - hitandrun.rbt zawierający algorytm ​ 
-z punktu 
- 
  
pl/mindstorms/studenci/przedmioty/jsi/jsi2008/jsi20081210-08b.txt · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:50 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0